لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها طی 2هفته اخیر در مجلس مورد بررسی قرار گرفت و تقریبا نیمی از آن به تصویب رسید.

با توجه به اینکه دولت از سال آینده یا به احتمال کم از زمستان امسال، اجرای این لایحه را آغاز خواهد کرد، برای آگاهی از نحوه افزایش قیمت حامل‌های انرژی و کالاهای اساسی در سال نخست اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها، با جمشید انصاری، نماینده مجلس، گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • آیا تاکنون در مصوبات مجلس، قیمت حامل‌های انرژی مشخص شده است؟

طبق لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها، اختیار تعیین قیمت حامل‌های انرژی و کالاهای اساسی به دولت واگذار شده است و قرار نیست که مجلس در این لایحه، جداول قیمت‌ها را تعیین کند. آنچه تاکنون تصویب شده این است که به دولت اختیار داده شده در سال اول اجرای این لایحه، 10 تا 20هزار میلیارد تومان از محل افزایش قیمت‌ها درآمد کسب کند.

حال این اختیار دولت است که قیمت حامل‌های انرژی و کالاهای اساسی را تا چه حد افزایش دهد تا درآمد مدنظر خود را در این محدوده تعیین شده از سوی مجلس به دست آورد.

  • برای کسب درآمد 20هزار میلیارد تومانی، قیمت‌ها تا چه حد باید افزایش یابد؟

به‌طور تقریبی می‌توان گفت که برای رسیدن به سقف درآمد 20هزار میلیارد تومانی، به‌عنوان مثال قیمت گازوئیل باید 5برابر و قیمت بنزین 3برابر شود. یا برای کسب کف درآمدی 10هزار میلیارد تومان در سال اول هم به‌طور تقریبی باید قیمت بنزین، گازوئیل، برق و آب و سایر حامل‌های انرژی 20درصد افزایش پیدا کند.

به‌طور ساده‌تر اگر توضیح بدهم، اینگونه است که با قیمت فعلی نفت (70دلار) اگر همین امروز تمام قیمت حامل‌های انرژی را واقعی کنیم، دولت حداکثر 50هزار میلیارد تومان درآمد کسب می‌کند.

حال اگر دولت بخواهد 10هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند، یعنی باید قیمت‌ها را به‌طور متوسط 20درصد افزایش دهد و اگر دولت درآمد 20هزار میلیارد تومانی را مدنظر قرار دهد، باید 40درصد قیمت‌ها را گران کند.

  • آیا دولت می‌تواند از ابتدای زمستان این طرح  را اجرا کند؟

در لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها تصریح شده که دولت هر اقدامی می‌خواهد انجام دهد، ابتدا باید لایحه متمم بودجه آن را به مجلس بیاورد و مصوبه مجلس را بگیرد و سپس اقدام به اجرا کند.

بنابراین اگر دولت قصد اجرای لایحه از زمستان امسال را داشته باشد، باید متمم بیاورد و بودجه آن را تصویب کند؛ یعنی درآمد حاصله و نحوه هزینه این درآمد باید در قانون بودجه درج شود و آنگاه دولت اقدام به اجرای آن کند.

کد خبر 93481

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز