چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۸۸ - ۱۸:۰۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل: شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد 23 مهر در ژنو نشست فوق‌العاده‌ای را برای بررسی گزارش کمیته حقیقت یاب حملات 22 روزه رژیم صهیونیستی به نوار غزه برگزار می‌کند

به گزارش الجزیره، درحالی‌که پیش از این درخواست تشکیلات خودگردان فلسطین برای تعویق بررسی گزارش این کمیته به ریاست ریچارد گلدستون با انتقادهای شدید گروه‌های فلسطینی مواجه شده بود سرانجام محمود عباس، رئیس این تشکیلات برای تبرئه کردن خود از اتهام خیانت مجبور شد از سازمان ملل بخواهد تا بررسی این گزارش را از سر بگیرد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که عباس تحت فشار آمریکا مجبور به درخواست برای تعویق بررسی گزارش گلدستون شده بود اما با اعتراض سراسری فلسطینی‌ها مجبور به پس گرفتن درخواست خود شد.

این نشست که با حمایت 18عضو شورای حقوق بشر برگزار می‌شود احتمالا تا روز جمعه ادامه خواهد داشت. گزارش گلدستون، اسرائیل را به جنایات جنگی در جریان حملات 22 روزه این رژیم به نوار غزه متهم می‌کند و به همین خاطر با واکنش تند مقام‌های رژیم صهیونیستی مواجه شده است.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در آستانه برگزاری این نشست با حمله شدید به گزارش گلدستون اعلام کرد که این رژیم حتی یک اسرائیلی را نیز به دادگاه لاهه معرفی نخواهد کرد. وی گفت: هرگز اجازه محاکمه مسئولان و سربازان اسرائیلی را به اتهام ارتکاب جنایت‌های جنگی در حمله به نوار غزه نخواهم داد.

نتانیاهو گزارش گلدستون درخصوص جنگ اخیر نوار غزه را گزارشی غیرقابل اعتماد توصیف کرد و مدعی شد: چنین گزارشی صلح را به خطر می‌اندازد و اسرائیلی‌ها را جنایتکار جنگی می‌داند.

وی تصریح کرد که این رژیم ایهود اولمرت نخست‌وزیر سابق،  ایهود باراک وزیر جنگ و تزیپی لیونی وزیر امور خارجه اسرائیل را به دادگاه لاهه تحویل نخواهد داد؛ چون آنها سربازان را برای حمایت از این رژیم به جنگ فرستاده‌اند. ایگال پالمور سخنگوی وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی هم ادعا کرد که تایید این گزارش پیامدهای وخیمی دارد و می‌تواند گفت‌وگو با فلسطینی‌ها را با خطر مواجه کند.

این در حالی است که حماس و جنبش جهاد اسلامی واکنش شدید مقام‌های رژیم صهیونیستی را نشانه درست بودن این گزارش و دست داشتن اشغالگران در جنایت‌های جنگی دانستند.

نشست ویژه شورای حقوق بشر در حالی برگزار می‌شود که شورای امنیت سازمان ملل هم شب گذشته در نشستی به بررسی گزارش گلدستون پرداخت.  گزارش‌ها نشان می‌دهد رژیم صهیونیستی بار دیگر با هراس از محکوم شدن مقام‌های این رژیم به ارتکاب جنایت جنگی، تنها به حمایت‌های آمریکا دل بسته‌ است.

رادیو رژیم صهیونیستی روز گذشته به نقل از گابریلا شالوف، نماینده این رژیم در سازمان ملل متحد اعلام کرد: درصورتی که شورای امنیت درخصوص گزارش گلدستون هر نوع تصمیمی علیه اسرائیل اتخاذ کندآمریکا آن را وتو خواهد کرد.

شالوف تاکید کرد که هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا متعهد شده است که واشنگتن درصورت تصمیم شورای امنیت در تایید گزارش قاضی ریچارد گلدستون این تصمیم را وتو کند.

با وجود اعتراض گسترده کشورهای عربی و اسلامی به جنایات رژیم صهیونیستی در حملات 22 روزه به نوار غزه بان‌کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل هم تاکنون موضعی بسیار محتاطانه درباره گزارش گلدستون گرفته است که بسیاری آن را نشانه هماهنگی او با واشنگتن می‌دانند. 

رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه روز گذشته در آستانه نشست شورای حقوق بشر تاکید کرد که اسرائیل با بمب‌های فسفری‌اش در جنگ غزه به‌طور عمد غیرنظامیان بی‌گناه و کودکان را هدف قرار داده است.

ترکیه به تازگی در اعتراض به جنایت‌های رژیم صهیونیستی در نوار غزه رزمایش مشترک نظامی خود را با این رژیم لغو کرده است. نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در حالی امروز برگزار می‌شود که نوار غزه همچنان تحت حملات رژیم صهیونیستی قرار دارد و روز گذشته هم حمله جنگنده‌های اف-16 این رژیم به جنوب نوار غزه باعث شهادت یک‌ فلسطینی و زخمی شدن بیش از 6 نفر دیگر شد.

جواب رد جوانان برای پیوستن به ارتش رژیم صهیونیستی

88 جوان اسرائیلی در اقدامی بی‌سابقه با ارسال نامه‌ای به وزیر جنگ و آموزش رژیم صهیونیستی در اعتراض به اقدامات این رژیم، مخالفت خود را با پیوستن به ارتش اسرائیل اعلام کردند.

به گزارش الجزیره، این جوانان در نامه خود بر مخالفت با خدمت در ارتش و مشارکت در سیاست سرکوبی که دولت این رژیم در اراضی فلسطینی دنبال می‌کند تاکید کردند. در این نامه آمده است: ما نمی‌توانیم این حقیقت را نادیده بگیریم که اشغال، یک واقعیت افراطی، خشن، نژاد پرستانه، غیرانسانی، غیرقانونی، غیردمکرات وغیر اخلاقی است.

کد خبر 92815

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز