مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱ آذر ۱۳۸۸ - ۱۹:۲۶
۰ نفر

نیره بهتری: اولین مرکز محلی کنترل ترافیک در منطقه ‌15 شهرداری تهران بیش از 15‌روز است که راه‌اندازی شده و خیابان به خیابان 5‌ منطقه تحت ‌پوشش خود را کنترل می‌کند

معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک شهر تهران با تقسیم این ابرشهر به 4‌پهنه و راه‌اندازی 4‌مرکز کنترل ترافیک در این مناطق‌، از این پس به صورت ذره‌بینی بر تک‌تک خیابان‌ها و گذرگاه‌های مناطق 22گانه تهران نظارت خواهد‌داشت تا با وقوع کوچک‌ترین مشکل به‌سرعت در جهت رفع آن اقدام شود.

منطقه‌15 نیز به‌عنوان پیشگام اجرای این طرح در‌حال‌حاضر فعالیت خود را با قدرت آغاز کرده است.معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک شهر تهران، پایتخت را به 4‌پهنه تقسیم کرده که هر پهنه تحت نظارت تلویزیونی دوربین‌ها‌ی مرکز کنترل ترافیک است.

پیش از این تمام شبکه‌ها‌ی معابر و سطح کلان‌شهر تهران توسط یک‌مرکز کنترل ترافیک، نظارت و کنترل می‌شد، اما این معاونت برای امکان نظارت بهتر با تقسیم تهران به 4‌پهنه‌، امکانات نظارتی را نیز افزایش داد. در این تقسیم‌بندی مناطق 1، 4، 5 و 15 مبنای مرجع در‌نظر گرفته‌شده و هر مرجع، 5‌منطقه یا بیشتر را تحت‌نظارت قرار می‌دهد.

منطقه‌15 نیز که پهنه جنوب‌شرق را تحت‌اختیار دارد‌، به معضلات و مشکلات ترافیکی مناطق 14، 15، 16، 19و 20 نظارت و رسیدگی می‌کند. مدیران و متخصصان منطقه‌15 شهرداری تهران با ابلاغ دستور معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران، مرکز کنترل ترافیک جنوب‌شرق پایتخت را راه‌اندازی کرده و هم‌اکنون بیش از 15‌روز از آغاز فعالیت این مرکز می‌گذرد.

بدون بوق و کرنا کار می‌کنیم

شهردار منطقه‌15 از راه‌اندازی و استقرار نیروهای متخصص در مرکز کنترل ترافیک جنوب‌شرق تهران خبر داده و به همشهری‌مسافر می‌گوید: «اهل بوق و کرنا نیستیم و بعد از انجام هر کاری‌، خبر انجام آن را اعلام می‌کنیم. مرکز کنترل ترافیک جنوب‌شرق تهران نیز به‌سرعت بعد از اعلام معاونت حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران در محل شهرداری منطقه‌15 راه‌اندازی شد و در‌حال‌حاضر بیش از 15‌روز از آغاز فعالیت آن می‌گذرد».

به گفته او‌، این طرح قرار است در 4 یا 5‌منطقه دیگر به‌عنوان مرجع اجرا شود تا از این پس نظارت‌ها‌ی دقیق‌تر و محلی در تمام مناطق کلان‌شهر پایتخت انجام شود. از این رو به‌زودی خبر راه‌اندازی و افتتاح سایر مراکز را خواهید شنید.

شهردار منطقه 15 علت توسعه مراکز کنترل ترافیک را در چهارگوشه کلان‌شهر تهران‌، توسعه و افزایش روزافزون جمعیت می‌داند و به همشهری‌مسافر می‌گوید: «کلان‌شهر تهران هر روز بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود و مدیران شهری برای رسیدگی به نیازها و مشکلات این شهر بزرگ نیاز به ابزارهای نظارتی بیشتری دارند. یکی از این ابزارها افزایش توسعه مراکز کنترل ترافیک به مناطق شهرداری است».

ذره‌بین مدیریت شهری بر معضلات ترافیکی

مراکز محلی کنترل ترافیک، همان کاری را انجام می‌دهند که مرکز کنترل ترافیک انجام می‌دهد. اما به گفته مهندس حسینی‌، معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک منطقه‌15، این مراکز با دقت و پوشش بیشتری شبکه معابر مناطق را تحت‌کنترل دارد. حسینی در این خصوص به همشهری‌مسافر می‌گوید:

«مرکز کنترل ترافیک جنوب‌شرق تهران، با توجه به دوربین‌ها‌یی که در سطح معابر از طریق مرکز کنترل ترافیک واگذار شده، شبکه معابر را تحت‌نظر دارد. شاید از نام مراکز کنترل ترافیک این‌‌چنین برآید که ماموریت این مراکز تنها مربوط به موضوع ترافیک خیابان‌ها ست، اما به گفته حسینی، این مراکز هر موضوعی که به ترافیک منجر شود از جمله تجمع مسافران در یک ایستگاه‌، آتش‌سوزی، تصادف، آبگرفتگی، نبود علایم افقی قائم و‌... را تحت‌پیگیری قرار می‌دهد.

به طور مثال‌، اگر در نقطه‌ای تجمع مسافرانی که منتظر اتوبوس یا تاکسی هستند زیاد شود، سریعا به شرکت واحد یا سازمان تاکسیرانی برای اعزام اتوبوس و تاکسی تماس حاصل می‌شود و از طریق نمایندگان این سازمان‌ها‌ موضوع مورد پیگیری قرار می‌گیرد. از سویی با شروع فصل بارش، معابری که دچار آبگرفتگی شده و مانع تردد شهروندان و اتومبیل‌ها‌ شده‌اند‌، به‌وسیله دوربین‌ها‌ی نظارت و مورد‌رسیدگی قرار می‌گیرند».

5‌دریچه به مشکلات 5‌منطقه

مرکز کنترل ترافیک جنوب‌شرق تهران، با نصب 5مانیتور مناطق 5گانه تحت‌پوشش خود را نظارت می‌کند. شهردار منطقه‌15 در این خصوص به همشهری‌مسافر می‌گوید: «در‌حال‌حاضر ساختمانی به مرکز کنترل ترافیک جنوب‌شرق اختصاص داده شده که البته امکان توسعه آن را در آینده نیز فراهم کرده‌ایم.

متخصصان و نمایندگان حلقه‌ها‌ی مرتبط با مرکز کنترل ترافیک در یکی از طبقات این ساختمان‌ مستقر هستند و از طریق 5مانیتور که هر‌ کدام ‌یک‌منطقه را پوشش می‌دهند، شبکه معابر تحت‌پوشش خود را از طریق دوربین‌ها‌ی نصب‌شده نظارت می‌کنند. در‌حال‌حاضر با نیروی راهنمایی‌ورانندگی‌، اورژانس‌، آتش‌نشانی‌، شرکت واحد و تاکسیرانی هماهنگ هستیم و به‌سرعت نمایندگان این مراکز را در مرکز کنترل ترافیک برای تسریع در اقدامات پیشگیرانه مستقر خواهیم‌کرد».

او هم‌چنین از نصب تعداد زیادی دوربین کنترل ترافیک توسط مرکز در مناطق تحت‌پوشش خود خبر داده و می‌گوید: «مرکز کنترل ترافیک به‌وسیله تعداد زیادی دوربین در شبکه معابر، چهارراه‌ها، شریان‌های اصلی و بزرگراه‌ها‌ی مناطق را تحت‌پوشش قرار داده که با این امکان به تمامی ‌معابر شلوغ و پرترافیک محدوده دسترسی داریم».

نظارت بر 5‌منطقه با 38‌دوربین

مرکز کنترل ترافیک منطقه‌15 با بیش از 38‌دوربین مناطق 5گانه محدوده نظارت جنوب‌شرق را کنترل می‌کند. معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهرداری تهران در این باره می‌گوید: «با احداث این مراکز، مشکلات و معضلات شهری با سرعت بیشتری مورد‌بررسی و رسیدگی قرار می‌گیرد. در‌حال‌حاضر منطقه‌15 با 10‌دوربین‌، منطقه‌14 با 9‌دوربین، 16 با 7، 20 با 4 و 19 با 8‌دوربین شبکه معابر را تحت‌نظارت دارند».

او هم‌چنین از 24‌ساعته شدن فعالیت مراکز در آینده‌ای نزدیک خبر داده و می‌افزاید: «در‌حال‌حاضر مراکز به‌صورت 9‌ساعته از ساعت 8‌صبح تا 17 فعال هستند، اما با هماهنگی‌ها‌ی صورت‌گرفته درصددیم فعالیت مراکز را به صورت شبانه‌روزی درآوریم». مهندس حسینی هم‌چنین از نصب تعداد دوربین‌ها‌ی بیشتر در نقاط مرزی مناطق تحت نظارت هر مرجع خبر داده و می‌گوید:

«با برخی مناطق فصل و مرز مشترکی داریم که نیاز است تعداد دوربین‌ها‌ افزایش یافته و بر این مناطق نیز نظارت شود. به طور مثال با منطقه‌12 مذاکراتی انجام داده‌ایم تا در خط مرزی بین دو‌منطقه دوربین نصب شده و از این مرکز تحت‌پوشش قرار بگیرد». به گفته معاون حمل‌ونقل و ترافیک منطقه 15، فعالیت مراکز کنترل ترافیک منطقه‌ای از آغاز به‌صورت مستقیم صورت گرفته و بدون نیاز به هماهنگی مرکز با شماره ‌4‌رقمی ‌سریعا به واحدهای مربوطه متصل می‌شوند.

همشهری مسافر

کد خبر 95750

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز