مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۸ مهر ۱۳۸۸ - ۱۰:۲۲
۰ نفر

سعید پیرمحموئی: این روزها اهالی پایتخت درباره تونلی صحبت می‌کنند که قرار است به‌زودی افتتاح شود

 تونلی که بزرگ‌ترین پروژه شهری طی ‌30سال گذشته است و تاثیرات پررنگی بر وضعیت ترافیکی شهر خواهد‌داشت.

 در‌باره تونل توحید مسایل بسیار زیادی مطرح می‌شود، اما آیا تا به حال تونل را از زاویه‌ای متفاوت نگاه کرده‌اید؟ به‌طور‌مثال آیا تونل‌توحید را با این دید که تاثیرات مثبتی بر مسایل  روحی و روانی شهروندان دارد، نگریسته‌اید؟ تونل‌توحید حتی بر مواردی ‌چون آلودگی صوتی و کاهش آن هم تاثیر می‌گذارد.

با این گزارش همراه باشید.

اگر از شما به‌عنوان یکی شهروند تهرانی بپرسند، به جز ترافیک مسأله دیگری هم وجود دارد که شما را آزار بدهد، در پاسخ چه می‌گویید؟ خب حتما با خودتان می‌گویید باز هم ترافیک! ترافیک تبدیل به دشمنی بزرگ شده و مدت‌هاست که تهرانی‌ها با آن مبارزه می‌کنند. اما ترافیک تنها ایستادن در صف اتومبیل‌های یک بزرگراه یا خیابان نیست، بلکه ابعاد پیچیده دیگری هم دارد. آیا تا به‌حال به مقوله «آلودگی‌صوتی» فکر کرده‌اید؟

 بله، آلودگی صوتی هم یکی از معضلاتی است که ترافیک می‌تواند برای پایتخت به‌همراه داشته باشد. چندین سال قبل بحث آلودگی صوتی آن‌قدر جدی شد و زنگ خطر را به‌صدا در‌آورد که در‌نهایت با تلاش‌های مدیریت شهری این موضوع کنترل شد، اما به‌طور‌کامل از بین نرفت. شاید بهتر باشد این طور بگوییم که تا ترافیک هست، حتما آلودگی صوتی هم هست، اما می‌توان درصد آن را پایین آورد. حال اگر بگوییم کارشناسان محیط‌زیست شهرداری پایتخت می‌گویند، در این روزها که تهرانی‌ها می‌خواهند شاهد افتتاح و بهره‌برداری از بزرگ‌ترین پروژه شهری در ‌30سال گذشته باشند، افتتاح تونل توحید بر کاهش ترافیک تاثیر دارد، چه فکری می‌کنید؟

ظاهراً ابعاد این پروژه بسیار بزرگ‌تر از آن چیزی است که ما در موردش فکر می‌کنیم، چرا‌که تونل‌توحید نه‌تنها بر مسایل ترافیکی و تسهیل در رفت‌و‌آمد بلکه بر کاهش آلودگی هوا نیز تاثیر مستقیمی‌خواهد‌داشت. مشاوران محیط‌زیست شهردار تهران نیز معتقدند، همزمان با بهره‌برداری از تونل‌توحید، درصد قابل‌توجهی از آلودگی صوتی پایتخت کاهش پیدا می‌کند و این خود یکی از دستاوردهای مهم ساخت بزرگ‌ترین تونل خاورمیانه است؛ تونلی که به‌زودی تهرانی‌ها شاهد افتتاحش خواهند‌‌بود و تردد خودروها در آن انجام می‌شود.

کاهش چشمگیر آلودگی صوتی

مدیران حمل‌و‌نقلی شهرداری پایتخت معتقدند، با افتتاح و راه‌اندازی تونل‌توحید، سرعت تردد وسایل حمل‌و‌نقلی در این محدوده 73‌درصد افزایش پیدا خواهد‌کرد. افزایش سرعت تردد یعنی این‌که قطعا ترافیک کمتری هم در این مسیر شاهد خواهیم بود و در‌نتیجه این کاهش ترافیک می‌توانیم شاهد کاهش آلودگی صوتی هم باشیم. مهندس حیدرزاده، مشاور محیط‌زیست شهردار ‌تهران در این باره به همشهری‌مسافر می‌گوید: «‌با راه‌اندازی تونل‌توحید 17‌درصد به حجم معابر موجود در پایتخت اضافه می‌شود. بر اساس مدل سازه‌هایی که در تونل به‌کار گرفته شده بعد از راه‌اندازی‌‌ آن 24‌درصد کاهش آلودگی صوتی را شاهد خواهیم‌بود».

افزایش رضایت مردمی در ‌محدوده تونل

مسئولان شهری پایتخت معتقدند، بیشتر شکایات و گله‌مندی تهرانی‌ها  به خاطر آلودگی صوتی بوده و این موضوع مهم‌ترین مسأله‌ای است که مدیران شهری را بر آن داشت تا فکری اساسی در خصوص وضعیت آلودگی صوتی کنند. در این میان باید به این موضوع هم اشاره کرد که مسأله نارضایتی مردمی‌ بابت آلودگی صوتی در محدوده تونل‌توحید به‌خصوص تقاطع بزرگراه شهید نواب صفوی بسیار بالا بوده، اما مدیران شهری تهران اعتقاد دارند بعد از افتتاح تونل توحید و کاهش آلودگی صوتی این محدوده، قطعاً میزان رضایت‌مندی مردم نیز بالا خواهد رفت و حداقل در این منطقه دیگر شکایتی بابت آلودگی صوتی شاهد نخواهیم بود.

آلودگی صوتی اطراف تونل

بعد از این‌که آلودگی صوتی به‌خصوص در سال گذشته پایتخت را به شدت تهدید کرد، مدیران شهری تهران تصمیم به نصب ایستگاه‌های سنجش و تابلوهای آلودگی صوتی گرفتند و این طرح از سال‌87 در مناطق مختلف تهران اجرایی شد. با توجه به اجرایی شدن طرح مورد‌نظر، حالا شهروندان تهرانی می‌توانند از میزان آلودگی صوتی مناطق خود مطلع شوند. محدوده تونل توحید نیز یکی از مناطقی به ‌شمار می‌رود که میزان آلودگی صوتی و حتی آلودگی هوا در آن بسیار بالاست، اما مشاور محیط‌زیست شهردار تهران معتقد است با توجه به این‌که تردد در این محدوده در زیر زمین انجام می‌شود و شکلی روان پیدا می‌کند،  بر این اساس میزان آلودگی هوا و درصد آلودگی صوتی نیز قطعا کاهش خواهد ‌یافت.

تونل توحید همسو با برنامه‌های محیط‌زیستی

مشاور محیط‌زیست شهردار پایتخت با اشاره به تمام دستاوردهای ساخت و بهره‌برداری از تونل توحید به همشهری‌مسافر می‌گوید: «‌قطعا افتتاح تونل توحید نه‌تنها بر اوضاع ترافیکی منطقه و حتی شهر تاثیر‌گذار است، بلکه از نظر محیط‌زیستی نیز برای تهران دستاوردهای بزرگی دارد». مهندس حیدرزاده در ادامه می‌گوید: «‌با راه‌اندازی تونل توحید، در آینده‌ای بسیار نزدیک شاهد کاهش آلودگی هوا، آلودگی صوتی و کاهش ترافیک خواهیم بود که نباید از کنار آن به ‌سادگی عبور کرد، چرا‌که مسایل محیط‌زیستی جزو عوامل حیاتی برای زندگی در شهر هستند و نادیده گرفتن آن یعنی بازی با جان و اعصاب شهروندان که خوشبختانه تونل توحید هم گامی‌ مهم در راستای این اهداف است». 

همشهری مسافر

کد خبر 93200

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز