گروه اقتصادی: با تجهیز همه شعب بانک‌های کشور به سامانه پایاپای الکترونیک تا 3ماه آینده، تمامی عملیات حواله‌ای در الکترونیک می‌شود.

بنابر اعلام بانک مرکزی، با بهره‌برداری کامل از سامانه پایاپای الکترونیک، عملیات حواله‌ای از یک بانک به بانک دیگر در مقیاس زیاد به سرعت قابل انجام است و به‌عنوان مثال حقوق‌بگیرانی که تاکنون برای دریافت حقوقشان ملزم به بازکردن حساب در بانک خاصی بودند، می‌توانند در هر بانکی حساب باز نمایند و حقوقشان را دریافت کنند. همچنین دریافت سود سهام از هر بانکی ممکن خواهد شد.

به گفته حسین مهرانی، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی، با راه‌اندازی این سامانه مشتریان یک بانک برای پرداخت وجه به بانک دیگر نیازی به مراجعه حضوری و دریافت پول و پرداخت آن به بانک مورد نظر ندارند و همه عملیات بانکی در سریع‌ترین زمان به‌صورت الکترونیک انجام می‌شود.

وی که دیروز در نشستی خبری در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، ادامه داد: تاکنون سامانه پایاپای الکترونیک در دفاتر اصلی بانک‌های صادرات، ملی، توسعه صادرات، کارآفرین، سپه، ملت، پست بانک، پاسارگاد، کشاورزی و صنعت و معدن فعال شده است و تا 3 ماه دیگر شعب بانک‌های کشور نیز به این سامانه مجهز خواهد شد.

مهرانی مزیت دیگر این سامانه را دریافت سود سهام در شعبه هربانکی در سراسر کشور دانست و گفت: سامانه پایاپای الکترونیک با سرعت بخشیدن به عملیات بین بانکی نقش مهمی‌‌در کاهش هزینه در نظام بانکی و جلوگیری از اتلاف وقت مشتریان دارد.

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی با اشاره به کمرنگ‌شدن حضور مشتری در بانک به‌منظور پرداخت قبوض، گفت: هدف ما انتقال صف‌های داخل شعب به بیرون از شعب و در پشت دستگاه‌های خودپرداز نیست.

مهران شریفی، مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی نیز در این نشست خبری گفت: با راه‌اندازی کامل سامانه پایاپای الکترونیک گام مهم دیگری در کاهش نیاز به اسکناس و چک پول برداشته می‌شود.

این مقام مسئول افزود: این سامانه برای پرداخت‌های الکترونیکی به‌صورت انبوه از جمله پرداخت حقوق کارکنان به‌کار برده می‌شود. وی گفت: با سامانه اتاق پایاپای الکترونیک امکان واریز پول از یک بانک به بانک دیگر به‌صورت انبوه برآورده می‌شود.

شریفی در ادامه اظهار داشت: اتاق پایاپای الکترونیک در کاهش حجم استفاده از اسکناس و چک‌های رمزدار مفید است.

کد خبر 91283

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز