گروه‌اقتصادی: دستورالعمل الگوی مصرف آب در مصارف مختلف از سوی رئیس‌جمهور به وزارتخانه‌های نیرو، مسکن و شهرسازی، کشور، بازرگانی و آموزش و پرورش و صدا و سیما ابلاغ شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، براساس این دستورالعمل، وزارتخانه‌ها و واحدهای تابع، شرکت‌های دولتی، نهادها و سازمان‌ها، مراکز نظامی و انتظامی، نهادهای خدمات عمومی، واحدهای تجاری و بخش‌های خدماتی کارخانه‌ها و تمامی کاربری‌های غیرخانگی که از شبکه‌های آب شرب استفاده می‌نمایند، مکلفند مصارف خود را نسبت به دوره مشابه در سال ‌١٣٨٧ کاهش دهند.

هیات وزیران همچنین جدول نحوه محاسبه جریمه مصرف مازاد آب مشترکان خانگی شهری (مربوط به مصوبه ‌٨ /‌٩ /‌١٣٨٥ شورای اقتصاد) را اصلاح کرد. بدین ترتیب، مشترکان خانگی که مصارف ماهانه آب آنها از الگوی مصرف تا ‌٢٥ /‌١ برابر مازاد بر الگو باشد، تعرفه آب آنها ‌٥ /‌١ برابر قیمت تمام شده محاسبه خواهد شد.

برای مشترکانی که مصارف ماهانه آنها مازاد بر ‌٢٥ /‌١ برابر تا ‌٥/‌١ برابر الگوی مصرف است، تعرفه ‌٢ برابر قیمت تمام شده، برای مصارف مازاد بر ‌٥ /‌١ برابر تا ‌٧٥ /‌١ برابر الگوی مصرف تعرفه ‌٣ برابر قیمت تمام شده و برای مصارف مازاد بر ‌٧٥ /‌١ برابر تا ‌٢ برابر الگوی مصرف، تعرفه آب ‌٤ برابر قیمت تمام شده محاسبه خواهد شد.

تعرفه آب مصارف مازاد بر ‌٢ برابر تا ‌٥ /‌٢ برابر الگوی مصرف، ‌٥/٥ برابر قیمت تمام شده و تعرفه مصارف مازاد بر ‌٥ /‌٢ برابر الگوی مصرف، ‌٥ /‌٧ برابر قیمت تمام شده محاسبه خواهد شد.

براساس این ابلاغ شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی نیز موظفند در اسرع وقت، سقف مصرف مجاز مصرف‌کنندگان این دستگاه‌ها را اعلام و بهای مصارف مازاد را براساس تبصره بند (ز) ماده (‌١٧) قانون برنامه چهارم توسعه(موضوع تعیین الگو و هزینه‌های مازاد بر الگوی مصرف آب)، محاسبه و دریافت نمایند. درصورت عدم‌رعایت سقف مصرف اعلام شده و پس از اخطار کتبی و عدم‌رعایت آن، انشعاب آب آنها به‌صورت موقت قطع و با اخذ تعهدنامه کتبی وصل خواهدشد.

وزارت نیرو هم موظف است آب مصرفی و خدمات دفع فاضلاب واحدهای اداری دستگاه‌های اجرایی مشمول ماده (‌٥) قانون مدیریت خدمات کشوری را بر مبنای قیمت تمام‌شده (حداقل ‌١٧٠٠ و حداکثر ‌٤هزار ریال) محاسبه و دریافت نماید. هرگونه تغییر قیمت تمام شده برای سال‌های آینده توسط کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارت نیرو، وزارت بازرگانی و معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس‌جمهور صورت خواهد گرفت.

جزئیات مصوبه اصلاح الگوی مصرف آب

همه‌ دستگاه‌های اجرایی باید مصرف آب خود را نسبت به سال گذشته کاهش دهند
آب مصرفی دستگاه‌های اجرایی، اقامتگاه‌های غیردائم و ویلاها به قیمت تمام‌شده محاسبه می‌شود
استفاده از شبکه آب شرب برای تأمین آب فضای سبز محدود می‌شود
نحوه محاسبه جریمه مصرف مازاد آب تغییر کرد و جرائم مصارف مازاد افزایش یافت

کد خبر 87715

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز