گروه بورس: به‌دلیل رشد شتابان بازار سهام در طول ماه‌های گذشته به‌نظر می‌رسد رکورد‌های جدیدی در سال‌جاری در بازار سهام به ثبت برسد.

به گزارش همشهری، در طول 2هفته گذشته شاخص بورس تهران توانست پس از مدت‌ها از مرز 12هزار واحد عبور کند. این در حالی است که تازه‌ترین اطلاعات نشان می‌دهد میزان بازده بازار سهام نیز به 56درصد رسیده است. این عوامل در کنار رشد ارزش بازار سهام تا مرز 65 میلیارد دلار فعالان بازار را امیدوار کرده است که بورس تهران بتواند رکورد‌های گذشته را بشکند و وارد کانال جدیدی از صعود شود.

آخرین رکورد شاخص بورس مربوط به مرداد ماه سال 1382 است که شاخص بورس توانست تا مرز 13 هزارو 800 واحد پیشروی کند. میزان بازده بازار سهام نیز در همان سال به 120درصد رسید  اما بیشترین میزان ارزش بازار مربوط به سال گذشته است که با عرضه سهام شرکت‌های جدید توانست به 72‌میلیارد دلار برسد. حال این پرسش باقی است که با توجه به رشد شتابان بازار سهام در طول چند ماه گذشته آیا رکورد‌های گذشته شکسته خواهد شد یا خیر؟

هادی بیدختی کارشناس بازار سرمایه و مدیرعامل شرکت کارگزاری عمران فارس در رابطه با افزایش مولفه‌های تعیین‌کننده بورس تهران به همشهری گفت: به‌نظر می‌رسد اگر شرایط بازار سهام به همین منوال پیش برود رکورد‌های جدیدی در سال‌جاری به ثبت برسد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا می‌توان پیش‌بینی کرد که میزان بازده بازار و همچنین ارزش بازار فراتر از رکورد‌های قبلی به‌ثبت برسد، اظهار داشت: این موضوع به عوامل متعددی بستگی دارد اما به‌طورکلی عرضه سهام شرکت‌های جدید مانند شرکت مخابرات ایران، فولاد، ملی صنایع مس، بانک‌ها، پالایش نفت اصفهان، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران یا شرکت‌های جدید نقش زیادی در افزایش ارزش بازار سهام داشته و می‌توان گفت با بهبود عوامل مؤثر بر بازار و افزایش ارزش سهام شرکت‌ها بار دیگر ارزش جاری بورس تهران به ارقام گذشته برسد.

وی در ادامه تاکید کرد: موضوع دیگری که در حال حاضر اهمیت دارد، بازتاب رویداد‌های بین‌المللی است؛ به‌طور کلی بهبود تنش‌های بین‌المللی ایران در طول چند ماه گذشته منجر به بهبود وضعیت بازار شده است و اگر شرایط سیاسی به خوبی پیش برود می‌توان انتظار داشت شاخص‌ها، بازده و ارزش بازار نیز افزایش پیدا کند.

بیدختی همچنین به نحوه محاسبه شاخص اشاره کرد و افزود: شاخص بورس تهران به روش جدیدی محاسبه می‌شود که در آن سود تقسیمی شرکت‌ها نیز لحاظ می‌شود بنابراین با رسیدن به ارقام بالاتر به این احتساب متصور است. وی تاکید کرد: در سال‌جاری شرکت‌های بزرگ بورس سود‌های مناسبی تقسیم کرده‌اند که این موضوع بر شاخص بورس تاثیر‌گذار است.

صعود در بازار سهام

گزارش‌های رسمی بورس تهران حاکی از آن است؛ تعداد دفعات معامله در مهرماه امسال به میزان 275هزار دفعه برابر با 171درصد در مقایسه با مهر سال گذشته افزایش یافته است.

شاخص بورس نیز در پایان این ماه در مقایسه با ابتدای سال 4هزار و 209 واحد برابر با 8/52 درصد رشد کرده و از 7 هزار و 966 واحد به 12 هزار و 176 واحد در پایان مهر ماه رسیده است.

ارزش بازار سرمایه نیز در پایان مهرماه در مقایسه با ابتدای سال به میزان 189 هزار و 691 میلیارد ریال برابر با 3/42درصد افزایش یافت و از 448 هزار و 954 میلیارد ریال به 638 هزار و 646 میلیارد ریال رسید.

کد خبر 94041

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز