گروه ادب و هنر- الهام اناری: نخستین نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی کشورهای عضو اکو، (پکو 2009) در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی مشهد آغاز به کار کرد.

در این مراسم که با حضور نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نمایندگان اتحادیه‌های صنایع چاپ و بسته‌بندی کشورهای عضو اکو و فعالان این عرصه آغاز شد،  محسن پرویز معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، این نمایشگاه را دارای قابلیت تبدیل شدن به الگویی برای نمایشگاه‌ها دانست.

به گفته پرویز، دستاوردهای این نمایشگاه و دست‌اندرکاران اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ می‌تواند رغبت مضاعفی برای بهره گیری از پتانسیل‌های کشورهای عضو اکو در زمینه چاپ و بسته‌بندی ایجاد کند.

وی افزود: در آینده نویسندگان، شعرا و اهل فرهنگ کشور را به کشورهای عضو اکو خواهیم فرستاد تا در مراکز و بخش‌های فرهنگی به اجرای برنامه بپردازند و پذیرای نویسندگان و شعرای سایر کشورها نیز خواهیم بود.

ضعف در صنعت بسته بندی

حسن غفوری‌فرد، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، دیگر سخنران این مراسم بود. او ابتدا به ارائه تاریخچه‌ای از صنعت چاپ و بسته‌بندی پرداخت و گفت: مناسب نبودن وضعیت بسته‌بندی محصولات در کشور ما باعث شده بسیاری از بازارهای بین‌المللی را از دست بدهیم.

غفوری‌فرد  افزود: اگر بتوانیم به تجمیع اتحادیه‌های صنعت چاپ کمک کنیم تا بتوانند با استفاده از تکنولوژی‌های روز به بسته‌بندی به‌عنوان یک رسانه بین‌المللی نگاه کنند، می‌توانیم به رشد این حوزه کمک شایان توجهی کنیم.

رضا رضایی، رئیس اتحادیه صادرکنندگان صنعت چاپ نیز نخستین نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی کشورهای عضو اکو را نوروزی برای این صنایع در کشور دانست و گفت:200 شرکت با برندهای معتبر در حوزه چاپ و بسته‌بندی در این نمایشگاه حضور دارند و در زمینه تحکیم روابط دوستی، فرهنگی، صنعتی و اقتصادی این حوزه تلاش می‌کنند.

به گفته رضایی، این نمایشگاه با حمایت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان توسعه تجارت، وزارت امور خارجه، مؤسسه فرهنگی اکو، سازمان اقتصادی اکو، اتاق اکوی ایران، شرکت نمایشگاه‌های بین‌المللی مشهد، اتحادیه کارت و ورق و اتحادیه‌های وابسته و پوشش خبری رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها به مرحله برگزاری رسیده است.

دورنمای پکو

جلال ذکایی، مدیرکل دفترامور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در گفت‌وگو با همشهری با اعلام اینکه تعداد بازدید‌کننده‌ها از نمایشگاه پکو بیش از انتظار ما بود، گفت: برای نخستین نمایشگاه اکو دورنمای خوبی متصورهستیم. امیدواریم در سال آینده بتوانیم با این حجم استقبال‌کننده نمایشگاه را در تهران برگزار کنیم.

به گفته وی، برخی از کشورهای عضو اکو خواستار برگزاری این نمایشگاه در کشورشان در سال‌های آینده هستند که ذکایی در مورد نتایج این درخواست‌ها خاطرنشان کرد: درخواست‌هایی از پایتخت‌های کشورهای عضو اکو به شورای سیاستگذاری رسیده که نمایشگاه سال آینده در آنجا برگزار شود،

اما با مشورت مدیران اکو به این نتیجه رسیدیم که تا 4 سال آینده باید ایران میزبان این نمایشگاه باشد تا کشورهای عضو بتوانند از این تجربیات استفاده کنند. نخستین نمایشگاه بین‌المللی چاپ و بسته‌بندی کشورهای عضو اکو، تا 2 آذر ماه در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی مشهد برقرار خواهد بود.

کد خبر 95671

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز