چهارشنبه ۴ آذر ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل: رئیس‌جمهوری ایالات متحده با اعلام افزایش نیروهای این کشور در افغانستان مدعی شد که در پی به پایان رساندن سرانجام جنگ افغانستان است.

به گزارش شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی، باراک اوباما اعلام کرد که مصمم است پس از ۸ سال حضور نیروهای آمریکایی در افغانستان، کار را در این کشور به سرانجام برساند. اوباما سه‌شنبه شب در یک کنفرانس خبری گفت که به‌زودی تصمیم خود را در مورد اعزام نیروهای بیشتر به افغانستان اعلام خواهد کرد.

گزارش‌های برخی رسانه‌های آمریکا حاکی است که رئیس‌جمهوری این کشور قصد دارد ۳۴ هزار نیروی بیشتر به افغانستان اعزام کند. اوباما و مشاورانش مدت‌هاست در حال بررسی درخواست فرماندهی نیروهای آمریکایی در افغانستان برای افزودن ۴۰ هزار سرباز به اردوی آمریکا در این کشور هستند.

اوباما گفته است که این بررسی‌ها بسیار مفید بوده و تأکید کرده که منافع استراتژیک آمریکا در این است که مطمئن شود القاعده دیگر نخواهد توانست در این منطقه فعالیت کند.

رئیس‌جمهوری ایالات متحده گفت: پس از 8 سال که ما منابع کافی یا استراتژی لازم را برای پایان دادن به کارمان در افغانستان نداشته‌ایم، قصد من این است که کار را تمام کنیم.

پیش‌تر گزارش‌ها حاکی از آن بود که اوباما دوشنبه این هفته با مشاوران ارشد خود جلساتی داشته که یکی از موضوعات مهم آن، مسئله افغانستان بوده است. رابرت گیبس سخنگوی کاخ سفید گفته بود که اوباما اطلاعاتی را که برای این تصمیم‌گیری نیاز داشت، حالا در اختیار دارد.

سخنگوی کاخ سفید همچنین گفته بود که در جلسه 2 ساعته‌ای که در آن وزیر دفاع، وزیر امور خارجه و جو بایدن، معاون اوباما نیز حضور داشتند، بر سر موضوع و سؤالاتی که وجود داشت، بحث شد.

رئیس‌جمهوری آمریکا همواره گفته است که محور استراتژی آمریکا برای افغانستان، خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان است. این در حالی است که افزایش نیروهای آمریکا در افغانستان چیزی جز این ادعا را نشان می‌دهد. نیروهای آمریکایی در 8 سال گذشته تعداد بسیاری از غیرنظامیان افغان را به بهانه جنگ با جریان افراط کشته‌اند.

ژنرال استنلی مک کریستال فرمانده نیروهای ناتو و ائتلاف در افغانستان، حدود 3 ماه پیش در گزارشی از رئیس‌جمهوری آمریکا خواسته بود که نیروهای بیشتری را به افغانستان اعزام کند. درخواست ژنرال مک کریستال بحث‌های زیادی را در میان سیاستمداران آمریکایی برانگیخت، شماری از مقام‌های آمریکایی، از جمله سفیر این کشور در افغانستان گفتند که افزایش نیروها در افغانستان راه حل نیست و باید بیشتر به دولت افغانستان در مبارزه با فساد کمک شود.

پیش از این کاخ سفید اعلام کرده بود که هر نوع تصمیمی در مورد افزایش نیروهای این کشور در افغانستان وابسته به اقدامات دولت جدید در مبارزه با فساد است. اوباما قرار است تصمیم نهایی درباره اعزام نیرو به افغانستان را در همین هفته اعلام کند.

او آخرین نشست خود با کابینه جنگ را سه‌شنبه شب و پیش از کنفرانس خبری در کاخ سفید، برگزار کرد. تا‌کنون 9 جلسه کابینه جنگ با حضور ژنرال‌های ارشد نظامی آمریکا و همچنین مشاوران نظامی و سیاسی دولت اوباما در کاخ سفید تشکیل شده‌است. محور گفت‌وگوهای جلسات این کابینه، بررسی همزمان افزایش نیرو در کنار چگونگی عقب‌نشینی و خارج شدن از افغانستان است.

انتقاد وزیر دفاع انگلیس از اوباما 

وزیر دفاع انگلیس، باراک اوباما و آمریکا را عامل کاهش حمایت‌های عمومی در انگلیس از جنگ در افغانستان اعلام کرد.باب اینسورث، وزیر دفاع انگلیس، در اظهارنظری غیرمنتظره، از باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا و تاخیر وی در اعزام نیروی بیشتر به افغانستان انتقاد کرد.

اینسورث گفت که وقفه طولانی و عدم‌تعیین یک مسیر روشن، کار را برای وزرا سخت‌تر کرده که مردم انگلیس را نسبت به حمایت از جنگ افغانستان در زمان افزایش تلفات نیروها متقاعد کنند.

گفته می‌شود که مقامات ارشد دولت انگلیس نسبت به تاخیر در اعلام تصمیم اوباما در اعزام نیروهای بیشتر به افغانستان ابراز نارضایتی کرده‌اند.با این حال اینسورث نخستین وزیر انگلیسی است که از عملکرد اوباما به‌طور علنی ابراز نارضایتی کرده است.

بی اعتمادی آمریکایی‌ها به عملکرد اوباما

نتایج نظرسنجی جدیدی که توسط مؤسسه‌ نظرسنجی یو‌اس‌ای‌تودی و مؤسسه‌ گالوپ منتشر شد، حاکی از این است که میزان تایید عملکرد باراک اوباما در جنگ افغانستان کاهش یافته و بدبینی‌ها درباره‌ روند این جنگ رو به افزایش است.

این نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که مردم آمریکا بر سر اقدام بعدی در مورد افغانستان دچار اختلاف نظر شده‌اند؛ به‌طوری که تقریبا نیمی از پاسخگویان به این نظرسنجی از اعزام هزاران سرباز کمکی به افغانستان حمایت کرده ولی همچنان از هر 10 آمریکایی 4نفر معتقدند که زمان خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان فرا رسیده است.

کد خبر 96134

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز