مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۲ آبان ۱۳۸۸ - ۰۵:۱۳
۰ نفر

مرتضی درخشان: تهران در محاصره گسل‌ها‌ی زلزله‌خیز است و سایه این نام هراس‌انگیز همواره بر سر شهرمان قرار دارد.

 واقعیت این است که به همان اندازه‌ای که ما شهروندان زلزله را شوخی گرفته‌ایم زلزله‌ای کاملا جدی هم در یک‌جایی نزدیک شهرمان خوابیده است و اگر روزی که سر بلند می‌کند آماده نباشیم به هیچکس رحم نخواهد کرد.

همین مساله باعث شده است که مدیران شهری که ما همواره از کنار تذکراتشان در مورد زلزله به سادگی عبور می‌کنیم، بیشتر به فکر مقابله با این پدیده باشند. نتیجه این حساسیت را حالا می‌توانید در تونل توحید مشاهده می‌کنید.

وقتی صحبت از زلزله و تدابیر مربوط به هنگام وقوع آن می‌شود، توصیه‌ها‌ی بسیاری به ذهن هرکدام از ما خطور می‌کند.مثلا اولین چیزی که به ذهن‌مان می‌رسد فرار از زیر سقف‌ها‌ست.اما واقعیت این است که برخی سقف‌ها‌ از نظر ایمنی به شکلی طراحی شده‌اند که می‌توانند محیط امن‌تری حتی نسبت به فضای باز باشند.

سقف‌ها‌ی بتونی که دارای اسکلت و سازه مناسب باشند یکی از همین موارد هستند. بر همین اساس تونل توحید نیز از شرایط ایمنی مناسبی برخوردار است. درواقع تونل توحید را اگر در زمره پناهگاه‌ها به هنگام وقوع زلزله قرار ندهیم، اما باید بدانیم هنگام وقوع زلزله آن‌جا یکی از مناطق امن به‌شمار می‌رود.

این تونل با توجه به سازه‌ها‌ی بتونی به نوعی قفسی بتونی محسوب می‌شود که مانند پناهگاه‌ها‌ی جنگی محیطی امن و مستحکم دارد.2سطح مقطع به شکل نیم‌دایره چسبیده به هم طراحی شده‌اند که دورتادور آن‌ها با بتون پوشیده شده است. ضخامت بتون در قسمت تاج حدود 70سانتی‌متر بوده و در کناره‌ها(بخش شمع‌های جانبی) حداکثر به یک مترونیم می‌رسد.

با این حساب حدود 200هزار مترمکعب بتون‌ریزی درجا برای بناشدن سازه تونل صورت می‌پذیرد. البته این آمار غیر از میزان بتونی است که برای دیواره‌های پیش‌ساخته خارج از جبهه‌های کاری مصرف شده است. این اعداد و ارقام به نوعی دل افرادی که  از تونل توحید می‌گذرند را قرص و قرص‌تر می‌کند، درواقع آن‌ها باید بدانند زلزله تاثیری روی آن‌ها در این تونل نخواهد داشت.

 تونل دوقلو، سخت‌تر اما امن‌تر

اما به هر حال سازه‌ها‌ی بتونی هم در مقابل زلزله‌ها‌ی قدرتمند دچار مشکل می‌شوند. زمین اگر قهر خود را به رخ زمینیان بکشد کار بسیار دشوار خواهد شد، اما همان‌طور که پیش از این هم اشاره کرده‌ایم زلزله هم مثل بسیاری از مشکلات روش مقابله دارد.

تونل توحید از دید کارشناسان زمانی به هنگام زلزله ممکن است دچار مشکل شود که این زلزله با قدرتی و اندازه‌ای بزرگ‌تر از تمامی ‌زلزله‌ها‌ی دنیا یعنی بیش از 8ونیم ریشتر رخ دهد و البته مرکز زلزله نیز در کنار این تونل باشد. هرچند این شرایط با در نظر گرفتن تجربه به نوعی فرض محال محسوب می‌شود! در صورت رخ داد اتفاقی کوچک‌تر از این هم ،همان‌طور که اشاره کردیم تونل توحید به نوعی نقطه امن محسوب خواهد شد.

درواقع آسیب‌پذیری تونل توحید در مقابل زلزله نزدیک به صفر است. شکل قرار گرفتن گسل‌ها‌ در تهران نشان می‌دهد این تونل در نزدیکی هیچ‌یک از گسل‌ها‌ی زلزله‌خیز شهر قرار نگرفته است. پس این فرضیه که اگر زلزله در نزدیکی تونل با قدرت بی‌نظیری مانند 8ونیم ریشتر رخ دهد هم تا حد زیادی منتفی است.تونل توحید یک تونل بتونی دوقلو است که با استاندارد‌ها‌ی روز جهان بنا و ساخته شده است که همین موضوع باعث شده ساختار پیچیده‌تری داشته باشد.

به هر صورت در مورد تونل توحید و سازه دوقلوی آن باید گفت، هرچند ساخت چنین تونل‌ها‌یی ریسک‌پذیری و حساسیت بسیار بالایی می‌طلبد، اما پروژه‌ای که به این شکل تکمیل می‌شود با توجه به شمعک و پایه‌ها‌ی بتونی از امنیت بالایی برخوردار خواهد بود و با این سطح بتون‌ریزی می‌تواند در هنگام زلزله جزو مناطق امن محسوب شود.

همشهری مسافر

کد خبر 94278

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز