مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۷ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۹
۰ نفر

اراک- خبرنگار همشهری: برای نخستین‌بار در کشور، خردسالان گروه سنی 4 تا 8 سال اراکی توسط انجمن ستاره شناسی گلبرگ استان مرکزی آموزش‌های نجوم را فرا می‌گیرند.

در این آموزش‌ها که در یکی از مهدهای‌ کودک‌ این شهر و با همکاری جامعه نجوم استان مرکزی برگزار می‌شود، خردسالان علاقه‌مند به فراگیری رشته‌های نجوم و ستاره‌شناسی با حضور مربیان مجرب این رشته آموزش‌های لازم را به‌صورت تئوری و عملی فرا می‌گیرند.

سرپرست انجمن ستاره‌شناسی خلیج فارس استان مرکزی در مراسم آغاز به کار این گروه‌های آموزشی گفت: در گذشته آموزش‌های نجومی به‌صورت پایه‌ای به افراد ارائه نمی‌شد و عموم گروه‌ها در قالب تشکل‌های دانشجویی و حداقل دانش‌آموزی فعالیت داشتند که با تغییر رویکرد در این حوزه، توجه به سمت آموزش خردسالان به‌صورت پایه‌ای صورت گرفته است.

احمد الستی افزود: میزان اطلاعات کودکان و حتی بزرگسالان از نجوم و قواعد آن بسیار ناچیز است که تلاش شده در سال جهانی نجوم با برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته علاوه بر آشنایی خردسالان با‌  این علم و مجهز کردن آنان به دانش‌جدید، والدین آنان نیز نسبت به زیبایی‌های کهکشان و ویژگی‌های آن اطلاعات بیشتری کسب کنند.

وی اضافه کرد: شعار امسال انجمن نجوم کشور در سال جهانی نجوم دور کردن مردم از خرافه‌پرستی است چرا که بسیاری این علم را خرافه می‌دانند و به آن اعتقادی ندارند در حالی که بسیاری از بزرگان و دانشمندان بنام ایرانی در این رشته از مفاخر جهان به شمار
می‌روند.

الستی با اشاره به اینکه هم اینک علاقه‌مندان بسیاری برای فعالیت در این علم وجود دارند که امکانات لازم برای انجام کار در اختیار آنان نیست اظهار داشت: با وجود محدودیت‌های متعدد از نظر امکانات، گروه‌های نجوم در سطح استان با همکاری برخی از دستگاه‌های مربوطه وسایل و امکانات خود را در قالب رصد و گشت‌های نجومی در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهند که با  این اقدام زمینه برای ترویج هر چه بیشتر این علم در کشور و استان فراهم خواهد شد.

مدیر اجرایی جامعه نجوم استان مرکزی نیز گفت: هم اینک گروه‌ها و تشکل‌های فعال در این بخش با ادغام فعالیت‌های خود جامعه نجوم استان را شکل داده‌اند که انتظار می‌رود با هماهنگ شدن فعالیت‌های مربوط به این گروه‌ها، برنامه‌های جامعه نجوم استان مرکزی به‌صورت هدفمند و مستمر اجرا شود.

ساجد نیک‌مهر افزود: هم اینک انجمن نجوم دانشگاه اراک، دانشگاه پیام نور، خلیج فارس، علم و صنعت و پژوهش‌سرای دانش‌آموزی و تعدادی از تشکل‌های دیگر به‌عنوان زیر مجموعه‌های جامعه نجوم استان مرکزی فعالیت دارند.

کد خبر 89938

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز