سه‌شنبه ۲۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۳
۰ نفر

زهرا فریدزادگان: چرخ و فلک دورش را تمام کرد. کشتی صبا آخرین فریاد‌ها را از کشتی نشستگان شنید و قطار، سوت آخرش را در تونل زد؛ تونلی که دیگر جز یک فضای تاریک و نمور چیز دیگری ندارد. شهربازی کرکره‌اش را پایین کشید تا آخرین حضور کودکان در آن تبدیل به خاطره شود.

شهربازی ملک شهر


اصفهان تابستان امسال را در حالی پشت سر می‌گذارد که خشک شدن زنده رود نیمی از تفریحات شهروندان این شهر را تحت‌الشعاع خود قرار داده است. کودکان اصفهانی که فضاهای سبز حاشیه رودخانه را محلی برای تفریح و سرگرمی خود تلقی می‌کردند، امسال انگیزه‌ای برای حضور در پارک‌های حاشیه رودخانه ندارند، غمبار‌تر آن است که حتی از یک شهربازی استاندارد برای گذران اوقات فراغت خود نیز بهره‌مند نیستند.

عبور شهربازی آبشار از تاریخ انقضا

اصفهان سال‌هاست 2 شهربازی به نام‌های آبشار و ملک شهر را در خود جای داده است که هردوی آنها در این روزها دیگر توان شاد کردن کودکان و نوجوانان راندارند. شهربازی آبشار سال گذشته به‌دلایلی از جمله استاندارد نبودن وسایل بازی، رخ دادن حوادث مرگبار، محبوس شدن ۷۰ نفر از شهروندان در جایگاه‌های چرخ‌فلک، همچنین خارج شدن‌چند واگن قطار دیزلی از ریل، تعطیل شد. طبق قرارداد مشارکتی که مابین بخش خصوصی و شهرداری اصفهان امضا شده بود این شهربازی حدود 25 سال پیش به بخش خصوصی واگذارشد.

طبق این قرارداد، زمین شهربازی باید 18 سال در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گرفت اما مشارکت نافرجام، 6 سال دیگر نیز ادامه پیدا کرد. هرچند مسئولان آتش‌نشانی سال‌های متوالی درباره فرسوده و غیر‌استاندارد بودن وسایل مکانیکی و الکترونیک این شهربازی به مسئولان آن هشدار داده و از آنان خواسته بودند که هرچه سریع‌تر به بازبینی و ایمن‌سازی این مجموعه رسیدگی کنند اما اقدام چندان مؤثری از سوی مدیران شهربازی آبشار صورت نگرفت و سرانجام شهرداری این مکان را به‌دلیل استفاده از وسایل غیراستاندارد پلمب کرد و زمین آن هم به فضای سبز تبدیل شد و در اختیار شهروندان قرار گرفت. البته شهرداری اصفهان برای تعطیل کردن شهربازی آبشار نیازی به چندبار هشدار و تذکر نداشت و می‌توانست برای حفاظت از جان شهروندان زودتر از اینها اقدام بکند چون در زمان پلمب شهربازی آبشار 5سال از تاریخ انقضای تفاهمنامه میان شهرداری و بخش خصوصی گذشته بود.

تعطیلی شهربازی ملک شهر پیش از فروپاشی

تجهیزات شهربازی ملک شهر نیز در پی جدا شدن قطعه بزرگ یکی از وسایل آن حین کار توقیف شد و اکنون به‌دلیل رسیدگی نکردن مسئولان به رفع عیب،‌ دستگاه‌های شهربازی تعطیل است. ماجرا از این قرار بود که در یکی از روزهای شلوغ، قطعه‌های کوچک و بزرگ قسمت جلوی یکی از دستگاه‌ها که حامل 4 کودک زیر 5 سال بود، از هم جدا و با صدای مهیبی به اطراف پرتاب شد و از آن پس مسئولان شهری ترجیح دادند این شهربازی نیز بازنشسته شود. درحالی‌که از ابتدای سال 87 استاندارد‌سازی‌ تجهیزات شهربازی‌ها اجباری شد اما هیچ‌یک از مدیران 2شهربازی اصفهان چندان آن را جدی نمی‌گرفتند. به گفته مدیرکل مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی استان اصفهان، معیارهای اعلام‌شده از سوی سازمان استاندارد شامل استاندارد در زمینه طراحی و ساخت تجهیزات، بهره‌برداری، تعمیر و نگهداری، همچنین بازرسی حین بهره‌برداری از تجهیزات شهربازی‌ها و همه الزامات ایمنی و عملکردی تجهیزات شهربازی‌ها می‌شود.

اداره استاندارد و تحقیقات صنعتی پس از تعطیل و پلمب 2 شهربازی اصفهان، سال گذشته روند استاندارد‌سازی‌ آنها را آغاز کرد اما پس از مدتی اعلام شد که تجهیزات شهربازی ملک‌شهر به‌دلیل پیگیری‌نکردن رفع عیب‌ها از سوی مسئولان آن توقیف شده است ولی شهربازی آبشار پس از گذراندن مراحل تطبیق تجهیزات با استانداردهای ملی و دریافت گواهینامه استاندارد اکنون اجازه فعالیت دارد. اما سخنگوی شورای اسلامی شهر اصفهان از اعطای مجوز فعالیت این شهربازی اظهار بی‌اطلاعی می‌کند و می‌گوید:«متولیان اعطای مجوز به این شهربازی درصورت بروز هرگونه مشکلی باید پاسخگو باشند، چرا که باید دقت‌های لازم انجام و همه جنبه‌های ایمنی و حفاظتی دستگاه‌ها باید رعایت شود.» وی همچنین درباره مشکل به‌پایان رسیدن موعد قرارداد ما بین پیمانکار و شهرداری اصفهان می‌افزاید:«این مسئله باید به‌صورت قانونی پیگیری و معضل آن برطرف شود.»

در تدارک ساخت شهر رویاها

آن‌طور که از اخبار منتشر شده به نقل از مدیران شهری اصفهان برمی‌آید این کلانشهر قرار است تا پایان امسال شاهد بهره‌برداری از بزرگ‌ترین پارک بازی مدرن کشور باشد. عملیات اجرای این طرح بزرگ اکنون در فضایی به مساحت 17 هزار متر مربع در حاشیه کمربندی شرق اصفهان در حال اجراست. به گفته مسئولان اجرایی این طرح، شهربازی جدید اصفهان با 7 بخش موضوعی و بیش از 70 جاذبه در فضاهای باز و بسته، این قابلیت را دارد که به‌طور میانگین 600 بازدید‌کننده را طی 7 دقیقه سرگرم کند. در کنار این مجموعه بزرگ تفریحی، جاذبه‌های دیگری از قبیل فضاهای تجاری، ورزشی و اقامتی پیش‌بینی شده است که با زیربنایی بالغ بر50 هزار متر مربع شامل 2 بخش اصلی است.

هتل چهار ستاره با زیربنایی بالغ بر 24 هزار متر مربع شامل 120 واحد اتاق و سوییت، سالن‌های چند منظوره، فروشگاه، رستوران گردان، سالن‌های ورزشی، استخر و مجموعه تجاری و اداری با زیربنایی بالغ بر 25 هزار متر مربع شامل 120 واحد تجاری، 5 هزار مترمربع فضای تجاری یکپارچه و 1600 متر مربع فضای اداری می‌شود.

سالن بازی‌های کامپیوتری شهربازی شامل 8 بخش اصلی با ظرفیت 300 نفر طراحی شده است و افزون بر آن، سینمای چهاربعدی شامل یک فضای مجازی زیردریا همراه با نمایش‌های سه بعدی به ظرفیت 200نفر و یک محیط گردش فضایی و حرکت از میان کرات و اجسام به ظرفیت 100 نفر از جمله امکانات تفریحی دیگر این شهربازی است. همچنین شهر دایناسورها که با قرار گرفتن در شهری ویران‌شده به‌وسیله دایناسورها و حرکت سه بعدی در آن، فضایی از زندگی در دوران دایناسورها را ترسیم می‌کند، نیز جزو جاذبه‌های این شهربازی به‌شمار می‌رود. شهر دایناسورها برای حضور همزمان 80 نفر ظرفیت دارد.

استودیوی جلوه‌های ویژه از دیگر قسمت‌های شهربازی جدید اصفهان است که شامل 2سالن با فضاهای مهیج و دیدنی و کاراکترهای فرضی و بخش بازی‌های آبی می‌شود. اجرای این طرح مشارکتی در بخش ساخت فضاها و ساختمان‌های موردنیاز به‌عهده شهرداری اصفهان و در بخش ساخت و نصب تجهیزات به‌عهده یک شرکت چینی است. براساس قرارداد منعقد شده بهره‌برداری از این شهربازی تا 10 سال به‌صورت مشارکتی است و پس از آن به‌طور کامل به شهرداری اصفهان واگذار می‌شود. بودجه درنظر گرفته شده برای ساخت این طرح 70 میلیارد تومان در بخش تجهیزات و 30 میلیارد تومان در بخش هتل است.
شهر رویاها که اکنون در حدود 55 درصد پیشرفت فیزیکی در بخش ساخت فضاها و 85 درصد پیشرفت در بخش ساخت ماشین‌آلات دارد، براساس برنامه زمان‌بندی شده تا پایان امسال باید به بهره‌برداری برسد.

دستگاه‌ها و ماشین‌آلات این مجموعه تا مهرماه امسال از چین وارد ایران می‌شود که طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، نصب تجهیزات 3 ماه طول می‌کشد. تمامی تجهیزات، دستگاه‌ها و ماشین‌آلات این مجموعه طبق قراردادی که بین سازمان استاندارد و شهرداری اصفهان بسته شده است، استاندارد‌سازی‌ خواهد شد.

کد خبر 143291

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز