چهارشنبه ۲۵ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۴:۴۰
۰ نفر

گروه محیط‌زیست – اسد افلاکی: حیات وحش تنها در جاده‌های بیابانی قربانی سهل‌انگاری رانندگان نمی‌شود بلکه در جاده‌های سرسبز شمال هم گهگاهی، شاهد این حوادث ناگوار هستیم.

یک توله خرس قهوه‌ای 8 ماهه در چالوس آخرین قربانی تصادفات جاده‌ای بود که هفته گذشته حین عبور از عرض جاده دچار سانحه شد. با آنکه پای این توله خرس در برخورد با یک خودروی عبوری به‌شدت آسیب دید اما شانس آن را داشت که به موقع از کلینیکی در تهران سر در آورد و مورد مداوا قرار گیرد.

دکترغلامرضا عابدی، عضو هیأت علمی دانشگاه علوم و تحقیقات و سرپرست تیم جراحی این توله خرس به همشهری گفت: چهارشنبه گذشته، توله خرسی برای معالجه به تهران آورده شد که بافت نرم پای چپ آن به‌شدت آسیب‌دیده و استخوان آن به‌صورت مورب شکسته بود.

خوشبختانه با بیهوشی کامل، عمل جراحی با موفقیت انجام شد. این دامپزشک، با اشاره به اینکه این نخستین بار است که یک خرس در ایران تحت عمل جراحی قرار می‌گیرد، افزود: این عمل توسط یک تیم جراحی متشکل از دکتر اشرف‌زاده، دکتر توانا و دکتر پیمانی‌فر انجام شد و طی آن از«وایر و پین» برای ترمیم پای شکسته حیوان استفاده شد.

آخرین اطلاعات دریافتی حاکی از آن است حال توله خرس رضایت‌بخش است و می‌تواند حرکت کند. عابدی درخصوص بیشترین گونه‌های وحش تحت درمان، گفت: تا چند سال پیش، هفته‌ای حداقل 2پرنده شکاری اغلب برای معالجه پرو بال در کلینیک تحت درمان قرار می‌گرفت.

این پرنده‌ها که برای فروش در کشورهای عربی صید می‌شدند معمولا بال و پرشان آسیب دیده بود. اما اخیرا تعداد این مراجعات کاهش یافته است. با این حال هنوز هم این پرنده‌ها در صدر مراجعات قرار دارند.

توله خرس سر از باغ وحش درآورد

محمدرضا داشاد، صاحب باغ‌وحش بابلسر، درباره توله خرس آسیب دیده به همشهری گفت: این توله خرس 8 ماهه در حوالی چالوس با یک خودروی عبوری تصادف می‌کند و از ناحیه پا به‌شدت آسیب می‌بیند به‌طوری که امکان زنده ماندن آن بسیار کم بود.

با این حال مسئولان محلی محیط‌زیست، پس از اطلاع از بروز سانحه، حیوان را به مرکز استان- ساری- منتقل می‌کنند. مسئولان استان هم در تماسی با باغ‌وحش، خرس را به باغ‌وحش واگذار کردند.

وی افزود: با آنکه وضعیت حیوان بسیار بحرانی بود بلافاصله حیوان را به تهران منتقل کردم که خوشبختانه تحت درمان قرار گرفت و اکنون حال این حیوان رضایت‌بخش است و می‌تواند حرکت کند. داشاد، هزینه عمل جراحی و درمان را نزدیک به یک میلیون تومان اعلام کرد و گفت: هنوز سیر درمانی ادامه دارد و حیوان برای بهبودی کامل به زمان بیشتری نیازدارد.

کد خبر 90661

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز