مهدی محمدی: استان تهران علاوه بر مرکزیت سیاسی در کشور به لحاظ صنعت توریسم نیز می‌تواند حائز اهمیت باشد. اما ظاهرا همانند دیگر مناطق کشور در این استان نیز گردشگری رونق چندانی ندارد.

در همین باره نماینده رباط‌کریم در مجلس از بی‌توجهی به گردشگری در استان تهران و شرق آن گلایه‌مند است و از دولت می‌خواهد تا نگاه جدی‌تری به این بخش داشته باشد.

حسن نوروزی با انتقاد از نگاه ابزاری و سیاسی به بحث گردشگری از دولت خواست تا به‌طور جدی و با نگاهی کلان به این مسئله صنعت توریسم را با توجه به استعدادها و قابلیت‌های بالای کشور از این نظر- در دستور کار قرار دهد.

نوروزی در گفت‌وگو با همشهری گفت: وضعیت گردشگری در سطح کشور و استان مطلوب نیست و هنوز کار اساسی‌ای در این زمینه صورت نگرفته است.وی افزود: متأسفانه تاکنون قدرت بالقوه ایران را از منظر گردشگری به جهان معرفی نکرده‌ایم و نمره کشور از این حیث نمره ضعیفی است.

وی یکی از زمینه‌های جذب گردشگر را در کشور جلب زائر عنوان کرد و افزود: متأسفانه در این زمینه نظم و انضباط خاصی وجود ندارد و هیچ کنترل و برنامه‌ای درباره توریست‌ها وجود ندارد. در حالی که در مقام مقایسه کشوری نظیر عربستان و یا حتی عراق خیلی از ما جلوترند.

 به‌عنوان مثال کشور عراق هم در زمان حاکمیت صدام و هم در زمان فعلی که از مشکلات عدیده داخلی رنج می‌برد به موضوع توریسم پرداخته و از این حیث از ما بسیار جلوتر است.
وی با اشاره به قابلیت‌های استان تهران به‌علت دارا بودن آثار و بناهای تاریخی به‌ویژه به‌دلیل مرکزیت سیاسی در دوره معاصر گفت: متأسفانه هیچ‌گونه شناسنامه و منطقه گردشگری مشخصی در تهران وجود ندارد و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری استان تهران هم در بحث برنامه‌ریزی دارای سرگردانی است.

وی تغییر و تحول گسترده در تهران به‌علت ساخت و سازهای بی‌رویه و گسترده را عامل از بین رفتن بناها و مراکز تاریخی و طبیعی می‌داند و از عدم‌نظارت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بر این موضوعات ابراز ناخرسندی می‌کند.

نوروزی همچنین با اشاره به مناطق طبیعی شهرستان رباط‌کریم و وجود 11 امامزاده و آرامگاه یکی از پیامبران بنی‌اسرائیل، رباط‌کریم را دارای استعدادهای بالقوه‌ای در موضوع گردشگری می‌داند که هنوز کار خاصی برای استفاده از استعدادها صورت نگرفته است.

وی گزینش نیروهای سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را سیاسی و به دور از تخصص‌گرایی و غیرکارشناسانه می‌داند و اظهار می‌دارد که درواقع ضرر این سازمان بیشتر از نفع آن است.

وی همچنین از مدیرکل گردشگری استان نیز گلایه‌مند است و می‌گوید: مدیرکل سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هیچ ارتباطی با نمایندگان ندارد.نوروزی ادامه داد: ما نیازمند شورای‌عالی گردشگری به‌عنوان اهرمی نظارتی بر انتخاب عملکرد مدیران سازمان میراث فرهنگی و گردشگری هستیم.

در این صورت می‌توان به بهبود عملکرد مدیران امیدوار بود.وی در عین حال خواستار برقراری ارتباط تنگاتنگ سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با مجلس شد و گفت که این 2 باید مکمل یکدیگر باشند و در فضای دوستانه و با نظریات کارشناسانه تصمیم‌گیری شود و اینگونه نباشد که رئیس سازمان تصمیم بگیرد و نمایندگان ملت از آن بی‌خبر باشند.

وی همچنین خواستار تعامل و همفکری بیشتر دولت و مجلس در ارائه لوایح و طرح‌های راهگشا در این زمینه و بیرون آمدن کشور از حالت سکون و ایستایی در صنعت گردشگری شد.

همشهری استانها

کد خبر 94100

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز