دوشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۰:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: همایش "هفته‌ جهانی آب" با شرکت پژوهشگران، مقامات دولتی و نمایندگان سازمان‌های زیست محیطی از سراسر جهان در استکهلم آغاز ‌شد.

طبق آمار رسمی، نزدیک به ۱ میلیارد نفر در جهان به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند.

روز یکشنبه، ۱۶ ژوئن (۲۵ مرداد) "هفته‌ جهانی آب" برای نوزدهمین بار در استکهلم، پایتخت سوئد آغاز ‌شد.

به مدت یک هفته بیش از ۲ هزار کارشناس و سیاستمدار و فعال محیط زیست در مورد کمبود آب در جهان و چگونگی دستیابی به آب آشامیدنی در مناطق محروم به بحث و گفت‌وگو می‌نشینند.

به گزارش سازمان یونیسف، تنها در مدت برگزاری "هفته‌ جهانی آب" بیش از ۳۰ هزار کودک در سراسر جهان بر اثر کمبود یا آلودگی آب جان خود را از دست می‌دهند. نزدیک به ۱ میلیارد نفر به آب آشامیدنی سالم دسترسی ندارند. این معضل در آقریقا از سایر نقاط جهان بغرنج‌تر است.

دلایل کمبود آب

خشکسالی مهم‌ترین دلیل کمبود آب به شمار می‌رود و مهم‌ترین دلیل خشکسالی بالارفتن درجه‌ حرارت کره‌ زمین است. گزارش‌های سازمان‌های بین‌المللی نشان می‌دهد که افزایش گازهای گلخانه‌ای، استفاده‌ روزافزون از اتومبیل، سوخت فسیلی برای تولید انرژی و قطع درختان جنگلی تاثیر زیادی در بالارفتن درجه حرارت زمین و کمبود آب دارد.

افزون بر این،  فقر، جنگ و وجود فساد در دستگاه‌های دولتی و در بین سیاستمداران در بسیاری از کشورها دسترسی به آب آشامیدنی را برای میلیون‌ها نفر غیرممکن کرده است.
به گزارش پایگاه اینترنتی شبکه‌‌ یک تلویزیون آلمان، در کشور عراق آب به اندازه‌ کافی وجود دارد، اما جنگ، فرسودگی تاسیسات آبی و بی‌توجهی مسئولین به تسویه‌ کامل آب‌های زیرزمینی، باعث بیماری و مرگ هزاران نفر در سال می‌شود.

شهروندان عراقی بدون آنکه اطلاع داشته باشند، روزانه یک میلیارد لیتر آب تصفیه‌نشده از طریق شبکه‌های لوله کشی دریافت می‌کنند. این در حالی است که بیش از نیمی از عراقی‌ها به شبکه‌های لوله‌کشی دسترسی ندارند.

بسیاری از کسانی که در عراق قادر به خرید آب معدنی بسته‌بندی شده نیستند، اقدام به حفر چاه در منازل خود می‌کنند، یا از آب‌های آلوده‌‌ جوی و رودخانه‌ اطرافشان استفاده می‌کنند. بر اساس همین گزارش، بسیاری از این افراد به وبا، اسهال، ناراحتی‌ها کلیوی و بیماری‌های دیگر مبتلا می‌شوند. تنها در یک سال گذشته ۴ هزار نفر به وبا مبتلا شده‌اند که ۲۴ نفر آنها بر اثر این بیماری جان خود را از دست داده‌اند.

بانک جهانی تخمین زده است که نوسازی تاسیسات تصفیه آب و آبرسانی در عراق، ۱۰ میلیارد یورو هزینه خواهد داشت.

وضعیت آب در ایران

به گفته‌ کارشناسان، ایران حدود ۱۴۰ میلیارد متر مکعب پتانسیل آبی در اختیار دارد و سرانه‌ آب در دسترسِ ایرانی‌ها در سال، حدود ۲ هزار متر مکعب است. بنابراین ایران در مرز تنش آبی قرارد دارد و هنوز دچار کم‌آبی نشده است.  

با این وجود ، به گفته‌ محمد رضا عطارزاده، معاون آبرسانی وزارت نیرو، آبرسانی در برخی از شهرهای هفت استان جنوبی ایران، به ۸ ساعت و در بعضی از شهرها به ۱۲ یا ۱۸ ساعت در روز محدود خواهد شد. علاوه بر این، طرحی تصویب شده است که به موجب آن، خانواده‌های پرمصرف از یارانه دولتی آب محروم می‌شوند و باید بهای آب مصرفی خود را به طور کامل بپردازند.

به گزارش دویچه‌وله، این مقام دولتی اخیرا ضمن دعوت مردم به خودداری از هدردادن آب گفت که کمبود آب در برخی مناطق به حدی رسیده که وزارت نیرو ناچار است آب آشامیدنی را با تانکر به مردم برساند

کد خبر 87990

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز