گروه بین‌الملل: بعد از گذشت یک ماه از خروج رسمی نیروهای آمریکایی از مناطق شهری عراق، اکنون نظامیان این کشور آرام و بی‌صدا در حال بازگشت به این مناطق هستند

و هنوز در گشت‌های امنیتی شهرهای عراق حضور دارند. با وجود اینکه براساس توافقنامه امنیتی بغداد و واشنگتن نیروهای آمریکایی به‌طور رسمی در 30ژوئن، مناطق شهری عراق را ترک کردند و مسئولیت امنیتی این مناطق در روزی که جشن ملی اعلام شد به نیروهای عراقی واگذار شد اما همچنان شهرهای عراق مانند موصل، شاهد حضور بخشی از نیروهای آمریکایی در گشت‌های مشترک با نیروهای عراقی است.

بی‌بی‌سی روز گذشته گزارش داد  که هنوز گشت‌های امنیتی نظامی در شهرهای عراق با مشارکت نیروهای آمریکایی و عراقی صورت می‌گیرد. حضور نیروهای آمریکایی در شهرهای ناامنی مانند موصل کاملا چشمگیر است و ادامه حضور نیروهای بیگانه با وجود پایان ضرب الاجل توافقنامه باعث بدبینی مردم عراق شده است.

اما این گشت‌های نظامی با گذشته بسیار متفاوت بوده و تحت شرایط ویژه‌ای انجام می‌شود و عملیات نظامی در شهرهای عراق از سوی نیروهای آمریکایی با محدودیت‌های بیشتری صورت می‌گیرد.

نیروهای آمریکایی بعد از 30 ژوئن اجازه دارند که بر پروژه‌های بازسازی در شهرها نظارت کنند و همین مسئله فرصت مناسبی برای آنها مهیا می‌کند تا در مناطق شهری حضور داشته باشند. طبق توافقنامه امنیتی، انجام عملیات و درگیری‌های نظامی از سوی نیروهای آمریکایی در شهرهای عراق، تنها باید با اجازه و یا درخواست نیروهای عراقی صورت بگیرد.

با وجود این ادامه گشت‌های مشترک هر چند وقت یک بار باعث اختلاف میان مسئولان نظامی عراق و نیروهای آمریکایی می‌شود. آمریکایی‌ها هنوز می‌خواهند مانند گذشته گشت‌های بیشتری در شهرها برای ادامه کنترل خود داشته باشند اما نیروهای عراقی با گرفتن مسئولیت امنیتی نمی‌خواهند اجازه این کار را بدهند.

آمریکایی‌ها قرار است تا پایان ماه آگوست سال آینده میلادی، از خاک عراق خارج شوند و تنها 50 هزار نیرو برای آموزش نیروهای عراقی در این کشور باقی بمانند. اکنون نظامیان آمریکا مدعی هستند که با خروج آنها از مناطق شهری عراق، خشونت در این کشور در حال افزایش است و به همین خاطر نیروهای امنیتی این کشور هنوز نیازمند کمک‌های آنها هستند.

به‌نظر بسیاری این بهانه‌ای است که واشنگتن به وسیله آن درصدد است پس از سال 2011 همچنان حضور خود در خاک عراق را حفظ کند. نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق هم هفته گذشته بعد از دیدار با باراک اوباما در واشنگتن در یک تغییر موضع، احتمال ادامه حضور نیروهای آمریکایی بعد از پایان موعد توافقنامه 2کشور را تایید کرده بود.

در حالی که آمریکایی‌ها شرایط امنیتی را مهم‌ترین دلیل ادامه حضور خود در عراق می‌دانند این روزها افشای مذاکرات دولت آمریکا با گروه‌های تروریستی عراق باعث اعتراض شدید مقام‌های سیاسی این کشور شده است.

نمایندگان پارلمان عراق روز گذشته با اعتراض به این موضوع گفت‌وگوهای مخفیانه مقام‌های آمریکایی با گروه‌های مسلح و تروریستی عراق را اقدامی مداخله‌جویانه توصیف کردند.

سامی الاتروشی عضو فراکسیون ائتلاف کردستان در پارلمان عراق خاطر نشان کرد که نمایندگان پارلمان عراق مخالفت خود را با نشست آمریکا و آنچه شورای سیاسی مقاومت خوانده می‌شود، در نشست خود مورد تاکید قرار دادند.

وی اعلام کرد که هیات رئیسه پارلمان به‌زودی نامه‌ای به مقام‌های ترکیه ارسال خواهد کرد و ضمن اعلام مخالفت خود با چنین نشست‌هایی، آن را دخالت آشکار در امور عراق قلمداد خواهد کرد.

اخیرا فاش شد نشست‌هایی میان مقام‌های آمریکایی و نمایندگان حزب منحله بعث و آنچه شورای سیاسی مقاومت خوانده می‌شود، در خاک ترکیه برگزار شده است.  این مسئله باعث شد تا نوری مالکی، نخست‌وزیر عراق در دیدار با اوباما اعتراض خود به این مسئله را اعلام کند.

به‌دنبال افزایش اعتراض مقام‌های سیاسی عراق، سفارت آمریکا در این کشور اعلام کرده است که واشنگتن خود را مسئول سیاست‌های داخلی و خارجی در عراق می‌داند.

عادل برواری عضو کمیسیون امنیت و دفاع در پارلمان عراق در مصاحبه با روزنامه الشرق‌الاوسط تاکید کرد که سفارت آمریکا در بغداد در پاسخ به درخواست دولت عراق درباره علت گفت‌وگوهای مقامات واشنگتن با گروه‌های مسلح عراقی اعلام کرده است که ایالات متحده هنوز خود را درچارچوب به موفقیت رساندن روند دمکراسی در عراق سرپرست سیاست‌های عراق می‌داند و آنچه در این زمینه صورت گرفته در راستای آشتی ملی در عراق است.

اجلاس  امنیتی عراق، ترکیه و آمریکا

سومین اجلاس سه جانبه امنیتی ترکیه، عراق و آمریکا روزگذشته در آنکارا پایتخت ترکیه آغاز شد.

ریاست هیات ترک در این اجلاس را بشیرآتالای وزیر کشور، ریاست هیات عراقی را شیروان الوالی وزیر مسئول امنیت ملی عراق و ریاست هیات آمریکایی را ژنرال استیون هامر معاون نیروهای چندملیتی مستقر در عراق عهده دار است.

گفته می‌شود مسائل مرتبط با تروریسم به‌خصوص مسئله پ‌ک‌ک محور اصلی مذاکرات روز گذشته بوده است.

کد خبر 86496

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز