نتیجه یک مطالعه ۳۰ ساله نشان داد که نوشیدنی‌های شیرین و مواد غذایی بسته‌بندی‌شده می‌توانند طول عمر را کاهش دهند. 

nutrition

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از health shots، زمان آن رسیده است که نوشیدنی های شیرین، چیپس، کلوچه ها یا حتی غذاهای آماده را از رژیم غذایی خود حذف کنید. یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که نوشیدنی‌ها و میان‌وعده‌های بسته‌بندی‌شده و غذاهای فوق‌فرآوری‌شده می‌توانند طول عمر شما را کوتاه کنند و باید از مصرف آن‌ها اجتناب کنید. این مطالعه ارتباطی بین مصرف بیشتر غذاهای فوق فرآوری شده با خطر بالای مرگ پیدا کرده است.

انواع خاصی از غذاهای فوق فرآوری شده مانند مرغ و گوشت آماده، محصولات مبتنی بر غذاهای دریایی، نوشیدنی های شیرین، دسرها با لبنیات، محصولات پخته شده و غذاهای فرآوری شده صبحانه مانند غلات را به هم مرتبط می کند. برای دانستن همه چیز در مورد مطالعه و نتیجه گیری آن ادامه مطلب را بخوانید.

یک مطالعه ۳۰ ساله عوارض جانبی غذاهای فوق فرآوری شده را نشان می دهد. این مطالعه که در BMJ منتشر شد، بر روی ۷۴۵۶۳ زن و ۳۹۵۰۱ مرد کاملا سالم و بدون سابقه سرطان، بیماری های قلبی عروقی یا دیابت انجام شد. دریافت غذاهای فوق فرآوری شده با پرسشنامه بسامد غذا اندازه گیری شد که هر چهار سال یکبار به شرکت کنندگان داده می شد. پس از ۳۴ سال ۳۰۱۸۸ مورد مرگ زنان و ۱۸۰۰۵ مورد مرگ مردان بوده است.

مشاهده شد که ارتباطی بین مرگ و میر بالاتر با مصرف غذاهای دریایی، مرغ و محصولات آماده بر پایه گوشت وجود دارد. علاوه بر این، نوشیدنی‌های شیرین، دسرهای لبنی و غذاهای صبحانه فوق‌فرآوری‌شده نیز با مرگ‌ومیر بیشتری همراه بودند.

غذاهای بسته‌بندی‌شده چیست؟
مطالعه فوق نتیجه گرفت که تنقلات بسته بندی شده می تواند طول عمر را کوتاه کند. بنابراین، مهم است که بدانیم چگونه این تنقلات و نوشیدنی ها می توانند بر بدن ما تأثیر بگذارند. تنقلات بسته بندی شده غذاهای فرآوری شده هستند و طبق گفته سازمان جهانی بهداشت، فرآوری مواد غذایی در حین آماده سازی آن را به نوعی تغییر می دهد، مانند فریز کردن، کنسرو کردن یا حتی پختن و خشک کردن آن. با این حال، همه غذاهای فرآوری شده ناسالم نیستند. برخی از غذاها برای مصرف ایمن باید فرآوری شوند مانند شیر، ماست و نان.

چرا تنقلات بسته‌بندی‌شده ناسالم هستند؟

۱. قند، نمک و چربی بیش از حد دارند
در برخی از غذاها شکر، نمک و حتی چربی در طول فرآوری اضافه می شود و این باعث می شود که به شدت ناسالم باشند. وقتی اینها را می خورید، میزان مصرف قند، نمک و همچنین چربی ها بسیار بالاتر از مقدار توصیه شده است. به علاوه، این غذاها کالری بیشتری دارند.

سازمان جهانی بهداشت توصیه می کند که برای بزرگسالان، بیش از ۱۷.۵ گرم چربی در ۱۰۰ گرم بالا است. در مورد قندها، غذاها و نوشیدنی هایی که حاوی بیش از ۲۲.۵ گرم کل قند در هر ۱۰۰ گرم هستند باید اجتناب شود. بیش از ۱.۵ گرم نمک در هر ۱۰۰ گرم (یا ۰.۶ گرم سدیم) بالاترین حدی است که فرد باید مصرف کند. بنابراین توجه به این نکته ضروری است که غذایی که می خوریم نباید فراتر از این اعداد باشد.

۲. حاوی رنگ‌های مصنوعی هستند
طبق مطالعه ای که در Public Health Nutrition منتشر شده است، غذاهای فرآوری شده حاوی رنگ های مصنوعی و همچنین تقویت کننده های طعم هستند. استفاده از رنگ های خوراکی مصنوعی می تواند به بدن ما آسیب برساند. مطالعه ای در Neurotherapeutics نشان می دهد که رنگ های خوراکی مصنوعی می تواند کودکان را بیش فعال تر کند.

۳. حاوی مواد نگهدارنده هستند
در حالی که مواد نگهدارنده برای کمک به جلوگیری از فاسد شدن غذا اضافه می شوند، نگهدارنده های مواد غذایی مانند نیتریت سدیم می توانند منجر به بسیاری از مشکلات مربوط به هضم مانند نفخ، اسیدیته و گاز شوند. علاوه بر این، بنزوات سدیم می تواند منجر به آسم شود، دی اکسید گوگرد می تواند منجر به بثورات پوستی شود، و آسپارتام می تواند باعث آسیب عصبی شود.

۴. حاوی روغن‌های هیدروژنه یا اینتراستریفیه هستند
این روغن ها با فرآیندهای خاصی ساختار خود را تغییر می دهند. استری کردن روغن باعث تنظیم مجدد اسیدهای چرب می شود، در حالی که روغن های هیدروژنه حاوی چربی ترانس نیستند و مملو از اسیدهای چرب اشباع هستند. این مطالعه توسط بنیاد تغذیه بریتانیا بیان می کند که این فرآیندها می توانند بر سلامت قلب و عروق تأثیر بگذارند.

۵. حاوی سدیم هستند
بدن ما روزانه به حداقل مقدار سدیم نیاز دارد و غذاهای بسته بندی شده حاوی مقدار زیادی سدیم هستند که آنها را برای ما خطرناک می کند. به گفته سازمان غذا و داروی ایالات متحده، سدیم بالا می تواند منجر به فشار خون بالا شود. حدود ۷۰ درصد سدیم از غذاهای فرآوری شده و بسته بندی شده تامین می شود.

مقدار روزانه (DV) سدیم باید کمتر از ۲۳۰۰ میلی گرم (میلی گرم) در روز باشد. مراکز کنترل بیماری و قبلی(CDC) بیان می کند که حدود ۴۰ درصد از سدیم مصرفی آمریکایی ها از پیتزا، همبرگر، مرغ و ماکارونی است.

غذاهای سالم چیست؟
سازمان جهانی بهداشت بیان می کند که یک رژیم غذایی سالم برای بزرگسالان باید شامل موارد زیر باشد:

میوه‌ها و سبزیجات: ۴۰۰ گرم یا پنج وعده میوه و سبزیجات باید در روز مصرف شود.
قندها: مصرف باید کمتر از ۱۰ درصد کل انرژی دریافتی باشد. بنابراین برای فردی که رژیم غذایی ۲۰۰۰ کالری دارد ۵۰ گرم در روز است.
چربی‌های غیراشباع: چربی های غیراشباع باید کمتر از ۳۰ درصد انرژی دریافتی روزانه شما باشد.
نمک: مصرف نمک شما باید کمتر از ۵ گرم در روز باشد. همچنین نمک باید یددار شود.

خلاصه
تنقلات فرآوری شده می تواند طول عمر را کوتاه کند، باعث ناراحتی های گوارشی شود، منجر به تغییرات رفتاری شود و باید سعی کرد مصرف غذاهای فوق فرآوری شده را کاهش داد. با این حال، این بدان معنا نیست که شما باید میان وعده را کنار بگذارید.

تنقلات سالم زیادی مانند میوه ها، دانه ها و مغزها وجود دارد که می توانید به جای آن ها امتحان کنید. شما اغلب می توانید اینها را ترکیب کنید تا برای خودتان چیزی خوشمزه، سالم و سیر کننده درست کنید. توت‌فرنگی و ماست، سیب و کره بادام زمینی، و همچنین کیک برنجی با گوجه فرنگی، ایده های خوبی هستند.

کد خبر 852232
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha