شنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۸ - ۱۹:۰۱
۰ نفر

گروه اقتصادی: در 3ماه اول امسال، اختصاص بودجه عمرانی نسبت به سال گذشته بیش از 49درصد کاهش یافت.

میزان تخصیص بودجه عمرانی در فصل بهار سال 1386 حدود 2220میلیارد تومان و در بهار سال گذشته 2178میلیارد تومان بود که در بهار امسال تقریبا نصف شده و به 1102میلیارد تومان رسیده است.

به‌نظر می‌رسد تمرکز فعالیت‌های دولت به انتخابات ریاست‌جمهوری از یک طرف و کاهش 6470میلیارد تومانی از کل بودجه عمرانی کشور به‌علت کسری بودجه 8500میلیارد تومانی ناشی از حذف هدفمند کردن یارانه‌ها از قانون بودجه امسال، دلیل کاهش چشمگیر تزریق بودجه به طرح‌‌های عمرانی در فصل بهار سال‌جاری بوده است. 

کل بودجه عمرانی مصوب سال‌جاری 21هزار و 925میلیارد تومان است که نسبت به رقم 21هزار و 349میلیارد تومان بودجه عمرانی جذب شده در سال گذشته، رشد ناچیزی نشان می‌دهد.

با توجه به افزایش هزینه اجرای طرح‌های عمرانی به‌علت اثرگذاری نرخ تورم، دولت برای اجرای فعالیت‌های عمرانی در سال‌جاری در حد سال گذشته نیازمند افزایش رقم بودجه عمرانی است. البته مسئولان معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی نیز اخیرا از ارائه متمم بودجه به‌منظور افزایش بودجه عمرانی سال‌جاری خبر داده‌اند. 

در همین حال، تخصیص بودجه جاری (پرداخت‌های هزینه‌ای دولت) در بهار امسال نسبت به سال گذشته 3/7درصد رشد پیدا کرده و از 10 هزار و 800 میلیارد تومان سال قبل به 11 هزار و 592 میلیارد تومان در سال‌جاری رسیده است.

رشد هزینه‌های جاری در بهار امسال نسبت به رشد آن در بهار سال گذشته کاهش پیدا کرده که بیانگر آن است که دولت تاحدودی توانسته در کنترل هزینه‌های خود موفق عمل کند.

در بهار سال گذشته هزینه‌های جاری دولت 3/12درصد رشد پیدا کرده بود.


کد خبر 95801

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز