همشهری آنلاین: سازمان جهانی بهداشت هشدار داد که تولید واکسن آنفلوآنزای خوکی "به طور قابل‌توجهی" کمتر از مقدار مورد نیاز برای حفاظت جمعیت جهان د رمقابل این بیماری است.

 به گزارش خبرگزاری فرانسه مارگرت چان رئیس سازمان جهانی بهداشت روز جمعه 18 سپتامبر (27 شهریور) گفت: "مقادیر فعلی واکسن برای جمعیت جهان که تقریبا هر فرد آن به عفونت با این ویروس جدید و به راحتی سرایت‌کننده آسیب‌پذیر است، ناکافی است."

 علیرغم شواهد جدید مبنی برا اینکه یک دوز واکسن مورد در حال حاضر مورد آزمایش، در اغلب افراد برای ایجاد ایمنی کافی است، سخنگوی سازمان جهانی بهداشت گریگوری هارتل گفت میزان واکسن تولیدی درد سال آینده میلادی "به طور قابل‌توجهی کمتر" از پیش‌بینی قبلی در مورد تولید سالانه 4.9 میلیار دوز واکسن است.

 به گفته او بر اساس اعلام  حدود 25 آزمایشگاه داروسازی در جهان که بر روی تولید این واکسن کار می‌کنند،‌ میزان تولید هفتگی واکسن کمتر از 94 میلیون دوز است. در ماه مه امسال سازمان جهانی بهداشت پیش‌بینی کرده بود که اگر تولید واکسن به حداکثر امکانات انجام شود، تولید هفتگی آن به 94.3 میلیون دوز خواهد رسید.

 اما شرکت‌های داروسازی در هفته‌های اخیر به خاطر تکثیر کند گونه‌های "ویروس بذر" که آزمایشگاه‌های تاییدشده بوسیله سازمان جهنی بهداشت در اختیار آنها گذاشته‌اند، پیش‌بینی می‌کنند که به این رقم نخواهند رسید.

 در میان ترس‌های فزاینده کشورهای فقیر از اینکه واکسن کافی نداشته باشند،‌ روز پنج‌شنبه 9 کشور روز پنج‌شنبه وعده دادند که 10 درصد ذخایر واکسن خود را به سایر کشورهای نیازمند بدهند.

رئیس سازمان جهانی بهداشت از این اقدام آمریکا، استرالیا، برزیل، انگلیس، فرانسه، ایتالیا، نیوزیلند، نروژ و سوئد تقدیر کرد.

انتظار بر این است که موارد آنفلوآنزای خوکی در نیمکره شمالی با شروع فصل سرد افزایش یابد. انگلیس از هم اکنون اوج‌گیری موارد آنفلوآنزای خوکی را گزارش کرده است.

سازمان جهانی بهداشت همچنین روز جمعه اعلام کرد که تلفاتی ناشی از آنفلوآنزای خوکی در جهان به 3486 مورد رسیده است که 281 مورد افزایش نسبت به هفته قبل را نشان می‌دهد.

 کارشناسان پیش‌بینی کرده‌اند حدود یک سوم جمعیت بیش از 6.5 میلیارد نفری جهان به ویروس آنفلوآنزای آ (H1N1) مبتلا خواهند شد. اما انها تاکید می‌کنند که تا به حال اغلب مبتلایان تنها دچار علائم خفیفی شده‌اند.

کد خبر 90744

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز