مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۷ آبان ۱۳۸۸ - ۱۲:۲۹
۰ نفر

نیره بهتری: همیشه موقع خانه‌تکانی ابتدا داخل خانه را تمیز می‌کنیم و بعد دستی به سروگوش بیرون آن می‌کشیم.

مدیران شهری هم با استفاده از همین روش بعد از این‌که فضاهای افقی و عمودی کلان‌شهر تهران را سرسبز کردند، به سراغ بیرون شهر رفتند. با این وصف به‌زودی کمربندی سرسبز پایتخت را دربرمی‌گیرد.

پای صحبت پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها که بنشینی حکایت‌ها و خاطره‌های جالب و گاهی‌اوقات شگفت‌انگیزی را روایت می‌کنند. از روزگارانی می‌گویند که تصور زندگی کردن در آن‌ برای ما محال و غیرممکن است. یکی از این حکایت‌ها، داستان زیارت خانه خداست که می‌گویند برای حاجی شدن یک‌سال باید با پای پیاده یا با اسب و... راه می‌رفتند؛ راهی که از میان بیابان‌های بی‌آب‌و‌علف می‌گذشت.

این‌طور است که قدیمی‌ها می‌گویند، حاجی شدن در آن روزگار برای خود مراسم و سختی‌های خاص خودش را داشت، اما امروز راه‌ها نزدیک شده‌اند و اگر حتی به آن سوی دنیا هم بخواهید سفر کنید بیشتر از چند‌ساعت را در راه منتظر نخواهید‌ماند. آن‌چه به رسم گذشته باقی‌مانده، راه‌هایی است که از میان بیابان‌ها می‌گذرد و فقط نقش واصل را در زندگی ماشینی امروز بشر بازی می‌کنند.

 راه‌هایی که حتی چند‌ساعت‌شان هم کسالت‌بار و خسته‌کننده است. وقتی ماشین را استارت می‌زنی، یکی، دو‌ ساعت اول که از مرکز شهر و خیابان‌هایش گذر می‌کنی، ‌درخت‌ها و ساختمان‌ها و مجتمع‌های تجاری چشم را به‌دنبال خود می‌کشانند، اما اگر تحمل ترافیک خیابان‌های داخل شهر را نداشته‌باشی، سزایت خشکی و برهوت کمربندی شهر و راه‌های بین‌شهری است، البته گویا اوضاع و احوال پایتخت قرار است تغییراتی داشته ‌باشد و حاشیه‌اش هم‌چون درونش رنگ‌و‌روی نشاط و زندگی به‌خود بگیرد. خبر توسعه کمربند سبز کلان‌شهر تهران موید این موضوع است.

توسعه کمربند سبز شهر تهران

 هر‌ساله 2 تا 3‌هزار هکتار فضای سبز در بخش برون‌شهری و به‌منظور توسعه کمربند سبز ایجاد می‌شود. مهندس علی‌محمد مختاری، مدیر‌عامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران در این‌باره به همشهری‌زندگی می‌گوید: «فاز دوم کمربند سبز شهر تهران شامل 50‌هزار هکتار در کمیسیون زیربنایی هیات دولت نیز به تصویب رسیده است که بر این اساس هر سال 2 تا 3‌هکتار فضای سبز در بخش برون‌‌شهری ایجاد می‌شود.

 توسعه کمربند سبز تهران نیازمند در اختیار گذاشتن اراضی مورد نیاز از سوی سازمان جنگل‌ها و مراتع است، زیرا اراضی مورد نیاز ملی محسوب می‌شود  که خوشبختانه این سازمان تاکنون همکاری خوبی با شهرداری تهران داشته است». او با اشاره به توانایی سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری پایتخت برای توسعه فضای سبز درون‌شهری و برون‌شهری می‌افزاید:

«این سازمان هر میزان اراضی در اختیار ما قرار دهد، توانایی تبدیل آن را به فضای سبز داریم». مدیرعامل سازمان پارک‌ها هم‌چنین از در اختیار داشتن بودجه مورد‌نیاز برای این امر خبر می‌دهد و می‌گوید‌: «خوشبختانه با دستور شهردار تهران و تصویب شورای شهر، اعتبار کافی در این مورد در اختیار سازمان قرار گرفته است».

کاهش آلودگی هوای تهران با کمربند سبز

توسعه کمربند سبز کلان‌شهرها تنها جنبه زیباسازی ندارد، بلکه می‌توان از جنبه‌های دیگری نیز به آن نگریست. مهندس مختاری که توسعه کمربند سبز شهر تهران را از طرح‌های مهم به‌ویژه در کلان‌شهرها نام می‌برد، معتقد است: «کمربند سبز از توسعه بی‌رویه شهرها جلوگیری کرده و روی اقلیم شهر تاثیر مثبتی خواهد داشت.

 از سویی به کاهش آلودگی هوا هم کمک خواهد کرد، چراکه فضای سبز در کمربند شهر، نقش فیلتر را برای شهر بازی می‌کند. بنابراین این اقدام برای شهرهای بزرگی هم‌چون تهران که با مشکل ترافیک و آلودگی هوا دست به گریبان هستند، بسیار مفید خواهد‌بود». مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران با اشاره به اعتبارات مورد‌نیاز برای توسعه فضای سبز در بخش برون‌شهری می‌گوید:

 «اعتباری نیز در اختیار سازمان املاک و مستغلات شهر تهران به‌منظور تملک اراضی در محدوده کمربند سبز قرار داده شده تا زمین‌های بدون معارض را برای تبدیل به فضای سبز در اختیار بگیرد». او هم‌چنین در مورد میزان سرانه فضای سبز در مناطق با بافت مسکونی فشرده خبر می‌دهد: «طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده در‌نظر داریم در برنامه چهارم چشم‌انداز 20‌ساله، فضای سبز را عادلانه در تمامی‌ مناطق گسترش دهیم».

طبیعت سبز بزرگراه آزادگان

«بدنه بزرگراه آزادگان تا اردیبهشت‌ماه سال آینده سبز می‌شود». مهندس مختاری، مدیرعامل سازمان فضای سبز و پارک‌های شهرداری تهران با بیان این خبر می‌گوید: «طول رفت‌و‌برگشت بزرگراه آزادگان 30‌کیلومتر است و در صورت تامین منابع آبی تا اردیبهشت‌ماه در بدنه این بزرگراه فضای سبز ایجاد خواهد‌شد.

در‌حال‌حاضر در حدفاصل مناطق 15 و 16 این بزرگراه فضای سبز ایجاد شده، در منطقه‌20 کار به اتمام رسیده، در مناطق 18 و 19 نیز پروژه در دست اقدام است‌.‌ هم‌چنین مناطق 21 و 22 هم در آستانه آغاز اجرای طرح هستند». به گفته وی برای ایجاد فضای سبز در مناطقی که از بافت متراکم برخوردارند، تملک و تجمیع بافت‌های فرسوده و تبدیل آن‌ها به فضای‌سبز برای افزایش سرانه فضای سبز انجام می‌شود.

 مهندس مختاری در این‌باره به همشهری‌‌زندگی بیان می‌دارد‌: «‌‌تاکنون اقدامات مناسبی برای گسترش فضای سبز در مناطقی هم‌چون 10، 11، 17 و... در زمینه توسعه عادلانه فضای سبز صورت گرفته است. تملک و تجمیع بافت‌های فرسوده در این مناطق که از بافت متراکم برخوردارند و تبدیل آن‌ها به‌ فضای سبز و هم‌چنین توسعه فضای سبز عمودی در این مناطق از راهکارهایی است که برای افزایش سرانه فضای سبز عادلانه به‌کارگرفته می‌شود».

تمام بزرگراه‌های تهران سرسبز می‌شوند

خوب است بدانید فضای سبز بدنه بزرگراه‌های تهران تا پایان شهریور سال‌89 تکمیل خواهد‌شد. مهندس مختاری در این زمینه می‌گوید: «ایجاد فضای سبز در بدنه بزرگراه‌ها در‌ حال‌حاضر در دستور‌ کار قرار گرفته و در تلاش هستیم تا بدنه تمامی‌ بزرگراه‌هایی که تاکنون احداث شده‌اند را تا تاریخ تعیین‌شده به فضای سبز تبدیل کنیم».

 به‌گفته وی بزرگراه‌هایی که جدید‌الاحداث هستند نیز در دستور‌ کار قرار گرفته و به مرور بدنه آن‌ها هم به فضای‌سبز تبدیل می‌شود. تاکنون از مجموع کل بدنه بزرگراه‌های تهران 40‌درصد به فضای سبز تبدیل شده است. مختاری با تاکید بر این‌که ایجاد فضای سبز در بدنه بزرگراه‌ها تاثیر بسیار مثبتی بر فیلتر کردن هوای تهران خواهد‌‌داشت، می‌گوید‌:

 «گیاهانی که برای فضای سبز مورد‌استفاده قرار می‌گیرند، از گونه گیاهان مقاوم و سازگار با اقلیم تهران بوده و در فصل سرما نیز سبز خواهند‌ماند. استفاده از چمن هم به‌دلیل هزینه بالای تامین و نگهداری آن بسیار محدود شده و فقط در برخی مناظر به‌کار گرفته می‌شود. برای آشنایی بیشتر مناطق با گونه‌های مقاوم، با همکاری دانشگاه تهران کتاب گونه‌های گیاهی نیز تهیه و به مناطق 22‌گانه ارسال شده است».

همشهری زندگی

کد خبر 93941

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز