عضو هیأت مدیره سازمان بورس از تعیین تکلیف حذف 15 شرکت از محاسبات شاخص و ارزش بازار، دلایل زیان دهی ایران خودرو، لزوم رفع بندهای مشروط و با اهمیت صدرا و مسائل مربوط به شاخص بورس خبر داد.

به گزارش فارس، سیدعلی حسینی درباره حذف 15 شرکت از محاسبات شاخص بورس و ارزش بازار، وضعیت 2شرکت ایران خودرو و صدرا و بحث دستکاری شاخص بورس به سؤالات مطرح شده پاسخ داد.

وی در برابر این سؤال که آیا 15 شرکت اخراجی از شاخص بورس و ارزش بازار نیز حذف شده‌اند یا خیر؟ پاسخ داد: براساس مصوبه سال 84 شورای بورس، آن‌دسته از شرکت‌هایی که به تابلوی غیررسمی (تابلوی چهارم) منتقل شده بودند از شاخص بورس و ارزش بازار حذف شده‌اند اما برخی از 15 شرکت اخراجی مربوط به بازار دوم بودند که به‌دلیل ابلاغ مصوبه سازمان بورس درباره تجدیدنظرخواهی معترضان، هنوز از محاسبات شاخص و ارزش بازار حذف نشده‌اند.

حسینی ادامه داد: اما به محض ابلاغیه مصوبه سازمان بورس، این دسته شرکت‌ها از محاسبات شاخص و ارزش حذف می‌شوند که تعداد اندکی را شامل می‌شود و تأثیر محدودی در محاسبات دارند.

دلایل زیان ایران خودرو

معاون سازمان بورس درخصوص مجمع سالانه ایران خودرو گفت: مجمع سالانه این شرکت در 31‌تیرماه برگزار شد اما به رسمیت نرسید. بر این اساس ایران خودرو می‌‌تواند حداکثر 40 روز بعد از 31 تیرماه اقدام به برگزاری مجمع سالانه در نوبت دوم کند.

حسینی با اشاره به پیگیری‌های سازمان بورس و اوراق بهادار درخصوص وضعیت ایران خودرو تاکید کرد: از سال گذشته تاکنون جلسات و مذاکرات متعددی با مدیران ارشد سابق و وقت ایران خودرو برگزار کرده‌ایم و طی آن ضمن دریافت توضیحات، موارد و مشکلات این شرکت به مدیران منتقل شده است، کما اینکه سال گذشته این شرکت را از تابلوی اصلی بورس به تابلوی فرعی تنزل دادیم که مقاومت‌هایی هم صورت گرفت اما با توجه به اینکه تابلوها و بازارهای مختلف بورس نشان‌دهنده ریسک شرکت‌ها هستند ما موظف بودیم که این کار را انجام و به بازار اطلاع بدهیم که ریسک ایران خودرو افزایش پیدا کرده است.

با این اوصاف سازمان اقدامات و اطلاع‌رسانی لازم را درخصوص ایران‌خودرو انجام داده است.
این مقام مسئول در سازمان بورس در واکنش به این سؤال که روند کاهش سودآوری ایران‌خودرو و اعلام زیان 177 میلیارد تومانی درصورت‌های مالی حسابرسی نشده سال 87 آن ناشی از چه عواملی است و آیا باور برخی مبنی بر دستکاری صورت‌های مالی ایران‌خودرو وجود دارد یا خیر، پاسخ داد: در گزارش‌های سالانه میاندوره‌ای ایران‌ خودرو بندهای شرط متعددی وجود داشت که قاعدتاً بازار و مخاطب باید با لحاظ کردن بندهای شرط، اطلاعات ایران خودرو را تحلیل می‌کرد.

الآن وضعیت به این شکل است که مدیران ایران‌خودرو به این نتیجه رسیده‌اند که با سازمان حسابرسی به توافق برسند تا برخی هزینه‌ها را شناسایی و ذخیره لازم را بگیرند. به همین علت است که این شرکت وارد زیان (177 میلیارد تومان) شده است.

وی ادامه داد: زیان ایران خودرو از 2محل عملیاتی و غیرعملیاتی است منتهی اینکه چرا پیش‌بینی سود هر سهم ایران خودرو به زیان تبدیل شده ناشی از این است که مدیران شرکت‌ پذیرفته‌اند اصلاحاتی را اعمال نمایند تا به‌طور مشخص یکسری از هزینه‌ها را معلوم و ساختار مالی را درست کنند.

حسینی در برابر این سؤال که آیا بعد از برگزاری مجمع سالانه ایران خودرو، امکان بازگشت این شرکت به بازار سهام وجود دارد، تأکید کرد: قطعاً امکان بازگشت ایران‌خودرو به بازار وجود خواهد داشت.

حتی سازمان بورس برای شرکت‌هایی که مشمول ماده 141 قانون تجارت (اعلام زیان و معاف از مالیات) می‌شوند فرصتی را به شرط دریافت برنامه‌های اصلاحی آتی در نظر می‌گیرد تا نسبت به اصلاح ساختار اقدام کرده و سودآور شوند. براین اساس هر شرکتی که زیان‌ده و یا مشمول ماده 141 شد بلافاصله از بورس حذف نمی‌شود.

ماجرای صدرا

عضو هیأت‌مدیره سازمان بورس درباره وضعیت صورت‌های مالی صدرا توضیح داد: حسابرس این شرکت سعی کرد در سال‌جاری مشکلات اساسی واقعی صدرا را در گزارش مربوطه ارائه کند و یادآوری و هشدار لازم رابه مدیران و ناظرین بدهد که اتفاق مثبتی بود.

حسینی ادامه داد: مطالبه ما در سازمان‌ بورس است که باید برخی از بندها و شروط مهمی که ناشی از توافق نداشتن مدیران و حسابرسی شرکت است حل‌وفصل شود. از طرف دیگر طبق دستورالعمل پذیرش اگر شرکتی بندهای مشروط با اهمیتی داشته باشد که در درآمد و بدهی‌های شرکت اثرگذار است، باید رفع شود.

وی گفت: طبق این دستورالعمل، قبل از بازگشایی نماد صدرا قطعاً از مدیران و مالکان صدرا خواهیم خواست نسبت به رفع بندهای با اهمیت و اعلام اثرات آن درصورت سود و زیان و با توافق حسابرس اقدام کنند.به گفته او، سازمان بورس براساس جایگاه قانونی خود پیگیری‌های لازم را خواهد داشت و مدیران جدید شرکت نیز علاقه‌مند به بازگشایی نماد با شفافیت بالا هستند که الزام قانونی است.

کد خبر 86702

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز