دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۸۸ - ۰۷:۵۵
۰ نفر

کاملیا مافی: شما هم حتما از خانواده، اقوام و یا دوستانتان، زمانی‌که کاری را دیر انجام می‌دادید و یا دیر به جایی رسیدید شنیده‌اید که می‌گویند :« نوش دارو بعد از مرگ سهراب؟ » و این مثال درست یعنی قضیه شهربازی اصفهان.

شهربازی‌ای که همین چند وقت پیش، قبل از تعطیلات تابستانی به‌دلایل زیادی از جمله استاندارد نبودن، گرفتن جان چندین نفر، محبوس شدن ۷۰ نفر از شهروندان در جایگاه‌های چرخ فلک به‌دلیل نقص فنی و خارج شدن‌چند واگن قطار دیزلی از خط در سال گذشته، تعطیل شد.

هرچند که مسئولان آتش‌نشانی و شهری سالهای متوالی در مورد  فرسوده و غیر‌استاندارد بودن وسایل مکانیکی و الکترونیکی این شهربازی به مسئولان این شهربازی هشدار داده بودند و از آنها خواسته بودند که هرچه سریع‌تر به بازبینی و ایمن‌سازی این مجموعه رسیدگی کنند

اما به گفته مسئولان هیچ اقدامی صورت نگرفت و این در حالی است که ‌‌حتی با اینکه تمامی شهربازی‌ها و مکان‌های تفریحی کودکان و نوجوانان باید از حوزه معاونت آموزش و پیشگیری سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری‌ها تائیدیه استعلام ایمنی از نظر مکانی و دستگاه‌های مکانیکی و الکترونیکی بگیرند این شهربازی هیچ اقدامی نکرده بود و همه این موارد باعث شد تا پلمب شود.

البته ناگفته نماند که به گفته مسئولان شهربازی آبشار اصفهان به خبرگزاری مهر، این شهربازی روند استانداردسازی خود را آغاز کرده بود اما مسئولان اصرار زیادی بر تعطیلی این مرکز تفریحی کودکان داشتند. اما حالا با پلمب شدن این شهربازی در حال حاضر دیگر هیچ شهربازی استانداردی در اصفهان وجود ندارد.

اما نکته‌ای که این شهربازی را به ضرب‌المثل بالا ربط می‌دهد، خبری است که همین چند روز پیش اعلام شد؛ روابط عمومی اداره‌کل استاندارد و تحقیقات صنعتی استان اصفهان اعلام کرده بود که در راستای ارتقای سلامت و ایمنی شهروندان و به‌خصوص کودکان بنا به مصوبه شورای عالی استاندارد، تجهیزات مصوب در شهربازی‌ها مشمول استاندارد اجباری قرار گرفت.

این روابط عمومی همچنین به نقل از غلامحسین حسینی مدیر‌کل این سازمان در ادامه می‌گوید: از چندی پیش 3 یا 4 شهربازی در اصفهان روند استانداردسازی خود را آغاز کرده‌اند و بازرسان اداره استاندارد نیز از نزدیک پیگیر روند استاندارسازی شهربازی‌ها هستند.

 به علاوه با توجه به بازرسی‌های انجام شده از وسائل و تجهیزات شهربازی‌های اصفهان  توسط کارشناسان اداره‌کل استاندارد و تحقیقات صنعتی  اصفهان 3 دستگاه وسیله در شهربازی ملک شهر به‌دلیل عدم استاندارد تا زمان رفع نقص فنی و تائید این اداره‌کل پلمب شده است و این روند کنترل و بازرسی شهربازی‌ها ادامه خواهد.

اما سئوالی که ذهن هر خواننده‌ای را به‌خود مشغول می‌کند این است که آیا برای پیگیری، ایمن و استاندارد‌سازی هر مقوله‌ای در استان، اول باید با حادثه، مرگ، خطر و در آخر پلمب روبرو شد تا مسئولان به فکر بیافتند و چاره‌ای بیاندیشند؟

 و این اقدام باید آنقدر دیر صورت می‌گرفت که دقیقا در فصل تعطیلات و تفریح، کودکان و نوجوانان با نبود این فضا روبرو شوند؟ هرچند که مسئولان قول داده اند که بزودی بزرگترین  شهربازی خاورمیانه در اصفهان ساخته خواهد شد! اما افتتاح شهربازی بعد از تعطیلات؟!

همشهری استانها

کد خبر 86189

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز