دوشنبه ۶ مهر ۱۳۸۸ - ۱۷:۲۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: آنگلا مرکل صدراعظم آلمان با پیروزی قاطع حزبش در انتخابات روز یکشنبه در مقام خود ابقا شد.

در این انتخابات که تازه در روزهای آخر نفس‌گیر و نزدیک شده‌بود، شرکای ائتلافی دولت حاکم پیشین آلمان یعنی احزاب دمکرات مسیحی و سوسیال دمکرات رقبای یکدیگر بودند که سرانجام با شکست سنگین سوسیال دمکرات‌ها، ائتلاف بزرگ این دو حزب در صحنه قدرت آلمان نیز به پایان رسید.

سوسیال دمکرات‌های آلمان در این انتخابات بعد از 11 سال حضور در قدرت، به اپوزیسیون تبدیل شدند. بدین ترتیب آلمانی‌ها در 4 سال آینده ائتلافی از احزاب مسیحی و لیبرال خواهند داشت.

2/62 میلیون نفر آلمانی واجد شرایط رای دادن در این انتخابات بودند. از این تعداد بیش از 70 درصد در این انتخابات شرکت کردند. با این حال این رقم نسبت به 4 سال پیش، کاهشی ۵ درصدی نشان می‌دهد که نشان‌دهنده‌ دلسردی بخشی از مردم از سیاست و رویگردانی آنان از احزاب موجود است.

به گزارش دویچه وله، احزاب دمکرات مسیحی و سوسیال دمکرات در این انتخابات نتیجه‌ درخشانی به دست نیاوردند، ولی نتیجه‌ چشمگیر لیبرال‌های حزب دمکرات‌های آزاد، به عمر ائتلاف بزرگ در آلمان پایان داد.

براساس نتایج انتخابات، ائتلافی از احزاب مسیحی و لیبرال‌ها اکثریت کرسی‌های پارلمان را صاحب می‌شوند. نتایج پایانی شمارش آرا نشان می‌دهد که حزب دمکرات مسیحی 8/33درصد آرا را به‌دست آورده است. حزب دمکرات‌های آزاد ‌١٥درصد، حزب چپ ‌١٢درصد و حزب سبزها نیز ‌١٠درصد آرا را در این انتخابات به دست آورده‌اند.

نتیجه انتخابات پارلمانی بر دوران ائتلاف بزرگ نقطه پایان نهاد و راه مرکل و اشتاین‌مایر را از یکدیگر جدا کرد. اشتاین مایر وزیر خارجه کنونی آلمان که به‌عنوان رهبر سوسیال دمکرات‌ها دراین انتخابات با مرکل برای کسب کرسی صدراعظمی رقابت می‌کرد، بعد از اعلام نتایج انتخابات، شکست را پذیرفت و وعده داد که به اپوزیسیونی قدرتمند تبدیل شود. حزب سوسیال دمکرات آلمان به بدترین نتیجه‌ خود پس از جنگ جهانی دوم دست یافت.

لیبرال‌ها، برنده‌ اصلی انتخابات

حزب لیبرال دمکرات‌های آزاد به بهترین نتیجه‌ تاریخ خود دراین انتخابات دست یافت. این حزب می‌تواند پس از ۱۱ سال در دولت شرکت کند. رهبر این حزب، گیدو وستروله، پس از انتخابات گفت که حزب وی آماده‌ شرکت در ائتلاف دولتی است. وی خاطر نشان ساخت که نتیجه‌ انتخابات، برای لیبرال‌ها به معنای پذیرش مسئولیت است. این حزب با کسب نزدیک به 15 درصد آرا به بالاترین میزان آرا در انتخابات پارلمانی در تاریخ خود رسید.

احزاب چپ و سبزها نیز به نتایج دورقمی دست یافتند و موقعیت خود را تثبیت کردند. نتایج آنها نشان داد که حضور 5 حزب به‌عنوان بازیگر در صحنه‌ سیاسی آلمان، به تصویری عادی تبدیل شده است.

مشکلات پیش روی ائتلاف جدید

آنگلا مرکل 4 سال دیگر نیز صدراعظم آلمان خواهد بود و بی‌تردید وظایف سنگینی در انتظار دولت ائتلافی آینده خواهد بود. آنگلا مرکل به 2هدف خود رسید: اول آنکه او صدراعظم باقی می‌ماند و شریک سیاسی مورد علاقه‌ خود را نیز یافته است.

ولی حزب او ناتوان‌تر شده است. روزهای سختی نیز در انتظار وستروله خواهد بود. اگر حزب او بر خلاف وعده‌های انتخاباتی، ناچار شود مالیات‌ها را افزایش دهد، روز‌های خوش این حزب پایان خواهد یافت.

برای حزب سوسیال دمکرات این شکست سنگین می‌تواند آغازی دوباره باشد. این حزب باید هویت خود را به‌عنوان حزب «عدالت اجتماعی» بازیابد و بر پراکندگی‌های درونی غلبه کند. بسیاری از ناظران سیاسی معتقدند که نسل گرهارد شرودر باید کم‌کم صحنه را ترک کند و برای نسل جوان‌تر و افرادی چون ناهلس، گابریل و شولتس که از چهره‌های جدید انتخابات اخیر آلمان هستند جا باز کند.

نزدیکی چپ‌هاو سوسیال‌ دمکرات‌ها

گرگور گیزی، رهبر حزب چپ، پس از اعلام نتایج انتخابات گفت که در جبهه اپوزیسیون، نزدیکی 2 حزب سوسیال دمکرات و چپ ممکن و این امر گزینه‌ای واقع‌گرایانه است.

تحلیل رهبر حزب چپ از شکست سنگین سوسیال دمکرات‌ها در انتخابات این است که این حزب به یک حزب دمکرات مسیحی دوم تبدیل شده و علت وجودی خود را زیر سؤال  برده بود.

در مجلس آینده آلمان ائتلاف احزاب محافظه کار و لیبرال در مجموع ۳۳۲ کرسی پارلمانی را در دست خواهند داشت. سوسیال دمکرات‌ها، سبزها و حزب چپ در مجموع ۲۹۰ نماینده به بوندس تاگ، پارلمان آلمان، گسیل خواهند کرد.

نتایج انتخابات پارلمانی آلمان

حزب دمکرات مسیحی   8/33 درصد
حزب سوسیال دمکرات  ۲۳ درصد
حزب لیبرال دمکرات‌های آزاد  6/14 درصد
حزب چپ‌ها  9/11 درصد
حزب سبزها  7/10 درصد
مجموع دیگر احزاب  ۶ درصد

کد خبر 91498

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز