همشهری آنلاین: دکتر حلی ساز - رئیس هیئت پزشکی حج جمهوری اسلامی ایران - 16 آبان در نشست خبری خود در محل بعثه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) به تشریح شرایط کنونی حجاج ایرانی از نظر احتمال ابتلا به آنفلوانزای نوع آ پرداخت

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا) به مدینه منوره، دکتر حلی ساز در این نشست خبری که از ساعت 16/30 امروز شنبه مورخ 16 آبان 1388 در محل بعثه مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در مدینه برگزار شد تاکید کرد که پیش بینی می‌شود 98 درصد حجاجی که به آنفلوانزای نوع آ مبتلا شوند بهبود پیدا کنند و حتی بسیاری از این مبتلایان احتمالی حتی به هیچ گونه مداخله پزشکی نیز احتیاج نخواهند داشت.

رئیس هیئت پزشکی حج با رد شایعات نگران کننده‌ای که در این زمینه توسط برخی     رسانه‌ها منتشر شده است، علت‌های کاهش تبعات احتمالی این همه گیری را مواردی از قبیل: محدودیت‌های سنی اعمال شده برای اعزام زائران، ممنوعیت اعزام افراد مبتلا به بیماری‌های خاص، تدابیر گسترده هیئت پزشکی حج و هشدارهای پیشگیرانه به زائران اعزامی برشمرد.

از این رو، دکتر حلی ساز معتقد است که نباید جامعه را با گمانه زنی‌های احتمالی ملتهب کرد. هر چند که این نگرانی‌ها می‌تواند فرصت و یا تهدید باشد. تهدید از بابت مخدوش کردن آرامش خانواده‌های زائران و فرصت از بابت آمادگی بیشتر و رعایت اصول بهداشتی توسط زائران.

رئیس هیئت پزشکی حج با اشاره به برخی از تغییرات بوجود آمده در برنامه ریزی‌ها و اقدامات هیئت پزشکی حج در امسال به نسبت سال‌های قبل با توجه به شرایط خاص پیش آمده، برخی از مکان‌های پر ریسک برای ابتلای احتمالی حجاج به آنفلوانزای نوع آ را شامل: سالن مستقبیلن حجاج، هواپیما، مسجدالنبی(ص)، طواف، سعی، عرفات و منا برشمرد و از حجاج خواست که در این مکان‌ها اقدامات پیشگیرانه بیشتری را اتخاذ کنند.

دکتر حلی ساز معتقد است برخی از فعالیت‌های موثر در پیشگیری از ابتلا به آنفلوانزای نوع آ که بایستی توسط حجاج صورت پذیرد عبارت است از: پرهیز از طواف مستحبی - عمره مستحبی و لمس حجرالاسود، گرفتن نایب برای رمی جمرات، خواب و استراحت کافی، پرهیز از رفتن به غار حراء (حداقل تا قبل از اعمال حج)، تغذیه مناسب (شامل غذاهای حاوی ویتامین سی و دی)، استفاده از سجاده شخصی، شستن مرتب و مکرر دست‌ها و صورت با آب و صابون، پرهیز از مصافحه - دست دادن و معانقه و پرهیز از نزدیک شدن با افراد دارای علائم سرماخوردگی.

البته حلی ساز نقش دعا را نیز در پیشگیری از ابتلا به این بیماری مهم و برجسته دانست و از حجاج خواست که در این زمینه دعا کنند.

علاوه بر نکات فوق الاشاره، حلی ساز به برخی از فعالیت‌هایی که امسال به طور ویژه برای مقابله با این بیماری در هیئت پزشکی حج انجام شده است اشاره کرد و گفت: می‌توانم بگویم که هر آنچه از دستمان بر می‌آمده است را انجام داده‌ایم و در بالاترین حد آمادگی برای مقابله با مشکلات احتمالی هستیم؛ به گونه‌ای که اقدامات انجام شده در هیئت پزشکی حج ایران مورد تشویق و قدردانی بسیار زیاد سعودی‌هانیز قرار گرفته است و تحقیقا می‌توان گفت که در بین همه کشورهایی که به اعزام حجاج مبادرت ورزیده‌اند، بی نظیر است.

دکتر حلی ساز برخی از این اقدامات را، راه اندازی ساختمان ایزوله بیمارستانی در کنار مرکز پزشکی حج ایران در مکه، تغییر در ترکیب پزشکان و متخصصان اعزامی، افزایش قابل توجه نیرو، امکانات و فضای پزشکی، هماهنگی با وزارت بهداشت عربستان و ... برشمرد و تاکید کرد که کل هزینه‌های درمان احتمالی حجاج با هیئت پزشکی است و از این بابت، هیچ باری بر دوش حجاج نخواهد بود.

رئیس هیئت پزشکی حج که در زمینه مدیریت پزشکی حج سابقه و تجربه‌های مناسبی دارد، در خصوص دریافت و استفاده از واکسن این بیماری تاکید کرد که پیش پرداخت خرید واکسن‌های موردنیاز توسط وزارت بهداشت انجام شده ولی مطمئنا واکسن‌های یادشده به موسم حج نخواهند رسید؛ ولی به هر حال اگر دولت عربستان امکان ارائه واکسن به حجاج ایرانی را داشته باشد، ما آمادگی خرید و تهیه واکسن‌ها را داریم؛ هرچندکه بر اساس گزارشات رسیده چون این واکسن‌ها، فرآیند بررسی ها و استانداردسازی‌های معمول را نیز نداشته‌اند، مصرف آنها با برخی عوارض نیز در کشورهای مصرف کننده همراه بوده است.

دکتر حلی ساز با بیان اینکه از هر 7 نفری که علایم آنفلوانزا را میگیرد، 1 نفر به نوع آ مبتلا شده است، علایم خاص این بیماری را شامل تب ناگهانی و سریع و کوفتگی و درد عضلانی شدید برشمرد.

وی با بیان اینکه سرعت همه گیری این بیماری خیلی زیاد است و متاسفانه به فاز انتقال از انسان به انسان رسیده است، تاکید کرد که درمان علایم ظاهرشده در افراد مبتلا به این بیماری بین 3 تا 5 روز طول می‌کشد و البته دوره مسری این بیماری برای سایر افراد نیز از یک روز قبل از تب کردن تا 7 روز بعد از برطرف شدن تب بیمار می‌باشد.

رئیس هیئت پزشکی حج با بیان اینکه تا امروز هیچ گزارشی مبنی بر ابتلای حجاج ایرانی به آنفلوانزای نوع آ دریافت نشده است، از آمادگی خاص این هیئت برای ایام حج و انتقال زائران به مکه خبر داد و تاکید کرد که تصمیم ایران برای اعمال محدودیت‌های تعیین شده در اعزام زائران، یکی از درست ترین تصمیمات بوده است.

کد خبر 94657

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز