عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی تهران درباره وضعیت انتخابات شوراهای اسلامی شهر گفت: با توجه به این حادثه غیرقابل پیش بینی برای رئیس جمهور و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در هشتم تیرماه، مجلس شورای اسلامی باید تصمیم بگیرد که آیا شورا به کار خود ادامه دهد یا زودتر از موعد خاتمه یابد.

ناصر اماني شوراي شهر

به گزارش همشهری آنلاین؛ ناصر امانی با بیان اینکه همانطور که پیش از این نیز اعلام شده برابر قانون باید انتخابات شوراها و ریاست جمهوری همزمان برگزار شود، اظهار کرد: با توجه به این حادثه غیرقابل پیش بینی برای رئیس جمهور و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در هشتم تیرماه، مجلس شورای اسلامی باید تصمیم بگیرد که آیا شورا به کار خود ادامه دهد تا چهار سال فعالیتش به پایان برسد و آن زمان انتخابات شوراها برگزار شود یا اینکه این دوره شورا تا انتخابات دوره بعدی ریاست جمهوری تمدید و هفت ساله شود.

او با تأکید بر اینکه به هر حال مجلس باید قانون خود را تغییر دهد، خاطرنشان کرد: ما برای شوراها به انتخابات این دوره ریاست جمهوری نمی رسیم چراکه رئیس جمهور یک نفر است اما شوراها در کشور نزدیک به ۱۲۵ هزار نفر عضو دارد. بعید است که مجلس فعلی با توجه به فرصت کمی که از این دوره باقی مانده بتواند در این خصوص تصمیم گیری نهایی را انجام دهد و به نظر مجلس آینده باید تعیین تکلیف کند.

امانی همچنین تصریح کرد: برای رعایت همزمانی انتخابات، یا باید این دوره شوراها تمدیدیا اینکه انتخابات شوراها در سال ۱۴۰۴ برگزار شود تا انتخابات بعدی همزمان باشد که در آن صورت شورای بعدی سه ساله خواهد بود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در پاسخ به این پرسش که «آیا عدم همزمانی انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوراها در میزان مشارکت اثرگذار خواهد بود؟»، گفت: هریک از تصمیمات برای برگزاری انتخابات شوراها و ریاست جمهوری، تبعاتی به دنبال خواهد داشت؛ به هرحال دوره بعدی مجلس باید تصمیم بگیرد.

برخی نمایندگان مجلس از بررسی طرحی در واپسین جلسه پارلمان خبر دادند، که بر اساس آن ضرورت برگزاری همزمان انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا، منتفی شود. گفتنی است در پی شهادت رئیس‌جمهور فقید، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، براساس اصل ۱۳۱ قانون اساسی، می‌باید ظرف کمتر از ۵۰ روز انتخابات زودهنگام ریاست جمهوری برگزار شود.

کد خبر 854000
منبع: خبرگزاری شهر

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha