معصومه ابوالحسنی: همان‌طور که دبیر‌کل اتحادیه بین‌المللی حمل‌و‌نقل عمومی گفته است؛ بدون وجـود جسارت و اراده سیاسی، توسعـه و پایداری یک شبکه حمل‌و‌نقل عمومی موثـر و کارآمد امکان‌پذیر نیست

شهردار تهران به‌تازگی در اقدامی جسورانه، طولانی‌ترین خیابان پایتخت را یک‌طرفه کرده ‌است. اقدامی که  تخریب های   زیادی را به‌همراه داشت. یکی از افرادی که به‌رغم همه مخالفت‌ها از یک‌طرفه‌شدن خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) دفاع کرد، سردار طلایی رییس سابق نیروی انتظامی و عضو شورای اسلامی شهر تهران است.

 در این مطلب نظر سردار طلایی را در این باره می‌خوانید.

«‌در پشت پرده هر شهری که در زمینه سامانه حمل‌و‌نقل عمومی موفق به شمار می‌رود، یک شخصیت سیاسی بصیر و آگاه وجود دارد که به‌خوبی از چالش‌های پیش‌رو آگاه بوده و قادر به اخذ تصمیم‌های صحیح است.

 منافع حاصل از فعالیت‌ها و تصمیم‌گیری‌های این‌گونه افراد تنها محدود به حمل‌و‌نقل عمومی نیست، بلکه پویایی و کیفیت زندگی شهر را به‌طور‌کلی تحت‌تاثیر قرار می‌دهد». این مطلب بخشی از سخنان دبیرکل اتحادیه بین المللی حمل‌و‌نقل عمومی است که بر ضرورت وجود یک مدیر آگاه در رأس تصمیات کلان، تاکید می‌کند.

 شاید یکی از بحث‌برانگیزترین اقدامات شهرداری تهران، یک‌طرفه کردن خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) بود. با این‌که به گفته سردار طلایی، مطالعه این طرح از زمان حضور او در فرماندهی انتظامی تهران بزرگ آغاز شد، اما طی این سال‌ها هیچ مدیری جسارت اجرایی کردن آن را نداشت.

  شهردار تهران در طول دوران مدیریتش در شهرداری تهران، به همه مخالفان خود اثبات کرده است که لااقل در زمینه مدیریت شهری، فرد موفقی است و هرگز تصمیمات عجولانه و غیر‌‌کارشناسی نمی‌گیرد، اما این‌که چرا بعضی از افرادی که در بخش مطالعات این طرح هیچ دستی نداشته‌اند، با اجرای آن مخالفند؛ قطعاً دلایلی دارد که در این گزارش مجال پرداختن به آن نیست. سردار طلایی هم برخی از این انتقاد‌ها را به آفتی تشبیه می‌کند که همه نیروهای خدمتگزار مردم را زیر سوال می‌برد. 

یک‌طرفه‌کردن خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) ضروری بود
عضو شورای اسلامی شهر تهران معتقد است: «یک‌طرفه کردن خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) طرح بسیار خوبی است». او که در سطح شهر تهران سابقه مقامات اجرایی مختلفی را تجربه کرده است، درباره سابقه آغاز مطالعات این طرح می‌گوید: «مطالعه این طرح از زمانی که من در نیروی انتظامی بودم، در آن‌جا آغاز شد و در آن زمان با توجه به حجم ترافیک که در برخی مواقع منجر به یک‌طرفه کردن خیابان حضرت‌ولیعصر(عج‌) می‌شد، از نگاه پلیس انجام این طرح ضروری شمرده شد».

شاید اصلی‌ترین دغدغه موافقان اجرای این طرح، مختل نشدن آسایش ساکنان اطراف خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) باشد. سردار طلایی هم این موضوع را نادیده نمی‌گیرد و بر توجه به مسایل جانبی در اجرای این طرح تاکید دارد:«دسترسی‌های این خیابان باید به گونه‌ای مهندسی شود تا برای شهروندان و به ویژه ساکنان این محدوده مشکل ایجاد نکند.

 اصل طرح نگاه خوبی است، اما باید به منافع مردم نیز به‌خوبی نگاه شود تا در جریان منتفع شدن بخش عمومی کسی متضرر نشود». البته شهرداری تهران هم با تغییر مسیر برخی از کوچه‌های خیابان حضرت‌ولیعصر(عج)، تلاش کرده است دسترسی به خانه‌ها و مغازه‌های اطراف آن را تسهیل کند.

اظهاراتی که به آفت تبدیل شده!
همان‌طور که در مطالعات خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) پیش‌بینی شده است، برای یک‌طرفه کردن یک‌خیابان، باید راه‌های جابگزینی را طراحی کرد تا این اقدام باعث روان شدن ترافیک منطقه شود. عضو کمیسیون فرهنگی‌-اجتماعی شورای شهر هم ایجاد رینگ ترافیکی در محدوده خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) را ضروری می‌داند: «باید مسیر گردشی در طول خیابان‌های حضرت‌ولیعصر(عج)‌، آفریقا و دکترشریعتی ایجاد‌ کرد، چراکه اگر در آینده حد‌فاصل پارک‌وی تا تجریش نیز یک‌طرفه شود، بار ترافیکی خیابان حضرت‌ولیعصر‌(عج)  وارد خیابان دکترشریعتی خواهد‌شد و این خیابان نیز باید یک‌طرفه شود».

 سردار طلایی معتقد است، این مساله مستقل از راه‌اندازی خطوط بی‌.آر.تی است و این موضوع نیز باید به‌طور‌مستقل بررسی شود. او  به برخی اظهارات در خصوص بی‌مطالعه بودن یک‌طرفه‌کردن خیابان حضرت‌ولیعصر‌(عج) ‌اشاره می‌کند و می گوید:

«متاسفانه این اظهارات در جامعه ما به آفت و رویه‌ای غلط تبدیل شده و همه نیروهای خدمتگزار مردم، یکدیگر را زیر سوال برده و بخش‌های مختلف توسط مدیران به چالش کشیده می‌شود که مدیریت شهری نیز از این مساله مستثنی نیست». این‌جاست که وجود یک مدیر جسور در رأس مدیریت شهری ضروری به نظر می‌رسد. مدیری که همه انتقاد‌های وارده را به جان بخرد.

توهین به خدمتگزاران مردم
صفت سازنده برای کلمه انتقاد از زمانی استفاده شد که نوع دیگری از انتقاد هم به وجود آمد! انتقادهایی که نه‌تنها به رفع ایرادات منتهی نمی‌شوند، بلکه راه پیشرفت را هم ناهموار می‌کنند. از نظر سردار طلایی اظهارات افرادی که طرح یک‌طرفه کردن خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) را بی‌مطالعه می‌دانند، نتیجه خوبی ندارد: «این اقدامات نوعی بداخلاقی و توهین به خدمتگزاران مردم است و باعث ایجاد یاس و نامیدی و بدبینی مردم نسبت‌ به کارآمدی نظام و مدیران جامعه خواهد شد».

عضو شورای اسلامی شهر تهران هم‌چنین تاکید دارد که نباید اقدامات بدون پشتوانه علمی و کارشناسی دستگاه‌های مختلف را نیز نادیده گرفت: «شرط انصاف این است که این نگاه یک‌سویه نباشد، این‌گونه و بدون بررسی عمل کردن نیز کار نادرستی است. اظهارات من، له یا علیه شهرداری نیست، بلکه  نفس این‌گونه بداخلاقی‌ها باید محکوم شود».

 طلایی با اشاره به این‌که باید در این‌گونه اقدامات پذیرای درصدی خطا نیز باشیم، می‌گوید: «به بهانه رخ دادن یک درصد خطا، نباید اصل کار و زحمت خدمتگزاران را نادیده گرفت،همانند آن‌چه در تونل توحید رخ داد. احداث تونل توحید دراصل کار بزرگی است و زحمات آن را نباید نادیده انگاشت».

کد خبر 89046

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز