چهارشنبه ۷ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۸:۲۳
۰ نفر

ترجمه احسان تقدسی: رسانه‌های انگلیسی چند روزی است که از وجود شکنجه گاهی موسوم به گوانتاناموی انگلیس در اقیانوس هند خبر می‌دهند

 و به همین دلیل دولت را به‌شدت به باد انتقاد گرفته‌اند. آرام‌آرام حقایقی درباره گوانتاناموی انگلیس در دیه‌گو گارسیا منتشر می‌شود.

دیروز وکلای حقوق بشر در انگلیس شکایت قانونی را به نیابت از سعد اقبال مدنی علیه دولت انگلیس به ثبت رساندند. موضوع شکایت، شکنجه سعد اقبال مدنی توسط مقامات سیا در دیه‌گو گارسیاست. [آشنایی با زندان گوانتانامو]

دیه‌گو گارسیا، جزیره‌ای متعلق به دولت انگلیس در اقیانوس هند است که شکنجه متهمان سیا در آنجا انجام می‌شده است.

گفته می‌شود مدنی پس از توقفی در جزیره دیه‌گو گارسیا، در مصر، افغانستان و خلیج گوانتانامو مورد شکنجه سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) قرار گرفته است.

6 سال پس از آغاز جنگ بر ضد‌تروریسم، آمریکا و انگلیس وجود هرگونه زندان و تشکیلات مخفی در جزیره دیه‌گو گارسیا را به‌شدت تکذیب کردند.

با این حال آنگونه به‌نظر می‌رسد که جزیره دیه‌گو گارسیا از دهه 1970 میلادی به پایگاه مشترک آمریکا و انگلیس برای انجام بازجویی‌های خاص تبدیل شده است؛ به‌خصوص آنکه محدودیت‌های خاصی هم درباره غیرنظامیان در این منطقه انجام گرفته که بر اهمیت این موضوع افزوده است.

جک استراو وزیر خارجه سابق انگلیس هم در برهه‌ای با بالاگرفتن ماجرای دیه‌گو گارسیا گفته بود: مقامات ایالات متحده بارها ما را متقاعد کرده‌اند که کوچک‌ترین اقدامی در جهت بازجویی از زندانیان یا حتی ترانزیت آنان از این جزیره انجام نخواهد شد.

در سال 2003 مجله تایم در گزارشی فاش ساخت که یکی از رهبران القاعده به‌نام حمبلی به جزیره دیه‌گو گارسیا انتقال یافته و مورد بازجویی و شکنجه قرار گرفته است. در اواخر همان سال کمیته حقوق بشر انگلیس در گزارشی خطاب به جک استراو از انتقال متهمان تروریستی توسط کشتی و هواپیما به این جزیره به‌شدت ابراز نگرانی کردند.

در سال‌های 2004 و 2006 بری مک کافری یک بازنشسته ارتش ایالات متحده در گفت‌وگوهایی از جزیره دیه‌گو گارسیا به‌عنوان محلی برای نگهداری متهمان نام برد. وی در کتاب معروف خود که هواپیمای ارواح نام دارد به صراحت از پروازهای سیا در این جزیره یاد می‌کند که به گفته وی اتحادیه اروپا هم از این داستان اطلاع داشته است.

[پروازهای مخفی سیا: مستقیم از لهستان به گوانتانامو]

[جلوگیری آلمان و ایتالیا از تحقیقات درباره پروازهای مخفی سیا]

دیوید میلیبند وزیر خارجه انگلیس اخیرا با حضور در پارلمان انگلیس با تایید اخبار فوق به نقل از مقامات آمریکایی گفت که ظاهرا تنها برخی ناهماهنگی‌های اجرایی سبب این موضوع شده است. مسئولان سیا هم بار دیگر با تکذیب خبر نگهداری مظنونان اقدامات تروریستی در جزیره دیه‌گو گارسیا قول دادند که در آینده هرگز از این جزیره تحت حاکمیت انگلیس استفاده‌ای خارج از توافق 2 کشور نخواهند کرد.

چند ماه پس از این وعده‌ها باز هم روزنامه اسپانیایی ال‌پایس در گزارشی خبر از نگهداری تعداد زیادی از مظنونان تروریستی در کشتی‌هایی نزدیک به جزیره دیه‌گو گارسیا داد. این روزنامه شواهدی را هم مبنی بر این ماجرا منتشر ساخته بود.

تایم و گاردین هم در گفت‌وگوهایی با منابع اطلاعاتی بار دیگر فاش ساختند که از سال 2002 تا اواخر سال 2006 میلادی بیش از 10 مظنون اعمال تروریستی در جزیره دیه گوگارسیا مورد شکنجه و بازجویی قرار گرفته‌اند.

اخیرا شواهد تازه‌ای هم از دخالت بیش از حد دولت انگلیس در بازجویی‌ها و شکنجه‌های انجام گرفته در جزیره دیه‌گو گارسیا منتشر شده است. براساس این شواهد دولت انگلیس همه اطلاعات پروازی به این جزیره را نابود ساخته است که این امر نشان دیگر از اطلاع و همراهی دولت انگلیس با آنچه در این جزیره می‌گذرد، است.

از همین رو باور ادعای مقامات رسمی مبنی بر بی‌اطلاعی از آنچه در این جزیره تحت حاکمیت انگلستان می‌گذرد،کمی دشوار است.

رسانه‌های انگلیسی به این دلیل دیه‌گو گارسیا را گوانتاناموی انگلیس می‌نامند که آمریکایی‌ها همان استفاده خلیج گوانتانامو را از جزیره دیه‌گو گارسیا می‌کرده‌اند. از آنجا که نگهداری بدون وارد کردن اتهام رسمی مظنونین در بازداشتگاه و همچنین شکنجه آنها براساس قوانین آمریکا ممنوع است، دولت بوش از شگردی استفاده می‌کرد تا هم بازجویی از مظنونان تروریستی را انجام دهد و هم قوانین را نقض نکرده باشد.

این شگرد بازجویی و بازداشت مظنونان در جایی خارج از خاک آمریکا بود. بعد از فاش شدن موارد نقض حقوق بشر در گوانتانامو، سیا جزیره دیه‌گو گارسیا را به‌عنوان مکانی دیگر برای بازجویی‌ها در نظر گرفت.

گاردین، 28 جولای 

کد خبر 86590

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز