مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۳۰ مهر ۱۳۸۸ - ۰۵:۰۸
۰ نفر

آغاز فصل پاییز در سال‌های اخیر موجب افزایش ترافیک شهر می‌شود.

 فراوانی ترددها به دلیل باز شدن مدارس و مراکز آموزشی و نیز کوتاه شدن ساعت روز و افزایش حجم ترافیک در زمان‌های معین 2 عامل مهم در ایجاد ترافیک و راهبندان خیابان‌‌هاست که در این فصل رخ می‌دهد.

 از این رو سراغ مسئولان ذیربط در منطقه 4 رفتیم تا از کم و کیف تصمیم‌ها و اقدامات انجام شده در این زمینه مطلع شویم.معضل ترافیک در شهر تهران به یک پدیده پیچیده تبدیل شده که بسیاری از تغییرات فصلی و اجتماعی می‌تواند موجب شدت یا کاهش آن شود.

این سال‌ها عادت کرده‌ایم که در آستانه سال تحصیلی جدید، در روزهای منتهی به برپایی نمایشگاه‌های مختلف در ماه‌های  آخر سال و خلاصه هر وقت و هر کجا که تردد شهروندان زیاد باشد با ترافیک سنگین خیابان‌ها روبرو باشیم.اما از آنجا که وقتی وقوع مشکلی قابل پیش‌بینی باشد، جلوگیری از آن ممکن خواهد بود، راهکارهایی نیز از سوی مسئولان شهری برای مقابله با ترافیک در چنین اوقاتی اندیشیده می‌شود. 

شناسایی نقاط مشکل‌ساز

در همین منطقه 4 نقاطی وجود دارند که می‌توان با هدایت خودروها در مسیری مشخص یا انسداد آنها، مشکل محدوده‌های مجاور را کاهش داد. از آنجا که شناسایی این نقاط اولین گام برای رسیدن به این هدف‌ها هستند مدیریت جدید ترافیکی در شهرداری منطقه این روزها، بازدید از معابر و خیابان‌های مختلف منطقه را افزایش داده است.

 مهندس جواد میرزاقلی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری منطقه در این‌باره معتقد است: «در خصوص حل مشکل ترافیکی منطقه 2 راهکار کاملاً مشخص وجود دارد که در کنار هم می‌‌توانند، بسیاری از مشکلات را در این زمینه حل کنند. یکی همکاری نزدیک و نشست‌های متوالی با راهور منطقه و دیگری بازدید‌های میدانی است.

این بازدید‌ها اکنون به هفته‌ای 2 بار رسیده است و انتظار می‌رود با ادامه آنها نقاط نیازمند به اصلاح و رسیدگی در منطقه شناسایی و از آنها حل مشکل شود.» میرزاقلی می‌افزاید: «در جریان این بازدید‌های اخیر متوجه شدیم در محدوده رسالت در خیابان کامبیز تداخل ورودی موجب کندی حرکت می‌شود که با همکاری 2 منطقه 7 و 8 و با انسداد ورودی پل سیدخندان به این خیابان موجبات کاهش ترافیک در محدوده میدان رسالت فراهم شد.

همچنین با انسداد خیابان مدنی از میدان رسالت و هدایت اتومبیل‌ها از خیابان اسلام‌پناه توانستیم گام مؤثری در کاهش ترافیک در محدوده غربی منطقه و شرق رسالت برداریم. در یکی از تقاطع‌های بزرگراه امام علی¨ع با اصلاح هندسی در ورودی ابوریحان نیز تردد خودروها اکنون با سهولت بیشتری انجام می‌شود.»

 به گفته معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری منطقه با افزایش این بازدید‌ها می‌توان به شناسایی بیشتر محل‌های ترافیک‌زا و اصلاح آنها و در نتیجه کاهش ترافیک در بعضی از نقاط منطقه، امیدوار بود.»

اعمال قانون

بسیاری از کسانی که دغدغه رفع ترافیک را دارند، اعمال نظارت بیشتر و جلوگیری از نقض مقررات از سوی رانندگان متخلف را در کاهش ترافیک و افزایش ایمنی سفرها مؤثر می‌دانند. کریمی، دبیر دبیران شورایاری‌های منطقه در این‌باره معتقد است: «همیشه ترافیک و راهبندان، ناشی از فراوانی ترددها و عرض کم معابر نیست.

 بعضی وقت‌ها یک حادثه کوچک رانندگی اعم از خرابی وسیله نقلیه یا برخورد و توقف خودروها در معابر موجب راهبندان می‌شوند. در واقع در بسیاری از خیابان‌ها تخلفاتی که موجب راهبندان می‌شوند، قابل مشاهده است. خوشبختانه در سال‌های اخیر و با حضور گسترده مأموران راهنمایی و رانندگی در معابر منطقه این تخلفات کاهش محسوسی داشته ولی حتی در خوشبینانه‌ترین حالت به صفر نرسیده است. 

  اقدامات راهور منطقه و معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری منطقه لازم و ملزوم و مکمل یکدیگر است.» میرزاقلی می‌افزاید: «حضور مستمر و خستگی ناپذیر گشت‌های راهنمایی و رانندگی نظارت بیشتر و جریمه رانندگان متخلف، بستر مناسبی برای احترام به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی فراهم کرده است.

این مسئله بویژه در ابتدای سال تحصیلی جدید و شروع فصل‌های سرد سال که در ساعت‌هایی از روز ترافیک به اوج خود می‌رسد، اهمیت بیشتری می‌یابد و ادامه اقدامات فرهنگی انجام شده می‌تواند در این زمینه کمک مؤثری برای کاهش ترافیک باشد.»

مشکل توقفگاه‌ها

 توقف خودروها یکی از عواملی است که به شلوغی خیابان‌ها در بسیاری از نقاط منطقه دامن می‌زند.از سال‌ها پیش تأمین جا برای توقف خودروها در جایی غیر از معابر به عنوان راهکاری برای کاهش ترافیک مطرح بوده است. به تازگی طرح‌های زیادی برای افزایش توقفگاه‌های منطقه ارائه شده است.

 تجربه موفق ایجاد پارکینگ مکانیزه در منطقه موجب شده است تا این راهکار بیش از گذشته عملی و واقع‌بینانه به نظر برسد. احداث توقفگاه‌های هوشمند طرحی است که معاونت ترافیک و حمل و نقل شهرداری منطقه درباره آن می‌گوید: «پارکینگ‌های هوشمند پروژه‌ای قابل اجرا در منطقه است و امیدواریم با احداث آنها اولین پارکینگ‌های هوشمند کشور در این منطقه ساخته شود.»

وی می‌افزاید: «این توقفگاه‌ها در مسیرهای محدود و فضاهای محدود می‌تواند بهترین راه‌حل برای خروج ماشین‌های متوقف شده در مسیر عبور خودروها باشد.»میرزا قلی درباره نحوه خدمات‌رسانی در این پارکینگ‌ها ادامه می‌دهد: «نحوه بهره‌مندی از امکانات این توقفگاه‌ها به این نحو است که با تحول خودرو در ورودی سیستم، خودروها بدون دخالت انسان‌ در مکان مورد نظر که مثل یک پازل است درست سر جای خودشان قرار می‌گیرند.

در قبال تحویل خودرو به پارکینگی یک برگه قبض تحویل راننده می‌شود که او هرگاه قصد تحویل گرفتن خودرو را داشته باشد می‌تواند در کوتاه‌ترین زمان و تنها در عرض 2 دقیقه با ارائه قبض خودرو خود را تحویل بگیرد.» به گفته میرزاقلی، دقت و سرعت بالا در سپردن خودرو به این پارکینگ‌ها از عواملی است که می‌تواند موجب رضایتمندی شهروندان شود.

 وی در این باره توضیح می‌دهد: «با توجه به پیش‌بینی درباره استقبال شهروندان از این نوع توقفگاه‌ها انتظار داریم که با دخالت بخش خصوصی در این باره زمینه افزایش این پارکینگ‌ها بیش از چیزی که هم‌اکنون مشاهده می‌شود، فراهم شود. به هر روی در گام نخست شهرداری تلاش دارد با شناسایی مکان‌ مناسب، چنین امکاناتی را در منطقه ایجاد کند.»

همکاری نواحی

 نکته دیگری که معاون ترافیک و حمل و نقل شهرداری منطقه بر آن تأکید دارد، نقش شهرداری‌های ناحیه‌ها در نصب علائم ترافیکی، خط‌کشی معابر، کانال‌های عبور عابران، المان‌های ترافیکی و به طور کلی تجهیزات ترافیکی است. وی در این‌باره می‌گوید: «با توجه به سیاست‌های محله‌ای شهرداری تهران و با توجه به وسعت شهرداری ابلاغ دستور سپردن این گونه امور به شهرداران نواحی موجب شده تا با انعقاد قراردادهای مجزا با هر یک از آنها این اقدامات سریع‌تر و گسترده‌تر از گذشته انجام شود.

حل یک مشکل قدیمی

مصطفی قویدل رئیس روابط عمومی، مشاور و رئیس کمیته نامگذاری معابر منطقه نیز تهیه نقشه جدید منطقه و اصلاح اسامی مسیرها و معابر با نام مشابه را اقدامی مؤثر در تسهیل و تسریع جهت‌یابی‌ها و کاهش ترافیک ناشی از سهولت یافتن نشانی‌ها می‌داند و می‌گوید: «با انتشار این نقشه یافتن نشانی‌های مورد نظر در منطقه آسان‌تر از گذشته خواهد بود.»   

همشهری محله - 4

کد خبر 93297

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز