مینا شهنی: البته بر همگان واضح و مبرهن است که قانون بودجه برای یک سال نوشته می‌شود

و البته سال اجرای قانون هم روی جلد آن نوشته شده است. پس وقتی قانون بودجه سال 1388 را نوشتند، بنا را بر آن گذاشتند که ردیف‌های پولی برای همین سال خرج شود.

در این شرایط سازمان تأمین اجتماعی کشور قرار است بخشی از بودجه‌ای را که دولت برای امسال تعیین کرده نگه دارد تا خرج سال‌های آینده بکند.علی ذبیحی در نشست خبری‌اش که 2 هفته پیش برگزار شد،

در پاسخ به این سوال که سرنوشت 2500 میلیارد تومانی که دولت برای همسان‌سازی‌ مستمری‌ها در نظر گرفته‌بود، چه شد، گفت که برخی دوستان گمان می‌کنند که سازمان باید این پول را میان بازنشستگان تقسیم کند و با ضرب و تقسیم این پول به تعداد یک میلیون و 400 هزار بازنشسته، این تصور را شکل می‌دهند که سهم بازنشستگان از این پول بیشتر از میزانی است که سازمان به حساب‌شان ریخته در حالی که این‌ درست نیست؛

چرا که همسان‌سازی‌ فقط مختص امسال نیست و سازمان می‌بایستی بخشی از این پول را برای سال‌های بعد نگه‌دارد و طرح همسان‌سازی سال‌های آینده را با آن به سرانجام برساند.

خبری که 8آذر در خبرگزاری فارس منتشر شد نیز جمله‌هایی از این دست را از قول رئیس سازمان تأمین اجتماعی‌ آورده بود. براساس این خبر او گفته که مبلغ 2500 میلیارد تومانی که برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در مجلس مصوب شده است مختص امسال نیست و هیچ ابهامی هم در این زمینه نداریم و سخنان برخی افراد در این‌‌باره نادرست است.

این در حالی است که نمی‌توان پذیرفت بودجه امسال برای سال‌های آینده در نظر گرفته شده‌است و منطقی به‌نظر می‌آید که این بودجه می‌بایستی در همین سال خرج شود.

آغاز داستان

ماجرا از آنجا آغاز شد که رئیس‌جمهوری به بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی همسان‌سازی مستمری‌های‌‌شان را وعده داد، بعد از آن بازنشستگان درخواست عملی‌شدن وعده را داشتند و از آنجا که افزایش مستمری از وظایف سازمان تأمین اجتماعی نبود، قرار شد تا برای باز شدن این گره از جای دیگری پول تأمین شود و سازمان تأمین اجتماعی مسئول تقسیم آن باشد، تنها جایی که می‌شد پول را تأمین کرد قانون بودجه کشور بود.

نمایندگان مجلس در تصویب قانون بودجه با بند 39، موافقت کردند و براساس آن بنا شد که 2500 میلیارد تومان از بودجه کل کشور درقالب سهام به سازمان تأمین اجتماعی واگذار شود.

آنچه در مصوبه هیأت وزیران به تاریخ 9 اردیبهشت امسال با امضای پرویز داوودی، معاون اول وقت ریاست‌جمهوری آمده بر این نکته تأکید دارد که میزان بودجه مورد نیاز همسان‌‌سازی‌ همه ساله به مجلس اعلام و در قانون بودجه گنجانده شود.

در بند 7 این مصوبه آمده: معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری مکلف است در جهت پاسداری و پرداخت یارانه حمایتی دولت (موضوع بند 39 قانون بودجه سال 1388 کل کشور) هر سال اعتبار مورد نیاز را بر حسب اعلام سازمان تأمین اجتماعی در لایحه بودجه سنواتی کل کشور به‌صورت ردیفی جداگانه منظور و به سازمان مزبور پرداخت کند.

در حالی‌که بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی معتقدند که همسان‌سازی‌ مستمری‌هایشان به درستی انجام نشده و حداقل مستمری تعیین شده‌شان با حداقل مستمری در نظر گرفته شده در قانون خدمات کشوری 65 هزار تومان فاصله دارد، چرا سازمان تأمین اجتماعی سعی دارد بی‌توجه به اعتراض بازنشستگان ‌همچنان بخش قابل‌توجهی از بودجه‌ای که دولت و مجلس تعیین کرده‌‌اند را پس انداز کند؟

کد خبر 96321

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز