محمد منتظری: حامد کرزی این روزها به‌شدت در تلاش است تا پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان باشد و برای یک دوره دیگر زمام امور افغانستان را در دست بگیرد.

پیروزی در این انتخابات برای کرزی بسیار مهم است؛ چراکه او قصد دارد به منتقدانش ثابت کند که هنوز از محبوبیت مردمی در افغانستان برخوردار است و این توان را دارد که برای یک دوره دیگر افغانستان را به‌عنوان رئیس‌جمهوری  اداره کند.

کرزی در دوران ریاست‌جمهوری‌اش با انتقادات زیادی از جمله فساد مالی و سوء مدیریت مواجه شده بود. این انتقادات حتی تا آنجا پیش رفت که برخی از تحلیلگران عنوان کردند که دولت آمریکا نیز مایل نیست کرزی برای یک دوره دیگر در راس قدرت بماند.

چنانکه دولت باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا در نخستین روزهای برسر کار آمدن، دولت حامد کرزی را ناکارآمد و فاسد توصیف کرد. اما از آنجایی که امکان پیروز شدن حامد کرزی برای یک دوره 5ساله محتمل است، دولت آمریکا سعی کرده تا حدودی لحن خود را درخصوص رئیس‌جمهوری افغانستان و دولتش تغییر دهد.

شاید هم به‌دلیل وجود همین شایعات درخصوص ناخرسندی آمریکا از عملکرد کرزی بود که وی چندی پیش در یک نشست خبری در کابل به شایعاتی اشاره کرد که حول تلاش برخی محافل خارجی برای 2مرحله‌ای کردن انتخابات ریاست‌جمهوری وجود دارد.

ماجرا از این قرار بود که کارل ایکن بیری، سفیر آمریکا در کابل با شماری از نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری و رقیبان اصلی حامد کرزی، از جمله دکتر عبدالله عبدالله، اشرف غنی احمدزی و میرویس یاسینی دیدار و گفت‌وگو کرد. اما این دیدارها با واکنش دولت افغانستان مواجه شد و سخنگوی کرزی در یک نشست خبری گفت که اگر این دیدارها برای تایید برنامه‌های نامزدها باشد، مداخله آشکار در انتخابات است.

اگرچه شانس حامد کرزی برای پیروزی در انتخابات تابستان امسال بیشتر از دیگر نامزدهاست اما باید به این نکته توجه داشت که وی تاکنون موفق نشده است روابط دولتش را با دولت باراک اوباما بهبود بخشد و این مسئله می‌تواند در این انتخابات تا حدودی نقش ایفا کند.

البته ظاهرا هیچ تیرگی در روابط 2کشور مشاهده نمی‌شود اما واضح است که دولت اوباما چندان از عملکرد دولت کرزی رضایت ندارد. در مقابل کرزی تلاش بسیار کرد تا نظر مساعد آمریکا را جلب کند اما وقتی‌که در این امر موفق نشد سیل انتقادات و حملاتش را به سیاست‌های دولت اوباما آغاز و تلاش کرد افکار عمومی افغانستان را علیه اوباما و به نفع خود بسیج کند.

اما به واقع باید گفت که وی در این خصوص هم توفیق چندانی نیافت. اگرچه اعتراضات مردم افغانستان علیه سیاست‌های آمریکا در افغانستان گاهی شنیده و دیده شد اما کرزی نتوانست با طرح انتقاد از آمریکا با هدف جلب رضایت افکار عمومی، جایگاهی برای خود دست و پا کند.

از سوی دیگر اینگونه به‌نظر می‌رسد که عمر اعتماد طلایی آمریکا نسبت به کرزی واقعا به پایان رسیده است. از این منظر شاید بتوان به حامد کرزی در اعتراض شدیداللحن به دیدار مقامات آمریکا با کاندیداهای رقیبش در این انتخابات حق داد.

در هر صورت با توجه به تمامی اتفاقاتی که طی 2سال گذشته در افغانستان رخ داده است و با توجه به انتقاداتی که طی این مدت به کرزی وارد شده، این احتمال وجود دارد که آمریکایی‌ها به‌دنبال روی کار آوردن رئیس‌جمهوری به غیر از کرزی باشند.

در این میان  مجله آمریکایی یو اس نیوز در شماره اخیر خود از کمک کردن برخی از مشاوران آمریکایی به کاندیداهای افغان خبر داده است. این مجله معتبر آمریکایی در گزارشی نوشته است که برخی از مشاوران آمریکایی در واشنگتن در حال کمک به برخی از کاندیداهای ریاست‌جمهوری افغانستان هستند تا مبارزات انتخاباتی خودشان را براساس مبارزات انتخاباتی در آمریکا به اجرا درآورند و از تاکتیک‌های جدید برای جلب رای مردم استفاده کنند.

برای مثال، اشرف غنی، اصلی‌ترین رقیب حامد کرزی اعلام کرده است که تبلیغات اینترنتی را مطابق با آنچه باراک اوباما در مبارزات انتخاباتی‌اش به کار گرفت، به خدمت می‌گیرد.

از سوی دیگر برخی از مقامات دولت آمریکا درخصوص وعده‌های کرزی مبنی بر واگذاری کنترل برخی از نواحی افغانستان به کسانی که در گذشته از جنگ سالاران به حساب می‌آمدند، ابراز نگرانی کرده‌اند.

کرزی همچنین به برخی از جنگ سالاران وعده داده است که درصورت حمایت آنها از وی و درصورت پیروزی‌اش در انتخابات، مناصب بیشتری به آنها خواهد داد. بنابراین چنانچه کرزی در انتخابات پیروز شود، چشم‌انداز نوعی سهم‌خواهی از دولت وی به واقعیت بدل خواهد شد و این سهم‌خواهی‌ها می‌تواند کشور را تا آستانه جنگ داخلی پیش ببرد؛ بحرانی که در لبنان با دلیلی مشابه، بارها روی داده است.

کد خبر 84460

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز