سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۵
۰ نفر

گروه ادب و هنر: نخستین نمایشگاه فروش آثار هنرهای تجسمی بنیاد رودکی، که روز اول آذرماه در مجموعه فرهنگی و هنری آزادی آغاز به کار کرد، همچنان ادامه دارد.

در این نمایشگاه 120 اثر از 107 هنرمند در رشته‌های نقاشی، نقاشی‌خط، خوشنویسی، نگارگری، سوخته‌کاری روی چوب و منبت‌کاری به نمایش درآمده است.

از هنرمندان شرکت‌کننده در این اکسپو می‌توان از حسین محجوبی، محمدباقر آقامیری، کاظم چلیپا، مرتضی اسدی، پرویز اسفندیاری، اکرم افضلی، ‌محمد‌علی بنی‌اسدی، ناصر پلنگی، ‌آنه محمدتاتاری، هادی جمالی، حسینعلی ذابحی، خسرو روشن، منیژه صحی، کامیار صادقی، اکبر صوتی کرمانی، غلامعلی طاهری، ‌اسماعیل فراهانی، حسین محجوبی و منوچهر نیازی نام برد.

آثار ارائه شده در این اکسپو، متعلق به گنجینه آثار تجسمی بنیاد رودکی است که طی 2سال گذشته آنها را از نمایشگاه‌های مختلف خریداری کرده است. بخش عمده‌ای از این آثار مربوط به اکسپوی هنرهای تجسمی مرکز هنرهای تجسمی وزارت ارشاد است که سال گذشته در تالار وحدت برگزار شد.

جواد صادقی دبیر نخستین اکسپوی بنیاد فرهنگی رودکی درباره آثار ارائه شده در این اکسپو می‌گوید: در این نمایشگاه آثار هنرهای تجسمی مجموعه آثاری که بنیاد رودکی از قبل خریداری کرده است در معرض دید و فروش گذاشته شده و براساس تصمیم بنیاد عواید حاصل از فروش این آثار برای سفارش آثار جدید اختصاص خواهد یافت.

هدف از برگزاری این اکسپو بسترسازی مناسب برای تولید آثار هنری است و برای تداوم این هدف در پایان نمایشگاه یک روز را به‌عنوان روز اکسپوی بنیاد رودکی اعلام خواهیم کرد تا هر سال در آن تاریخ مشخص این نمایشگاه و فروشگاه برگزار شود.

به گفته صادقی، در برنامه‌های آینده، بنیاد رودکی قصد دارد از تمامی  صاحبان نگارخانه و هنرمندان برای عرضه آثار در این مجموعه دعوت کند. شناخت بازارهای خارجی و امکان عرضه آثار هنرمندان سراسر کشور در بازارهای بین‌المللی از دیگر برنامه‌های بنیاد است.

به اعتقاد او برگزاری این نمایشگاه‌ها قطعا تاثیر بسزایی در تولید آثار هنری هم به لحاظ کمی و هم به‌لحاظ کیفی دارد. بنیاد رودکی با برگزاری این نمایشگاه و تداوم آن سعی دارد سهمی هرچند کوچک در بسترسازی برای تولید هنرهای تجسمی داشته باشد.

طبق تصمیم شورای سیاستگذاری اکسپو، بنیاد رودکی از اعلام آمار فروش این اکسپو تا پایان برگزاری آن خودداری می‌کند. به گفته صادقی این کار برای دوری از تناقض‌های آماری انجام می‌شود؛

هر چند او استقبال از اکسپو را تا به امروز امیدوار‌کننده دانسته و معتقد است در روزهای آتی این استقبال افزایش یافته و اکسپو به فروش خوبی دست پیدا می‌کند. تاکنون 20 اثر برای خرید از سوی نگارخانه‌داران، اشخاص حقیقی و مجموعه‌‌داران خصوصی انتخاب شده است که البته هنوز به مرحله فروش نرسیده است.

اصغر امیرنیا رئیس بنیاد فرهنگی و هنری رودکی نیز با اشاره به اینکه بنیاد رودکی طی 2 سال گذشته در همه زمینه‌های هنری فعالیت کرده و در زمینه تولیدات آثار توانسته‌ گام مؤثری بردارد، می‌گوید: نخستین اکسپوی هنرهای تجسمی بنیاد رودکی با هدف ایجاد همدلی و تعاون میان مؤسسات غیردولتی و دولتی در جهت ترویج هنرهای تجسمی، فعال کردن هنرمندان و کاهش دغدغه معیشت آنها و رونق اقتصاد هنرهای تجسمی، اشاعه فرهنگ و هنر ایرانی و اسلامی از طریق فروش آثار، ایجاد گردش در خرید و فروش آثار تجسمی، کشف و شناسایی استعدادهای هنرمندان جوان برپا شد.

امیرنیا، تعداد آثار موجود در گنجینه بنیاد رودکی را350 اثر عنوان کرده و می‌افزاید: ابتدای برگزاری این اکسپو، 120 اثر به نمایش گذاشته شده و طی 25 روز به‌صورت گردشی نزدیک به 250 اثر به نمایش گذاشته خواهد شد.

امیرنیا با اشاره به رشته‌های انتخاب شده در این اکسپو از جمله نقاشی، نقاشی قهوه‌خانه‌ای، خوشنویسی، نگارگری و... می‌گوید: در نخستین اکسپوی هنرهای تجسمی رودکی، آثار 107 هنرمند کشورمان به نمایش گذاشته خواهد شد که 23 نفر از این هنرمندان پیشکسوت هستند.

برگزاری 2 کارگاه آموزشی برای هنرمندان و دانشجویان با حضور خسرو روشن از دیگر برنامه‌های ارائه شده در این اکسپو بود. اکسپوی تجسمی ممکن است به‌صورت دوسالانه برگزار شود که چگونگی برگزاری آن در سال‌های آینده بستگی به نوع موفقیت در این دوره دارد.

به گفته امیرنیا، مجموعه 6هزار و 500 متری برج آزادی مکان مناسبی است که باعث می‌شود در کنار برگزاری این اکسپوی خصوصی در این مجموعه و نمایش آثار در کنار تابلوهای بزرگ، مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی به مردم معرفی شود. آثار این دوره با توجه به قدرت خرید مردم در جامعه قیمت‌گذاری شده و گران‌ترین اثر در این اکسپو 7 میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

بنیاد رودکی نخستین اکسپوی هنرهای تجسمی را با هدف توسعه هنرهای تجسمی، فعال کردن هنرمندان و کاهش دغدغه‌های معیشتی آن‌ها، اشاعه فرهنگ و هنر ایرانی و اسلامی، ایجاد گردش در خرید و فروش آثار هنری و تبدیل به احسن کردن گنجینه بنیاد آثار، کشف و شناسایی استعدادهای بالقوه هنرمندان جوان، داغ کردن تنور هنر با فرهنگ‌سازی و ضرورت اختصاص مبلغی برای خرید آثار هنری در سبد خانوار و جلوگیری از دلالی آثار هنری در کشور برگزار کرده است که تا 25 آذر ماه ادامه دارد.

کد خبر 96526

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز