حامد کرزای، رئیس‌جمهوری افغانستان در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان روز گذشته در نخستین مناظره زنده تلویزیونی خود با حضور 2 رقیب اصلی‌اش شرکت کرد.

به گزارش بی‌بی‌سی، این مناظره در تلویزیون ملی افغانستان برگزار شد و در آن، حامد کرزای  و نیز  اشرف‌غنی احمدزی و رمضان بشردوست 2 نامزد دیگر انتخابات حضور داشتند.

کرزای در این مناظره بر روابط خوب با کشورهای دیگر، از جمله پاکستان و آمریکا تاکید کرد. رئیس‌جمهوری افغانستان در این مناظره با انتقادهای جدی از سوی 2 وزیر سابق دولت خود مواجه شد.

فساد اداری مهم‌ترین موضوع انتقادهای این دو رقیب کرزای در این مناظره بود. بشردوست حقوق نابرابر کارمندان دولت و قانون‌شکنی آنها را به‌شدت مورد انتقاد قرار داد.

کرزای گفت‌وگو با طالبان را برای تامین امنیت و برقراری صلح در کشور از برنامه‌هایش عنوان کرد. در مقابل رمضان بشردوست امکان گفت‌و‌گو با طالبان را زیر سؤال برد. به گفته او، طالبان دعوت به گفت‌وگو را نخواهد پذیرفت. وی همچنین امنیت را تنها یک مسئله داخلی ندانست و مداخله خارجی‌ها را یکی از عوامل ناامنی در افغانستان دانست.

اشرف‌غنی احمدزی هم عدم‌برنامه‌ریزی درست در زمینه امنیت را از عوامل ادامه ناامنی در کشور دانست. وی اعلام کرد که 10 میلیارد دلار برای تقویت پلیس هزینه شده است اما هنوز پلیس کشور توانایی تامین امنیت کابل، پایتخت افغانستان را ندارد.

حامد کرزی در این مناظره همچنین از کارنامه‌های اقتصادی دولت خود در چند سال اخیر دفاع کرد و گفت: در این سال‌ها درآمد ملی افزایش یافته و میزان ذخیره ارزی در بانک مرکزی بیشتر شده است.

این در حالی بود که رقبای کرزی برنامه‌های اقتصادی در 7 سال گذشته را زیر سؤال بردند.
اشرف غنی احمدزی گفت: دولت آقای کرزی هنوز تعریف مشخصی از بازار آزاد ندارد و این مسئله در قوانین هم مشخص نیست و درنتیجه سبب آشفتگی در بازار شده است. رمضان بشردوست هم سیاست‌های اقتصادی آقای کرزی را زیر سؤال برد و آن‌را اقتصاد مافیایی خواند.

کد خبر 87981

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز