مجموع نظرات: ۰
یکشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۷:۳۴
۰ نفر

آسعید پیرمحموئی: آیا می‌دانستید بعد از یکطرفه شدن خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) رشد استفاده شهروندان از اتوبوس در این خیابان نوستالژیک و زیبا 3برابر شده است؟

  آمار مرکز کنترل ترافیک نشان می‌دهد 120هزار جابه‌جایی در این خیابان تبدیل به 170هزارتا شده است و این یعنی رشد 30درصدی مسافران اتوبوس. البته با چشم هم می‌توان دید که ترافیکش از نصف هم کمتر شده است.

 کاهش ترافیک و استقبال مردم برای استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی همان موضوعی است که در فکر مسئولان شهری پایتخت بود و امروز به نظر می‌رسد این موضوع در خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) محقق شده است. آیا محل کار شما در خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) قرار دارد؟ آیا شما از مسافران هرروزه خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) هستید؟

آیاحالا که خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) یکطرفه شده از این خیابان عبور کرده‌اید؟ آیا دقیقا در همان زمانی که اوج ترافیک خیابان‌حضرت‌ولیعصر(عج) در مسیر رفت به میدان تجریش است، از آن‌جا عبور کرده‌اید؟ اگر شما جزو مسافران هرروزه این خیابان قدیمی، زیبا و البته پرترافیک باشید، حتما تاثیرات یکطرفه شدن این خیابان را احساس کرده‌اید.

اگر هم مسافر هرروزه خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) نباشید  براساس آمار و شواهد از دستاوردهای یکطرفه شدن خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) اطلاع یافته‌اید؛ از میزان کاهش بار ترافیکی این خیابان و بالا رفتن سطح استفاده شهروندان از وسایل حمل‌ونقل عمومی‌مانند اتوبوس. وقتی صبح‌ها وارد خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) می‌شوید و قصد دارید در این خیابان تردد کنید، دیگر به هیچ عنوان شاهد ترافیک گذشته نیستید و از همه مهم‌تر این‌که شهروندان این روزها برای تردد در این خیابان به مراتب سریع‌تر، آسان‌تر و البته با هزینه‌ای کمتر به مقصد می‌رسند.

 چرا که با اتوبوس در مسیر ویژه‌ای حرکت می‌کنند که از راه‌آهن آغاز می‌شود و به پایانه تجریش می‌رسد. گزارش‌ویژه این شماره همشهری‌مسافر به بررسی موضوع کاهش ترافیک خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) و هم‌چنین رشد چشمگیر استفاده از اتوبوس توسط شهروندان در این محدوده می‌پردازد که براساس آخرین اطلاعات و آمار شرکت‌واحد اتوبوسرانی و مرکز کنترل ترافیک شهرداری پایتخت تهیه شده است. 

کل خطوط خیابان حضرت‌ولیعصر(عج)

خط گذری از خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) را باید یکی از پر رفت‌وآمدترین و پرمسافرترین خطوط اتوبوسرانی پایتخت دانست. چرا که این کریدور یکی از اصلی‌ترین کریدورهای شبکه اتوبوسرانی تهران است که به قول معروف شبکه‌های زیادی را تغذیه می‌کند. به گفته مسئولان شرکت‌واحد از ابتدا تا انتهای این خیابان حدود 137خط وجود دارد که به نوعی در این خیابان در حال تردد هستند که البته تمام این خطوط منتهی به تجریش نمی‌شوند.

 تعدادی از این خطوط به سمت سایر خیابان‌های پایتخت می‌روند، ولی محل اصلی تردد این خطوط در خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) است. بعد از یکطرفه شدن خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) بر تعداد مسافرانی که ترجیح می‌دهند از اتوبوس برای سفر استفاده کنند، بیشتر شده تا این موضوع انگیزه‌ای برای اضافه شدن خطوط اتوبوس در این خیابان شود.

اضافه شدن 50اتوبوس جدید

با توجه به این‌که خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) یکطرفه شده است، آمار مسافران اتوبوس در خطوط ویژه این خیابان افزایش پیدا کرده است. پیش از این‌که خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) یکطرفه شود، تقریبا حدود 161دستگاه اتوبوس در مسیر راه‌آهن به سمت پایانه تجریش در حال تردد بود، اما با توجه به این‌که هم‌اکنون بر تعداد مسافران اتوبوس افزوده شده است، در هفته گذشته تعداد 50دستگاه اتوبوس جدید به این خط اضافه شد.

اتوبوس‌های جدید جایگزین اتوبوس‌های قدیمی ‌خط ویژه خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) حدفاصل میدان حضرت‌ولیعصر(عج) تا چهارراه پارک‌وی شد تا خدمات‌رسانی مناسب‌تری به شهروندان صورت گیرد. این تعداد اتوبوس کولردار هستند و از سوخت گاز استفاده می‌کنند. البته به اعتقاد مدیران شرکت‌واحد هنوز برای سرویس‌دهی کامل در خط ویژه خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) کافی نیستند و این‌طور گفته می‌شود که به‌زودی بر تعداد آن‌ها اضافه خواهد شد.

راه‌اندازی خط شبانه

وقتی خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) یکطرفه شد، باید تمهیداتی هم برای تمام مسافرانی که در هر ساعت از شبانه‌روز در این خیابان رفت‌وآمد می‌کردند درنظر گرفته می‌شد، تا مسافران این مسیر مشکلی برای تردد نداشته باشند. این موضوع باعث ایجاد خط شبانه اتوبوسرانی در این خیابان شد و هم‌اکنون از ساعت 22 الی 5 صبح اتوبوس‌ها در خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) حضور دارند و سرویس‌دهی می‌کنند. آمار و اطلاعاتی که در حال حاضر در شرکت‌واحد وجود دارد، نشان‌دهنده این است که حتی در ساعات پایانی شب نیز مسافران هم‌چنان در این خط رفت و آمد می‌کنند.

3برابر افزایش

با ایجاد خط‌ویژه اتوبوسرانی تعداد مسافران اتوبوس در خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) حدفاصل میدان حضرت‌ولیعصر(عج) تا چهارراه پارک‌وی بیش از 3برابر افزایش پیدا کرده است. تا پیش از اجرای طرح خط ویژه اتوبوسرانی در این خیابان روزانه حدود 16هزار نفر از میدان حضرت‌ولیعصر(عج) تا چهارراه پارک‌وی با اتوبوس سفر می‌کردند،

اما جالب است بدانید براساس آخرین آماری که مرکز بهره‌برداری شرکت‌واحد اعلام کرده هم‌اکنون در این بخش از خیابان مذکور روزانه حدود 50هزار نفر با اتوبوس جابه‌جا می‌شوند که این موضوع نشان از افزایش  قابل توجه  مسافران در این خط بعد از یکطرفه شدن خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) دارد. این خط مجموعاً تا پیش از این حدود 120هزار جابه‌جایی در طول روز داشت، اما با این رشد  هم‌اکنون تعداد جابه‌جایی‌ها به 170هزار مورد رسیده است.

درآمدزایی برای بخش خصوصی

یکی دیگر از نکات قابل توجه که با استناد به آن می‌توان گفت، آمار مسافران اتوبوس در خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) بالا رفته است، تعداد سرویس‌دهی‌هایی است که بخش خصوصی یعنی همان اتوبوس‌های ریالی در این خط انجام می‌دهند. تا پیش از این حرکت اتوبوس‌ها به دلیل ترافیک شدید خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) کند بود، اما حالا اتوبوس‌ها از خط ویژه تردد می‌کنند و این موضوع باعث شده سرعت حرکت اتوبوس‌ها بالا برود.

 در هین راستا تعداد جابه‌جایی اتوبوس‌های بخش خصوصی نیز در این خطوط افزایش داشته است. هم‌چنین گفته می‌شود زمان انتظار مسافران نیز در کل خط‌هایی که به نوعی در خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) تردد می‌کنند، پایین آمده است.

فاصله زمانی اتوبوس‌ها

در حال حاضر و با توجه به این که خط‌ویژه پایانه راه‌آهن تا پایانه تجریش به طور کامل راه‌اندازی نشده است، زمان انتظار مسافران در کل خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) حدود 2دقیقه است، ولی مدیران شرکت واحد اعتقاد دارند این زمان در آینده‌ای نزدیک که این مسیر ویژه به طور کامل راه‌اندازی شود، به بسیار پایین‌تر از زمان فعلی می‌رسد. براساس مطالعاتی که انجام شده در صورت راه‌اندازی کامل خط‌ویژه راه‌آهن تا تجریش و بعد از برطرف شدن مشکلاتی که هم‌اکنون در این راه وجود دارد، در هر 2دقیقه، 2دستگاه اتوبوس به ایستگاه می‌رسد و به این ترتیب زمان انتظار هر مسافر در ایستگاه به یک دقیقه خواهد ‌رسید. در حال حاضر هر چند تعداد مسافران رشد چشمگیری داشته است، اما باید به این موضوع نیز توجه کرد که هم‌اکنون مسافران زمان زیادی را در ایستگاه هدر نمی‌دهند.

علاقه‌مندی مردم به استفاده از اتوبوس

این یک واقعیت است و باید آن را پذیرفت که بخشی از مردم برای انجام سفر درون‌شهری علاقه دارند از خودروهای شخصی خود استفاده کنند. به همین دلیل تمام تمرکز مدیران شهری نیز بر این موضوع است که با فراهم آوردن مزیت های متناسب، مردم به سمت استفاده از ناوگان حمل‌ونقل عمومی‌ جذب ‌شوند.

خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) براساس آمار یکی از پرترافیک‌ترین خیابان‌ها برای تردد خودروهای شخصی بوده و در این خط چندان به استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی‌ علاقه‌ای نشان داده نمی‌شد، اما بعد از یکطرفه شدن خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) هم‌اکنون حتی ساکنان شمال پایتخت نیز ترجیح می‌دهند از اتوبوس استفاده کنند. آمارهای محلی می‌گویند، مسافران این خیابان از صبح زود با اتوبوس در این خیابان سفر می‌کنند.

زمان رفت و برگشت

حتما ترافیک شدید گذشته در خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) را به یاد دارید؟ این خیابان به یکی از پر ترافیک‌ترین خیابان‌های پایتخت معروف بود و مسافران برای انجام یک سفر معمولی در محدوده این خیابان باید زمان بسیار زیادی را صرف می‌کردند که همین موضوع یکی از بزرگ‌ترین مشکلات این خیابان بود، اما جالب است بدانید آمارها عددی غیرقابل باور را در حال حاضر برای یک سفر اتوبوسی در این خیابان نشان می‌دهند!

 شما حدس می‌زنید اگر بخواهید از ابتدا تا انتهای این خیابان را با اتوبوس سفر کنید، چه مقدار زمان باید صرف کنید؟ البته در این بین باید عدم تکمیل مسیر ویژه را هم در نظر گرفت. شرکت‌واحد اعلام کرده است، در حال حاضر یک اتوبوس با صرف زمانی که در ایستگاه معطل می‌شود حدود 35دقیقه برای رفت و برگشت از راه‌آهن تا تجریش زمان صرف می‌کند.

بلیت هم‌چنان بلیت وجدانی

با توجه به این‌که بعد از یکطرفه شدن خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) هر روز بر تعداد مسافران این خط اضافه می‌شود و این علاقه‌مندی در شهروندان بیشتر شده است، مدیران شرکت‌واحد اتوبوسرانی پایتخت به تمام مسئولان خطوط اعلام کرده‌اند برای این‌که این علاقه‌مندی حفظ شود، هم‌چنان طرح بلیت وجدانی را رعایت کنند.

به این ترتیب برای اتوبوس‌هایی که در خط خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) تردد می‌کنند هیچ اجباری برای دریافت بلیت اتوبوس وجود ندارد و این خود یکی دیگر از نکاتی است که میزان رشد مسافران را بالا برده است. البته در بخش خصوصی هزینه سفر چون به صورت ریالی است از مسافران اخذ می‌شود، اما دریافت بلیت برای مسافران اتوبوس‌های بلیتی هیچ اجباری ندارد.

تقسیم مسافران تاکسی

بعد از یکطرفه شدن خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) و جمع شدن چندین خط تاکسیرانی از این خیابان، حجم بالایی از مسافران تاکسی نیز به سمت اتوبوس گرایش پیدا کرده‌اند. واحدهای اطلاعات آمار و هم‌چنین بهره‌برداری شرکت‌واحد با اعلام این مطلب اعلام کرده‌اند، قسمت اعظمی از مسافران فعلی اتوبوس‌ها همان مسافران سابق تاکسی‌ها هستند که البته امروز دیگر حتی در ترافیک هم گرفتار نمی‌شوند و زودتر از گذشته به مقصد مورد نظر خود می‌رسند.

 نکته جالب توجهی که مسئولان و ناظران خطوط اتوبوسرانی اعلام کرده‌اند، درباره مسافرانی است که با استفاده از خطوط اتوبوسرانی خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) خود را به مسیرهایی می‌رسانند که شاید هیچ ارتباطی به این خیابان هم ندارد و به نوعی مسیر جایگزین است. دلیل این کار هم حرکت سریع  اتوبوس‌ها در خط ویژه است.

ترافیک صبح و بعدازظهر

ترافیک صبحگاهی برای خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) همیشه معضل بود. دقیقاً در ساعاتی که کارمندان به اداره‌هایشان می‌روند، ترافیک به اوج خود می‌رسید و تبدیل به مسأله‌ای بزرگ شد، ولی بعد از یک‌طرفه‌شدن خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) و براساس آخرین آماری که مرکز کنترل ترافیک شهرداری پایتخت اعلام ‌کرده‌است، از بار ترافیکی این خیابان تا 15‌درصد کاسته شده است.

درخصوص ترافیک بعدازظهرهای خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) نیز باید گفت، این بار کاملا کاهش پیدا کرده است. می‌توان گفت، به‌نسبت آماری که در روزهای نخست اجرای طرح و هم‌چنین پیش از اجرای طرح در‌اختیار داشتیم، هم‌اکنون حدود 17‌درصد از ترافیک این خیابان در ساعات بعدازظهرکم شده است . به‌جز روزهای اولیه اجرای طرح یکطرفه شدن خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) که ترافیک در این خیابان به اوج خود رسیده بود، هم‌اکنون تردد حالتی بسیار عادی دارد. 

تاثیر مسیرهای جایگزین در ترافیک

وسایل‌نقلیه‌ای که تا پیش از این قصد تردد در مسیر شمال به جنوب خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) را داشته‌اند، بزرگراه‌ها‌ی شهید‌مدرس، آفریقا و شهید‌حقانی و خیابان‌ها‌ی گاندی، خالد‌اسلامبولی و میرزای‌شیرازی را به‌عنوان مسیر جایگزین انتخاب کرده‌اند و اطلاعات ثبت‌شده در مرکز کنترل ترافیک پایتخت نشان از کاهش 13‌درصدی ترافیک کل محدوده دارد.

 آمار ثبتی دوربین‌‌ها‌ی مرکز کنترل ترافیک نشان می‌دهند، آمار ترافیکی این خیابان و حتی مسیرهای جایگزین هر روز نسبت به روز گذشته به غیر از موارد خاص مانند تصادفات خیابانی کمتر   می‌شود و مسیرهای جایگزین هم‌چنان تاثیر به‌سزایی در نوع ترافیک شهری داشته است و به‌جز روزهای نخست دیگر به هیچ عنوان ترافیک  در خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) دیده نمی‌شود.

شایعات درباره مسیرهای جایگزین

بعد از یکطرفه شدن خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) چندین مسیر با عنوان مسیرهای جایگزین برای خودروهای شخصی اعلام شدند، اما در چند روز اول حرف‌وحدیث‌هایی درخصوص ترافیک شدید مسیرهای جایگزین مطرح شد و این موضوع توسط مرکز کنترل ترافیک شهرداری پایتخت با آمار دیگری اعلام شد که البته کاملا رسمی ‌و قابل استناد بود. به غیر از این‌که ترافیک هم‌اکنون در خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) کاملا کاهش پیدا کرده و تردد به شکل روان ادامه دارد،

 برخلاف شایعات ترافیک در بزرگراه‌‌ها و خیابان‌هایی که به عنوان مسیر جایگزین اعلام شده‌اند هم کاملا روان است و آن‌طور که پیش از این گفته شد، به هیچ عنوان مسیرهای جایگزین ترافیک سنگین و به قول معروف قفل‌شده‌ای ندارند. این مطلبی است که دوربین‌های مرکز کنترل ترافیک اعلام کرده‌اند. 

از نصف هم کمتر

براساس آمار رسمی ‌با توجه به این‌که هم‌اکنون تنها در یک مسیر تردد خودروهای شخصی ادامه دارد، ترافیک این خیابان کمتر از نصف شده است و این موضوعی است که حتی مسافران این خیابان نیز اعلام کرده‌اند.

 از آن‌جایی که اجرای هر طرحی در روزهای ابتدایی با مشکل مواجه‌می‌شود، یکطرفه شدن خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) نیز در روزهای ابتدایی همین روال را داشت، اما تقریبا بعد از گذشته 4، 5روز به حالت عادی بازگشت و براساس نظر کارشناسان ترافیک هم‌اکنون مسئولان شهری به خواسته‌های موردنظر خود درخصوص یکطرفه شدن خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) رسیده‌اند و تردد در این خیابان قدیمی ‌و زیبا به شکلی  متعادل انجام می‌شود.

همشهری مسافر

کد خبر 89704

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز