سمینار یکروزه کوهستان پاک و ایمن روز چهارشنبه با حضور کوهنوردان، کارشناسان و متخصصان در هتل المپیک تهران برگزار شد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران در آیین گشایش این سمینار با تاکید بر اینکه نگاه کلان در مدیریت بحران کشور ما در بسیاری از زمینه‌ها از جمله مسائل مرتبط با کوهستان کمبودهایی دارد و انفعالی عمل می‌شود، از اقداماتی که در چند سال اخیر در زمینه مدیریت بحران شهر تهران و هماهنگی‌های سازمان‌های ذیربط در این حوزه انجام شده است، ابراز رضایت کرد.

رسول خادم گفت: مدیریت بحران از 3مرحله پیش از بحران، مدیریت حین بحران و مدیریت پس از بحران تشکیل شده است و تمامی حوزه‌هایی را در بر می‌گیرد که طبیعی است برنامه‌ریزی و مدیریت هر کدام ضمن اینکه با هم ارتباط دارد به‌عنوان یک رویکرد مستقل و جداگانه قابل بررسی است.

وی افزود: کسانی که درگیر مسائل برنامه‌ریزی، سیاستگذاری و اجرا در حوزه مدیریت بحران هستند، حتما واقف‌اند که بی‌توجهی به برنامه‌ریزی‌های مدنی و نقش جدی‌ای که می‌تواند در مدیریت بحران داشته باشد و صرفا داشتن رویکردهای امنیتی و انتظامی در حوزه مدیریت بحران چه مشکلاتی ایجاد خواهد کرد.

خادم خاطرنشان کرد: تعداد قابل توجهی از مردم از فضاهای تفرجگاهی کوهستانی شمال و شمال غرب تهران در مناطق یک، 2 و 5 استفاده می‌کنند که شمار آنان به چند میلیون نفر می‌رسد که حتما باید مدیریت شهری ورودی جدی به این موضوع داشته باشد و برای استفاده‌کنندگان و نحوه استفاده از آن باید برنامه‌ریزی کند.

وی یادآور شد: خوشبختانه در مصوبه شورا که تحت عنوان توسعه امداد و کوهستان به تصویب شورای شهر تهران رسید، پیش‌بینی شد که براساس سیاست‌های کلی و در قالب کمیته هماهنگی، تمامی حوزه‌های اجرایی با همدیگر هماهنگ شوند.

خادم گفت: سال گذشته اعتباری برای شهرداری منطقه یک و سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برای اجرایی شدن طرح در نظر گرفته شد و باتوجه به نتایج حاصل از این مصوبه می‌توان ادامه اجرایی شدن آن را به‌عنوان یک مدل موفق در حوزه مدیریت بحران الگو قرار داد و در سایر موضوعات مرتبط هم از این الگو استفاده کرد.

تحول در امداد و نجات کوهستان از زمستان امسال

هدف برگزاری همایش کوهستان پاک و ایمن بهره‌گیری از نظرات متخصصان، فرهیختگان، گروه‌ها و باشگاه‌های کوهنوردی است تا بتوان مدیریت در عرصه پهناور کوهستان را به خوبی محقق ساخت.

منصور نویریان، دبیر سمینار کوهستان پاک و ایمن با اشاره به این مطلب گفت: سابقه سمینار و فعالیت‌های خاص انجام شده در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در حوزه کوهستان به مصوبه بهمن ماه 1386 شورای اسلامی شهر تهران بر می‌گردد.

وی افزود: حضور روز افزون شهروندان در طبیعت کوهستان‌های شمال تهران که به‌عنوان فرصتی بی‌نظیر در مدیریت شهری می‌توان از آن بهره گرفت، تهدید‌هایی را نیز در پی داشته که نهایتا به مصوبه فوق الذکر انجامید.

نویریان خاطرنشان کرد: آموزش همگانی از زمستان سال گذشته با اجرای طرح آموزش همگانی کوه‌پیمایی ایمن در ارتفاعات شمال تهران با همکاری هیات کوهنوردی استان تهران انجام شد و به‌عنوان یک طرح موفق امسال هم در دستور کار سازمان و هیات کوهنوردی قرار دارد.

وی گفت: نکته اساسی در رویکرد سازمان به مصوبه، لزوم یکپارچه‌نگری و حل علمی مسئله است که به همین جهت از خدمات یک شرکت مشاور با تخصص مطالعات جغرافیایی و برنامه‌ریزی فضایی و شهرسازی بهره گرفته شده است.

نویریان افزود: بخش عمده‌ای از کسانی که به کوهستان می‌روند و علاقه‌مند به طبیعت هستند افرادی از قشر‌های فرهنگی و فرهیخته جامعه هستند؛ بنابر این باید دیدگاه آنان و راهکار‌هایی که به‌نظرشان می‌رسد دریافت کنیم تا بتوانیم به کمک آنها به دیدگاه همه جانبه گرایانه‌ای دست یابیم.

کد خبر 85216

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز