گروه بورس: بزرگ‌ترین معامله تاریخ بورس تهران در نیم قرن گذشته، 5 مهر با عرضه سهام شرکت مخابرات انجام می‌شود.

به گزارش همشهری، پس از 2هفته تعویق در عرضه سهام شرکت مخابرات، 5 مهر سازمان خصوصی‌سازی‌ 50 درصد از سهام شرکت مخابرات ایران را به ارزش 8 میلیارد دلار در بورس تهران عرضه می‌کند.

عرضه سهام این شرکت که قرار بود در هفته‌های گذشته انجام شود برای 2 بار به تعویق افتاده بود اما سازمان خصوصی‌سازی‌ تا لحظه انتشار این مطلب، خبری مبنی بر تعویق دوباره عرضه سهام این شرکت مخابره نکرد و اعلام کرد که براساس قرار قبلی، سهام مخابرات امروز در بورس عرضه می‌شود.

تا‌کنون 2 گروه از خریداران با تشکیل کنسرسیومی با نام‌های توسعه اعتماد مبین و تعاونی پیشگامان یزد برای خرید سهام این شرکت اعلام آمادگی کرده‌اند. این در حالی است که از گوشه و کنار خبر می‌رسد که شرکت کیوتل قطر نیز قصد دارد بخشی از سهام مخابرات را از طریق طرف‌های ایرانی خریداری کند.

پیش از این شرکت تله کام اندونزی برای خرید سهام مخابرات ابراز تمایل کرده بود اما با توجه به آنکه سهام این شرکت در بورس نیویورک مورد دادوستد قرار می‌گیرد، سازمان خصوصی‌سازی‌ صلاحیت این شرکت را برای خرید سهام مخابرات تایید نکرد.

این در حالی است که درخواست شرکت مهر اقتصاد ایرانیان هم برای حضور در رقابت مخابرات مورد تایید قرار نگرفت.سهام شرکت مخابرات برای نخستین بار در مرداد ماه سال گذشته در بورس عرضه شد و طی آن 5 درصد از سهام این شرکت به‌صورت خرد در بورس به فروش رفت.

پس از آن هیات عالی واگذاری با فروش 50درصد از سهام متعلق به دولت به بخش خصوصی موافقت کرد و قرار است این عرضه امروز انجام شود. به گفته مهدی عقدایی، معاون واگذاری و امور حقوقی سازمان خصوصی‌سازی قیمت پایه برای بلوک مدیریتی مخابرت تغییری نداشته و رقابت سهام این شرکت با قیمت هر سهم 3400 ریال آغاز خواهد شد.

بر این اساس، بیش از 22 میلیارد و 936 میلیون سهم شرکت مخابرات به‌صورت 20 درصد نقد و 80 درصد اقساط 8ساله و در 16 قسط با فاصله زمانی 6ماهه عرضه خواهد شد به‌گونه‌ای که خریداران باید یک هزار و 560 میلیارد تومان بابت وجه نقد و هر 6ماه 484 میلیارد تومان بابت اقساط به حساب دولت واریز کنند.

بهره‌وری مخابرات افزایش می‌یابد

در آستانه عرضه سهام شرکت مخابرات در بورس مدیرعامل این شرکت گفت:پس از کامل شدن روند خصوصی‌سازی‌ در شرکت مخابرات ایران، بهره‌وری در این شرکت به‌شدت رشد خواهد کرد.

صابر فیضی اظهار داشت: پس از خصوصی‌سازی‌، دریافتی کارکنان به درآمد شرکت گره خواهد خورد و مدیریت هزینه‌های زائد توسط خود کارکنان صورت خواهد گرفت.

وی با بیان این مطلب که با خصوصی شدن مخابرات، بیت المال نیز سود خواهد برد، تصریح کرد: تلاش کارکنان برای ایجاد بهره‌وری و کسب رضایت مشتری باعث افزایش درآمد شرکت می‌شود و از آنجایی که مطابق پروانه باید 30درصد درآمد به خزانه واریز شود، در نتیجه بیت المال نیز سود خواهد برد.

مدیرعامل شرکت مخابرات ایران گفت: پس از نهایی شدن خصوصی‌سازی‌ در این شرکت، قوانین و مقررات بعضاً دست و پاگیر نیز حذف شده و مسئولان امکان تصمیم‌گیری سریع‌تر برای امور مختلف را خواهند داشت. به گفته فیضی این موضوع باعث می‌شود امکان ارائه سرویس‌های جدید و متناسب با تکنولوژی روز فراهم شود.

فصل نو در تاریخ بورس

همچنین نایب رئیس هیأت‌مدیره شرکت بورس اوراق بهادار تهران گفت: عرضه بلوکی سهام مخابرات، فصل تازه‌ای را در تاریخ بازار سرمایه ایران رقم می‌زند.به گزارش فارس محمدرضا رهبر، درباره ویژگی‌های عرضه بلوکی سهام مخابرات اظهار داشت: این معامله به‌دلیل تعداد سهام و ارزش معاملات در نوع خود درجهان بی‌نظیر است.

کارگزار عرضه‌کننده بلوک سهام مخابرات افزود: ارزش این معامله حدود 8 میلیارد دلار است که تاکنون در تاریخ بازارهای سرمایه جهان بی‌سابقه است. نایب رئیس شرکت بورس اوراق بهادار تهران تایید صلاحیت خریداران را از دیگر ویژگی‌های این عرضه اعلام کرد و اظهار داشت: به‌دلیل حجم زیاد این عرضه، صلاحیت خریداران از نظر توان مالی، فنی و اهلیت آنها مورد تایید سازمان خصوصی‌سازی قرار گرفته است.

وی چهارمین ویژگی عرضه بلوکی سهام مخابرات را افزایش اقساط خریداران ذکر کرد و گفت: زمان بازپرداخت اقساط از 4به 8سال افزایش یافته است تا خریداران بتوانند با اطمینان خاطر بیشتری در این عرضه حضور یابند.

کد خبر 91277

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز