گروه شهری - رضا ظریفی: جشن نوروز به‌عنوان یکی از ماندگارترین میراث معنوی ایرانیان، هشتم مهرماه جاری در فهرست آثار جهانی یونسکو به ثبت رسید.

این اتفاق مثبت می‌تواند سرآغاز تحولی در صنعت توریسم کشور شود. کارشناسان گردشگری و مدیران صنعت توریسم نیز اعتقاد دارند با توجه به موقعیت پیش آمده و ثبت نوروز به‌عنوان میراث معنوی باید از فرصت به دست آمده نهایت استفاده را برد و این به برنامه‌ریزی مسئولان فرهنگی کشور مربوط است.

حمیدرضا عامریان از کارشناسان گردشگری است که نوروز را به‌عنوان یکی از عوامل همبستگی فرهنگی معرفی کرده و گفت: حتی در کشور مصر نیز به‌دلیل 77 سال حکومت هخامنشیان، نوروز شناخته شده است.

کشورهای آسیای میانه نیز با این مسئله آشنا هستند و مراسم نوروز را برگزار می‌کنند. با استفاده از همین موضوع است که می‌توان به همدلی فرهنگی، اجتماعی و حتی سیاسی رسید.

وی درباره برنامه‌هایی که می‌توان برای معرفی نوروز تدوین کرد، اظهار داشت: ابتدا باید به دانشگاه‌های هنر اعلام کرد که با موضوع نوروز به تولید اثر هنری بپردازند. در گام بعدی نیز باید برای برگزاری نمایشگاه و همایش‌های مرتبط با نوروز اقدام کرد.

میراث ماندگار ایرانیان

زاهد قادری، کارشناس گردشگری و جهانگردی هم با ذکر این نکته که ثبت نوروز اتفاق مهمی برای ماست، به همشهری گفت: یکی از پذیرفته شده‌ترین جاذبه‌ها برای توریست‌ها، جاذبه‌های فرهنگی غیرملموس یا همان جاذبه‌های معنوی هستند که به‌عنوان یک میراث از آنها یاد می‌شود.

در تمامی دنیا کشورهایی هستند که این ظرفیت را دارند و از آن برای جذب توریست استفاده می‌کنند. به‌عنوان مثال کشوری مثل چین به‌دلیل داشتن برنامه‌های متنوع و البته برنامه‌ریزی اصولی کارهای مهمی در این زمینه انجام داده است.

قادری به جنبه‌های مختلف توجه به این موضوع نیز اشاره و تصریح کرد: از 2 جنبه می‌توان به مسئله نوروز توجه کرد:  اول از لحاظ اقتصادی که عامل قدرتمند و درآمدزایی برای کشور به شمار می‌رود و دوم اینکه به‌عنوان تقویت‌کننده مناسبت‌های اجتماعی عامل مهمی است.

به‌طور مثال کشورهای آسیا یا اقیانوسیه چنین برنامه‌ای ندارند و ما می‌توانیم نوروز را در دوره 15 تا 17 روزه جشن بگیریم و با برنامه‌ریزی متناسب برای روزها به جذب گردشگر بپردازیم. مجموعه این عناصر موجب می‌شود تعلقات فرهنگی و اجتماعی شکل بگیرد و حس تعلق این فرهنگ برای ایران را به‌وجود بیاورد.

« باید برای نوروز برنامه‌ریزی کرد». این نکته‌ای است که زاهد قادری در ادامه صحبت‌هایش به آن اشاره کرد‌ و گفت: باید از همین حالا برنامه‌ریزی را شروع کنیم. اگر می‌خواهیم برای کوتاه مدت برنامه‌ریزی کنیم باید 2 تا 3ماه قبل از نوروز برنامه بدهیم.

در بلندمدت هم می‌توانیم تورهای ویژه را برای بازارهای هدف مثل اروپا و آمریکا تعریف کنیم چراکه اگر ما این کار را انجام ندهیم کشورهایی مثل آذربایجان یا حتی افغانستان که از همین حالا برای جذب توریست و گسترش گردشگری تلاش می‌کنند، دست به کار می‌شوند و این ظرفیت عظیم فرهنگی را از دست می‌دهیم.

جا نداریم

با فرض تدوین برنامه‌های ویژه برای معرفی نوروز، بحث امکانات برای پذیرایی از گردشگران احتمالی از مهم‌ترین نکاتی است که نیاز به توجه جدی مسئولان دارد.

کیومرث غفاری از اساتید رشته گردشگری در دانشگاه نیز با اشاره به این موضوع گفت: بحث استقبال از گردشگران خارجی در ایام نوروز و تدوین برنامه‌های ویژه برای آنها موضوع خوبی است اما مسئله‌ای که در مقابل مطرح می‌شود شلوغی هتل‌ها و اماکن اقامتی در ایام نوروز است که حتی هموطنان ایرانی را نیز آزار می‌دهد.

کمبود جا و نداشتن ظرفیت کافی برای پذیرایی از مهم‌ترین مشکلات بخش گردشگری ماست. به همین دلیل است که گردشگران خارجی ما معمولا از 15فروردین به بعد وارد کشور می‌شوند که این روند ورودی تا اواخر خرداد ادامه دارد.

کد خبر 92079

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز