منطقه منهتن در نیویورک هرسال چند روز از حالت عادی خارج می‌شود تا میزبان بیش از 150 تن از سران کشورهای جهان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد باشد.

علاوه بر میلیون‌ها دلاری که برای تامین امنیت سران کشورهای جهان در چنین نشستی هزینه می‌شود، محدودیت‌های ترافیکی و حضور ملموس نیروهای امنیتی، زندگی عادی را در نیویورک مختل می‌کند.

اما همه این هیاهو و نشست‌های سالانه رهبران جهان معمولا اقدامی نمادین و نمایشی و عموما بدون نتیجه است. منتقدان ساختار فعلی سازمان ملل می‌گویند که مجمع عمومی و به‌ویژه این نشست‌های سالانه فقط مکانی برای گفت‌و‌گو و خوش‌وبش کردن‌های دیپلماتیک رهبران کشورهاست و نتیجه‌ای عملی از این نشست‌ها به‌دست نمی‌آید.

امسال اما قرار است این تجمع با نشست‌های سال‌های گذشته اندکی متفاوت باشد. در نشست مجمع عمومی امسال سازمان ملل که به‌طور رسمی با حضور سران کشورها از فردا (چهارشنبه) آغاز می‌شود، چند چهره جدید جهانی حضور دارند.

باراک اوباما، دیمیتری مدودف و هوجینتائو، رؤسای جمهور آمریکا، روسیه و چین از جمله این چهره‌های جدید هستند. اوباما و مدودف رئیس‌جمهورهای تازه وارد هستند و رئیس‌جمهور چین هم برای نخستین بار در این نشست شرکت می‌کند.

حضور باراک اوباما رئیس‌جمهور خبرساز آمریکا، شرکت رئیس‌جمهور چین و لیبی در نشست سازمان ملل بعد از 40 سال و نشست‌هایی که قرار است در حاشیه اجلاس سازمان ملل میان سیاستمدارانی چون محمود عباس و بنیامین نتانیاهو برگزار شود دلایلی برای متفاوت‌بودن نشست امسال است.

هیلاری کلینتون وزیر خارجه آمریکا دیروز در آستانه برگزاری این نشست گفت: امسال باراک اوباما رهبری هیات آمریکا در سازمان ملل را به‌عهده خواهد داشت و امیدوارم بتوانیم نشان دهیم که سازمان ملل تنها مکانی برای گپ زدن‌های دیپلماتیک نیست.

بیش از 8 هزار نیروی پلیس و هزاران مامور امنیتی لباس شخصی از بیش از 40 هتلی حفاظت خواهند کرد که سران کشورهای جهان از دیروز بعد از ورود به نیویورک در آنها اقامت کردند.

اوباما که با وعده تغییر در سیاست‌های آمریکا وارد کاخ سفید شد، در همین نخستین سال ریاست‌جمهوری‌اش با برنامه‌های دشواری روبه‌روست. او در نشست رهبران جهان در سازمان ملل درباره توافقنامه جدید تغییرات آب و هوایی سخن می‌گوید و سپس میزبان رهبران فلسطین و اسرائیل خواهد بود.

او روز چهارشنبه در نشست مجمع عمومی سازمان ملل به تشریح سیاست خارجی خود می‌پردازد. روز پنجشنبه او ریاست دوره‌ای شورای امنیت را به‌عهده می‌گیرد و در نخستین نشست از این دوره، درباره کاهش فعالیت‌های هسته‌ای قدرت‌های هسته‌ای جهان صحبت خواهد کرد.

در این نشست پیش‌نویس قطعنامه‌ای مورد بررسی قرار می‌گیرد که در آن بدون اشاره به نام کشوری خاص، از قدرت‌های دارای سلاح هسته‌ای جهان خواسته می‌شود که زرادخانه‌های خود را کاهش دهند. 

اوباما نخستین رئیس‌جمهور آمریکاست که ریاست دوره‌ای شورای امنیت را به‌عهده می‌گیرد. او این روزها، هم در داخل به خاطر سیاست‌های رفاهی و اجتماعی جدیدش تحت فشار است و هم در خارج به‌دلیل 2 جنگ نابسامان در عراق و افغانستان مورد حمله قرار می‌گیرد.

در نشست مجمع عمومی امسال سازمان ملل نزدیک به 150 رئیس‌جمهور، نخست‌وزیر و وزیر خارجه شرکت می‌کنند. این نشست تا 28 سپتامبر یعنی 6 مهر ادامه می‌یابد، اما سخنرانی‌های مهم در روزهای نخست این نشست صورت می‌گیرد.

یکی دیگر از نکات قابل توجه نشست امسال سازمان ملل این است که این نشست یکسال بعد از رکود اقتصادی بزرگ جهان برگزار می‌شود. آمار سازمان ملل نشان می‌دهد که بیش از 100 میلیون نفر دیگر از مردم جهان امسال زیر خط فقر خواهند رفت.

سران 20 کشور اقتصادی بزرگ جهان روز پنجشنبه به همراه بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل به پنسیلوانیا می‌روند تا در نشست سران گروه 20 درباره راه‌های تحریک و تشویق اقتصاد جهان و بهبود شرایط بعد از رکود گفت‌وگو کنند.

مجمع عمومی در یک نگاه

مجمع عمومی سازمان ملل در سال 1945 براساس منشور ملل متحد تشکیل شد. این مجمع به‌عنوان اصلی‌ترین نهاد سیاستگذاری و نمایندگی کشورها در سازمان ملل شناخته می‌شود.

مجمع عمومی از 192 کشور عضو سازمان ملل تشکیل شده ‌است. این مجمع هر سال در ماه سپتامبر نشست تشکیل می‌دهد. ریاست مجمع سالانه براساس تقسیم‌بندی جغرافیایی به کشورهای مختلف می‌رسد. رئیس کنونی، دکتر علی عبدالسلام از لیبی است.

مجمع عمومی بر بودجه سازمان ملل نظارت دارد و دبیرکل را نیز انتخاب می‌کند. همچنین انتخاب اعضای غیردائم شورای امنیت هم با این مجمع است. منتقدان ساختار سازمان ملل خواستار انجام اصلاحاتی در وظایف و دامنه اختیارات و اظهارنظرات مجمع عمومی شده‌اند.

کد خبر 90881

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز