همشهری آنلاین: دیده بان حقوق بشر با انتقاد از رفتار تبعیض آمیز مقام‌های عربستان سعودی با شیعیان و نقض گسترده حقوق آنها، از دولت این کشور خواست حقوق پیروان مذهب شیعه را همانند دیگر مذاهب رعایت کنند

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه تلویزیوین المنار لبنان، دیده بان حقوق بشر از مقام‌های عربستان خواست با شیعیان نیز همانند دیگر شهروندان خود با عدالت و انصاف رفتار کنند و به اقدامات تبعیض آمیز هدفمندی که شیعیان در این کشور رنج می‌برند، پایان دهند.

این سازمان حقوق بشر از حکومت عربستان خواست کمیته تحقیقی را تحت نظارت هیئت حقوق بشر دولتی برای انجام تحقیقات درباره شرایط و ابهامات مربوط به اقدامات خشونت آمیز میان تظاهرکنندگان و نیروهای امنیتی طی بیستم تا بیست و چهارم فوریه 2009 در قبرستان بقیع در مدینه منوره تشکیل دهد.

این سازمان بر ضرورت انجام تحقیقات درباره قانونی بودن بازداشت‌ها در پی حوادث این شهر و اقدامات بر ضد تظاهرکندگان در منطقه صفوه، عوامیه و قطیف تحقیق تاکید کرد.

در گزارش دیده‌بان حقوق بشر آمده است: افزایش تنش‌های مذهبی در عربستان که درگیری‌ها  میان زائران شیعه و نیروهای امنیتی سعودی از جمله عناصر گروه امر به معروف و نهی از منکر به آن دامن زد، به دستگیری ده‌ها زائر شیعه منجر شده است.

در این گزارش از بستن مراکز عبادت شیعیان و بازداشت شماری از علمای شیعی در عربستان انتقاد شده است.

این سازمان با اشاره به ابتکار عبدالله بن عبدالعزیز پادشاه عربستان در اعلام برنامه گفتگوی ملی میان شیعیان و اهل سنت از حکومت این کشور خواسته است کمیته مخصوص اماکن مقدس را برای تسهیل مشارکت در مناطق اختصاص یافته برای عبادت در شهرهای مکه مکرمه و مدینه منوره برای پیروان مذاهب اسلامی تشکیل دهد.

دیده بان حقوق بشر با اشاره به نادیده گرفتن تقویت تسامح با اقلیت شیعیان در عربستان، اعلام کرد رفتار تبعیض آمیز حکومت عربستان با شیعیان فراتر از چارچوب آزادی دینی است، شیعیان از تبعیض دولتی هدفمند در بخش‌های آموزش و قضایی رنج می‌برند، تا جایی که شهود شیعه به سبب وابستگی مذهبی خود پذیرفته نمی‌شوند.

در این گزارش آمده است: شیعیان در عربستان از استخدام در بخش‌های دولتی محروم هستند به طوری که شیعیان هیچ جایی در میان وزیران و دیپلمات‌ها یا فرماندهان نظامی در این کشور ندارند.

کد خبر 89520

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز