سه‌شنبه ۱۳ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۵:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: بیل کلینتون رئیس جمهوری سابق آمریکا روز سه شنبه 4 اوت به منظور انجام مذاکراتی جهت آزادسازی دو خبرنگار آمریکایی که از ماه مارس سال جاری تحت بازداشت در آمده‌اند، وارد کره شمالی شد.

خبرگزاری دولتی کره شمالی(KCNA) در گزارش سه خطی خود ضمن تائید سفر رئیس جمهوری سابق آمریکا به پیونگ یانگ به دلیل سفر بیل کلینتون به این کشور اشاره نکرد.

خبرگزاری دولتی کره شمالی در گزارشی که به سفر رئیس جمهوری سابق آمریکا اختصاص داده اعلام کرده است که در جریان دیدار بیل کلینتون با یانگ هیونگ سوپ معاون مجلس عالی خلق کره و کیم کیه گوان معاون وزارت امورخارجه کره شمالی، دختر کوچکی یک دسته گل به وی اهدا کرده است. 

اما یکی از منابعی که از دلیل سفر رئیس جمهوری سابق امریکا مطلع بود در مصاحبه با سی ان ان گفت که کلینتون در سفر به کره شمالی قصد دارد در این سفر به منظور آزادی لورا لینگ و اونا لی که هر دو از خبرنگاران شبکه تلویزیونی کورنت هستند، مذاکراتی را با مقامات کره شمالی انجام دهد. شبکه تلویزیونی کورنت توسط ال گور معاون سابق کلینتون و کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال 2000، راه اندازی شده است.

این دو زن خبرنگار زمانی که در حال تهیه یک گزارش در منطقه مرزی میان چین و کره شمالی بودند توسط نیور‌های کره‌ای بازداشت شده و پس از محاکمه در 12 ژوئن سال جاری به اتهام ورود غیر قانونی به کره شمالی و اقدام به شایعه پراکنی در مورد این کشور به زندان محکوم شدند.

به دلیل آنکه دولت‌های کره شمالی و آمریکا دارای روابط دیپلماتیک نیستند، تلاش‌ها برای حل این مساله به دولت سوئد که حفاظت منافع آمریکا در پیونگ یانگ را به عهده دارد، واگذار شده است.

برخی از خبرگزاری‌ها در تحلیل‌های خود عنوان کرده‌اند که دیدار کلینتون از کره شمالی راه را برای مذاکرات مستقیم میان پیونگ یانگ و واشنگتن و همچنین از سرگیری مذاکرات شش جانبه در خصوص بحران هسته‌ای کره شمالی هموار خواهد  کرد.

کد خبر 87002

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز