مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۸۸ - ۱۳:۳۰
۰ نفر

نیره بهتری: بزرگ‌ترین خانه‌ها‌ و گران‌قیمت‌ترین برج‌ها هم بدون توجه به مسایل ایمنی در یک‌حادثه طبیعی یا غیرطبیعی فرومی‌ریزند و اثری از آن‌ها جز خاک و آوار باقی نمی‌ماند،

اما بزرگ‌ترین تونل شهری با تجهیز به سیستم هوشمند ایمنی و مقاوم‌سازی در برابر حادثه از هر خطری جان سالم به در خواهد‌برد.

شاید خبر تجهیز تونل‌توحید به سیستم هوشمند ایمنی، برای بسیاری حتی مهم‌تر از افتتاح این تونل عظیم شهری باشد.

همیشه عبور از دریچه تنگ ‌‌و ‌تاریک تونل‌ها‌، وحشت ‌و ‌ترسی را به دل می‌اندازد که تا رسیدن به دایره نورانی انتهایی فکر و ذکر آدم را به هزار راه می‌برد. فکر ریزش سقفی که زیر بار حجمی ‌از سنگ و کلوخ ایستادگی می‌کند، تصور لرزش زمین و ماندن زیر آواری از سنگ، ترس از وقوع یک‌تصادف و به‌دنبال آن یک‌انفجار و آتش‌سوزی تمام‌کننده، اتصال برق و آتش و هوای سرشار از سرب و دود و‌... دغدغه کل طول مسیر می‌شوند.

 البته مدتی است که تونل‌ها‌ و زیرگذرهای پایتخت با استفاده از هنرمندی نورهای رنگارنگ، چشم‌نواز شده‌اند. گرچه تونل‌ها‌ گره‌گشای بعضی از نقاط راه هستند، اما ایمنی در این خیابان‌ها‌ی سربسته حرف اول را می‌زند. تونل‌توحید به‌عنوان رکورددار تونل‌ها‌ی تهران و ایران با استفاده از مدرن‌ترین تجهیزات ایمنی و سیستم هوشمند، علاوه‌‌بر این‌که نقش مهمی‌ را در کاهش ترافیک شهر تهران ایفا خواهد‌کرد، خیال رهگذران خود را بابت ایمنی هم راحت
 می‌کند.

این‌جا خبری از زلزله نیست

شمارش معکوس افتتاح بزرگ‌ترین تونل شهری ایران با اتصال 2بزرگراه شهیدچمران و شهیدنواب صفوی و 2رشته تونل مجاور هم‌(‌دو‌قلو‌)، هر رشته دارای 3باند رفت‌و‌برگشت به طول 2136‌متر آغاز شده است. از ویژگی‌های خاص و مهم این تونل، تلاقی با خط 2 و 4 مترو است. درتجهیزات مورد‌استفاده در تونل‌توحید از تکنولوژی و دانش فنی‌و‌مهندسی روز بهره گرفته شده که از هر نظر تردد در این تونل 2‌کیلومتری را با ایمنی کامل همراه می‌کند.

 از جمله این تجهیزات 70‌عدد جت‌فن، 11‌اگزوز فن برای تهویه و خروج هوای آلوده و ورود هوای تازه به تونل، ژنراتورهای اختصاصی و اضطراری برق که در صورت قطع برق تهران و شبکه سراسری به ‌صورت خودکار برق تونل را همواره روشن نگه دارد و جبران قطع برق کند و هم‌چنین تأمین روشنایی استاندارد و پیش‌بینی تنظیم نور طبیعی بیرون و نور مصنوعی داخل تونل‌(عدم‌خیرگی‌)، تعبیه شبکه‌های فاضلاب و نصب بیش از 3هزار شمع و بیش از 25هزار قطعه بتونی و نصب سیستم هوشمند و محاسبه دقیق و مقاوم‌‌سازی‌ تونل در مواجهه با زلزله و تکان‌های تخریبی ناشی از  گسل‌هاست.

کنترل هوشمندانه ایمنی در تونل‌توحید

به گفته شهردار تهران، پروژه تونل‌توحید از هر لحاظ از نظر نوع طراحی، حجم کار، قیمت تمام‌شده، تاثیرات ترافیکی و اقتصادی و‌... قابل‌مقایسه با سایر پروژه‌ها‌ی شهری نیست و در همه این زمینه‌ها‌ رکورد خواهد زد. این رکوردزنی قطعا شامل تجهیزات و سیستم ایمنی تونل نیز خواهد‌بود.

 برخی از تجهیزات تونل شامل سیستم نظارت تصویری با پوشش کامل تونل، سیستم تشخیص خودکار حوادث و سوانح، سیستم تابلوها، علایم متغیر خبری، تابلوهای کنترل باند و سرعت برای اطلاع‌رسانی به رانندگان، سیستم شمارشگر خودروها، سیستم‌ خودکار راه‌بندهای هوایی، سیستم تلفن‌ها‌ی اضطراری و SOS، سیستم کنترل خودکار دسترسی‌ها، سیستم تشخیص خودکار ارتفاع غیر‌مجاز وسایل نقلیه، اتاق کنترل محلی تونل و نرم‌افزار مجتمع کنترل و مدیریت تمامی‌ زیرسیستم‌ها از عمده‌ طراحی‌های و اجرای سیستم‌های هوشمند است.

از سویی تجهیز تونل به ژنراتور اضطراری، دوربین‌ها‌ی کنترل ترافیک با امکان شمارش خودرو، سیستم تصویری و صوتی، تجهیزات اعلام حریق اتوماتیک و سیستم اطفای حریق، سیستم تهویه اتوماتیک در حالت عادی با کنترل دی‌اکسید کربن، اکسید ازت و گرد‌و‌غبار، سیستم تهویه دود در وضعیت اضطراری آتش‌سوزی و موتور‌خانه پمپاژ آب، کپسول‌ها‌ی آتش‌نشانی و‌... ایمنی تونل را تضمین کرده است.

تجهیزات پیشرفته با کیفیت بالا

استفاده از سیستم هوشمند در تونل‌ها‌، از زمان ساخت و تجهیز تونل رسالت در تهران رونق گرفت. گرچه طول زمان ساخت تونل رسالت بیش از 11‌سال بود، اما پایان خوشی داشت و به‌عنوان تونل تمام‌هوشمند به بهره‌برداری رسید. این تونل نیز از لحاظ وضعیت سازه‌ای و به خاطر سست بودن خاک دارای ویژگی‌های خاص و منحصر‌به‌فرد است.

در سیستم مدیریت تونل به مسایل تاسیساتی، ترافیکی و کنترل نظارت تونل توجه ویژه‌ای شده است که منظور از سیستم تاسیساتی مدیریت تونل فراهم کردن ایمنی و امنیت داخل تونل برای تجهیزات و استفاده‌کنندگان آن از طریق تهویه، جت‌فن‌ها، اعلام و اطفای‌ حریق، روشنایی، تعمیر و توزیع برق است‌.

هم‌چنین از طریق سیستم ترافیکی تونل می‌توان بستر مناسبی برای مدیریت ترافیکی عبوری از تونل و پیام‌رسانی به استفاده‌کنندگان از تونل اشاره‌ کرد. تجهیز تونل‌واقع‌در میانه بزرگراه رسالت به پیشرفته‌ترین سیستم‌های هوشمند، این امکان را فراهم‌ کرده تا مسئولان قادر به نظارت و کنترل لحظه‌ای تونل و تشخیص خودکار حوادث و اطلاع‌رسانی به رانندگان و هدایت آن‌ها در زمان وقوع حوادث مهم باشند. ‌هم‌چنین کیفیت ساخت و مسایل فنی و ایمنی تونل رسالت از سوی کارشناسان داخلی و خارجی تایید شده است.

نصب تجهیزات ایمنی یک‌ماه زمان می‌برد

با بهره‌برداری از تونل‌توحید، مشکل ترافیک در حدفاصل تقاطع خیابان باقرخان و بزرگراه شهید‌چمران و خیابان آذربایجان و بزرگراه شهید‌نواب صفوی رفع می‌شود که صرفه‌جویی در مصرف بنزین و کاهش آلودگی‌‌های هوا، صوتی و بصری را نیز به‌دنبال خواهد داشت. این تونل به گفته شهردار تهران، در طول تاریخ بلدیه شهر تهران یعنی 90‌سال قبل یک‌پروژه بی‌نظیر است و طبق زمان‌بندی از پیش تعیین‌شده به اتمام خواهد رسید:

 «عملیات عمرانی تونل توحید با سرعت و دقت در حال انجام است و براساس زمان‌بندی تعیین‌شده در روزشمار پروژه، عملیات عمرانی به اتمام می‌رسد. در کوتاه‌ترین زمان ممکن هم نسبت به جمع‌آوری کارگاه‌ها‌ و نصب تجهیرات در تونل اقدام می‌شود‌. پس از جمع کردن کارگاه‌ها‌ وارد مرحله  نصب سیستم‌ها‌ی هوشمند، ایمنی،تجهیزات و سیستم‌ها‌ی آتش‌نشانی و‌..‌. خواهیم شد تا در روز عید سعید غدیرخم این تونل مهم و بزرگ پایتخت را برای تردد خودروها و بهره‌برداری کامل آماده کنیم.

 مهندسان و پیمانکار پروژه معتقدند، برای نصب تجهیزات ایمنی مانند آتش‌نشانی، حدود 70‌جت‌فن، سیستم روشنایی ضد‌آب و ضد‌حریق، سیستم‌ITS و هم‌چنین جمع‌آوری کارگاه‌های عظیم این پروژه به یک‌ماه زمان نیاز دارند.

همشهری مسافر

کد خبر 94274

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز