همشهری آنلاین: عضو کمیته کشوری مقابله با آنفلوآنزای آ از آماده باش برای مقابله با موج جدید این بیماری خبر داد

به گزارش ایلنا، عضو کمیته کشوری مقابله با آنفلوآنزا اعلام کرد: موج قبلی که هم‌اکنون فروکش کرده است متوسط سن 5 تا 7 ساله و 40 ساله‌ها را درگیر خود کرده بود اما شیفت جدید که به زودی آغاز می‌شود به سمت گروه مسن می‌رود و این در حالی است که مراسمی همچون عید قربان، غدیر و محرم را در پیش رو داریم.

محمود سروش در برنامه طرح پیشگیری از بیماری آنفلوانزای آ توسط شهریاران سلامت افزود: جهان‌گیری آنفلوآنزای نوع آ که 90 سال پیش نیز در اروپا و از اسپانیا آغاز شد و هم‌اکنون پس از موج‌های کوچک دوباره تکرار شد و پس از پاندمی در نیم‌کره جنوبی هم‌اکنون نیم کره شمالی جهان را درگیر کرده است که اقدامی جز واکنش سریع را نباید به کار گرفت.

وی ادامه داد: با توجه به فعالیت پروازی که نشان می‌دهد در هر ثانیه چه تعداد افراد توسط هواپیما جابجا می‌شود و این امر باعث جابجایی ویروس نیز می‌شود امسال برای ورود این حجاج نگرش دیگری باید ایجاد کرد تا گروه در معرض خطر پیشگیری از ابتلا را داشته باشند. در قدم اول 50 هزار حاجی از اعزام محروم شد و 65 هزار نفر که جزو گروه‌های در معرض خطر نبوده‌اند به این سفر رفتند.

سروش با بیان اینکه حجاج در معرض دو نوع تهدید قرار دارند، ادامه داد: به دلیل ضعیف شدن حاجی در انجام مناسک لازم است به هنگام ورود به کشور در معرض روبوسی و در آغوش گرفتن نباشد و پس از یک هفته با وی دیدار کنند.

وی افزود: هم‌اکنون ویروس آنفلوآنزای نوع A در تهران در حال گردش است که در موج قبلی در سطح دانش‌آموزان و دانشجویان نمایان شد و جمعیت زیادی را گرفتار و بعضی مدارس و کلاس‌ها تعطیل شد. هر چند که جلوی تعطیلی برخی شهرستان‌‌ها مانند ازنا، علی‌گودز و درود گرفته شد.

احتمال ایجاد ویروس نوترکیب با ورود حجاج به ایران

سروش گفت:‌ در ایام مراسم حج به دلیل اینکه حجاج بسیاری از کشورهای مختلف به عربستان می‌آیند احتمال می‌رود که ویروس غریبه با آمدن حجاج به ایران به کشور وارد شود و با ویروسی که در ایرانیان از گذشته ایجاد شده ترکیب شده تا مرگ و میر را افزایش دهد.

وی ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که دو میلیارد نفر از جمعیت جهان به ویروس آنفلوآنزا مبتلا می‌شوند. در ایران نیز همین تعداد یعنی یک سوم از جمعیت ایران می‌تواند به راحتی به این ویروس مبتلا شود که البته 98 درصد افراد خود به خود و تحت درمان مناسب بهبود می‌یابند و دو درصد مابقی که زنان باردار و افراد مسن هستند در معرض خطر قرار دارند.

عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا با اشاره به 100 مورد مرگ در ایران به دلیل آنفلوآنزای نوع A ادامه داد: هم‌اکنون وضعیت در کشورهای همسایه مناسب نیست هر چند که ما از فاز مرگ‌ و میر بالا عبور کرده‌ایم اما موج جدید به دلیل مراسم زیادی که در پیش رو داریم و سرما احتمال افزایش همه‌گیری را مجددا می‌دهد.

درخواست ایجاد بیمارستان صحرایی در کشور برای مقابله با آنفلوانزا

سروش در ادامه برنامه‌های جدید کمیته مقابله با آنفلوآنزا برای موج جدید این ویروس در کشور این‌گونه تشریح کرد: اعلام کرده‌ایم که در بیمارستان‌ها 50 تخت به صورت آماده‌باش و در شهرستان‌های کوچک 20 تخت فراهم شود، اتاق ایزوله ایجاد شده و بخش ICU آمادگی کامل برای پذیرش را داشته باشد،

وی ادامه داد: در حال خرید هزار دستگاه تنفس مصنوعی از خارج از کشور هستیم، در صورت لزوم و با افزایش همه‌گیری دستور داده‌ایم استادیوم‌های ورزشی نیز آماده باشند و همچنین از سازمان بهداشت جهانی درخواست ایجاد بیمارستان صحرایی کرده‌ایم، چون ممکن است مجبور به پذیرش بیماران در این بیمارستان‌ها شویم.

موج قبلی اغلب گریبان‌ افراد خود درمان را گرفت

سروش ادامه داد: موارد بستری و مرگ در موج قبلی اغلب گریبان‌گیر کسانی بود که خوددرمانی کرده بودند و این اواخر موارد مرگ در مدارس دخترانه به دلیل رعایت نکردن اصول اولیه بهداشتی و خوددرمانی زیاد شده بود.

وی با بیان اینکه مرگ‌ومیر ناشی از آنفلوآنزای نوع A چهار و نیم مورد به ازای هر هزار نفر بوده و آنفلوآنزای یک مورد به ازای هزار نفر بوده تصریح کرد: فرهنگ استفاده از دستمال کاغذی، ماسک و آموزش‌های پیشگیرانه باید در دستور کار مردم و مسئولان قرار گیرد.

وی از نصب 7 دستگاه سنجش ویروس آنفلوآنزا در تهران و برخی از کلان‌شهرها مانند کرمان، زاهدان و مشهد خبر داد و گفت: برخی از کشورها از اعلام آمار دقیق مبتلایان به این بیماری خودداری می کنند.

عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا گفت: هم‌اکنون در فاز شش پاندمی آنفلوآنزای نوع A هستیم یعنی انتقال پایدار انسان به انسان، مداوم و افزایشی. در حالی که آنفلوآنزای پرندگان با 60 درصد همه‌گیری در فاز چهار متوقف شد و این در حالی است که ورود افراد خارجی از کشورهای آسیای جنوب شرقی با به همراه داشتن ویروس جدید می‌تواند موارد مرگ و میر را در کشور افزایش دهد

کد خبر 96019

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز