چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۸۸ - ۱۷:۲۹
۰ نفر

گروه سلامت: بالاترین مقام سیستم بهداشت و درمان کشور، هدفمند کردن یارانه‌ها را بر نظام سلامت بی‌تاثیر دانست.

دکتر مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت و درمان کشورمان گفت: لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها در بخش بهداشت و درمان به‌ویژه دارویی هیچ تاثیری ندارد و وضعیت آینده نظام سلامت مانند روال گذشته و حال خواهد بود.کارشناسان حوزه بهداشت و درمان کشور معتقدند در لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها مکانیسم مشخصی برای اینکه ذخایر به‌سمت نظام سلامت برود، دیده نمی‌شود.

«هدفمند کردن یارانه‌ها» انتقادات بسیاری را در پی داشته است و بسیاری از کارشناسان معتقدند مشکلات بسیاری با اجرایی شدن این طرح برای‌نظام سلامت کشور به‌وجود خواهد آمد. اوضاع بهداشت و درمان کشور دچار مشکلات عدیده‌ای است و همواره کمبود منابع مالی به عنوان یکی از دلایل اصلی این مشکلات مطرح می‌شود.

بستگی دارد

دکتر مرندی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره تاثیر طرح هدفمند کردن یارانه‌ها در وضعیت بهداشت و درمان کشور می‌گوید: «تاثیر این طرح اقتصادی بر حوزه سلامت بستگی به نحوه تصویب آن دارد؛

یعنی باید نظارت روی نحوه هزینه کردن آن وجود داشته باشد.» دکتر مرندی توضیح می‌دهد: «زمانی که ما به مردم یارانه نقدی پرداخت می‌کنیم، خانواده‌ای که سال‌هاست با مشکلات مادی دست و پنجه نرم می‌کند و تنگناهای بسیاری در زندگی خود داشته و دارد، امکان دارد دوراندیشی کافی نسبت به آینده سلامت خود و خانواده‌اش نداشته باشد و در نتیجه پولی را که می‌گیرد، صرف هزینه‌هایی ‌می کند که قبلا از عهده آنها برنمی‌آمده است.»

وی تاکید می‌کند: «وقتی دولت به مردم یارانه نقدی می‌دهد، باید تمهیداتی در نظر بگیرد تا مشکلات بهداشتی مردم بیشتر نشود.» دکتر مرندی به کشورهایی مثل شیلی و برزیل اشاره می‌کند که حدودا 6 تا 7‌سال است که به مردم نیازمند یارانه می‌دهند «دولت شیلی و برخی از کشورهای آمریکای لاتین مثل برزیل به یک چهارم مردم نیازمندشان یارانه پرداخت می‌کنند، اما تمهیداتی اندیشیده‌اند که به نفع مردم است و می‌توان گفت یک نوع کنترل بر هزینه کردن این یارانه‌هاست.»

افزایش هزینه‌های بهداشت

دکتر حسینعلی شهریاری، نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، هدفمند کردن یارانه‌ها را اینگونه تحلیل می‌کند: «هزینه‌های بهداشت و درمان و هزینه بیمارستان‌ها افزایش پیدا می‌کند و دولت باید این هزینه‌ها را در لایحه بودجه سالانه حوزه سلامت و وزارت بهداشت لحاظ کند.»

دکتر شهریاری تاکید می‌کند: «اگر دولت بودجه لازم را درنظر نگیرد و اقدامات مناسب را در حوزه سلامت انجام ندهد، مردم دچار مشکلات جدی‌تری در زمینه بهداشت و درمان خواهند شد.» نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یادآور می‌شود: «ما امیدواریم دولت همه‌ساله از اعتباراتی که از صرفه‌جویی‌ها به‌وجود می‌آید، بتواند برای حوزه سلامت اعتبارات قابل‌توجهی در نظر بگیرد.»

دکتر مرندی نیز با بیان اینکه با هدفمند شدن یارانه‌ها، هزینه‌ زیادی به وزارت بهداشت و بیمارستان‌ها تحمیل می‌شود، تاکید می‌کند: «باید در جبران آن تلاش کرد.» وی همچنین می‌افزاید: «اگر موادغذایی اساسی مردم مثل لبنیات گران شود و مردم قدرت خرید آن را نداشته باشند، سوءتغذیه در جامعه زیاد می‌شود و سلامت جامعه به خطر می‌افتد و خسارات جبران‌ناپذیری به مردم وارد می‌شود.»

سلامت یارانه بگیر

دکتر اولیایی منش، رئیس دبیرخانه سیاستگذاری بیمه و تعرفه وزارت بهداشت، با بیان اینکه در هدفمند کردن یارانه‌ها بهتر است نظام سلامت جزء یارانه‌بگیرها باشد، گفت: درصورت پرداخت یارانه تعرفه‌های درمان بخش دولتی، ممکن است تعرفه‌های درمان دولتی تغییر نکند.

وی با اشاره به وضعیت نظام سلامت پس از هدفمند کردن یارانه‌ها گفت: درصورتی که هدفمند کردن یارانه‌ها تورم را به همراه داشته باشد به‌طوری که این تورم جبران نشود، این امر به‌صورت مستقیم در سلامت مردم اثر می‌گذارد و به بالطبع نظام سلامت هم از آن تاثیر می‌پذیرد. در مورد هزینه‌های غیرمستقیم هم باید در نظر گرفت که سلامت مردم تا چه میزان تحت‌تأثیر هدفمند کردن یارانه‌ها قرار می‌گیرد.

هشدار

دکتر محمدتقی نوربخش، عضو شورای عالی نظام پزشکی نسبت به بروز چالش‌های پیش روی حوزه سلامت کشور به‌دلیل نبود نگاه کارشناسی در لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها هشدار داد. وی از بیمارستان به‌عنوان یک شهر یاد کرد که تمام آنچه در شهر هزینه می‌شود، در بیمارستان نیز صرف می‌شود.

نوربخش افزود: در تمامی کشورها وقتی یارانه‌ها را حذف می‌کنند، ذخایر ناشی از منابع آن صرف رفاه اجتماعی و سلامت مردم می‌شود. با توجه به اهداف هدفمند کردن یارانه‌ها مصرف به حداقل خواهد رسید، قیمت‌ها به حالت واقعی نزدیک می‌شود و درآمد حاصله نیز بین دهک‌های پایین جامعه توزیع خواهد شد تا شکاف طبقاتی کم شود. نوربخش ادامه داد: متأسفانه در لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها مکانیسم مشخصی برای اینکه ذخایر به‌سمت نظام سلامت برود، نمی‌بینیم.

کد خبر 95577

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز