در میان مناسبت‌های ویژه مرتبط با اهل‌بیت عصمت و طهارت، «دهه کرامت» یکی از پرطرفدارترین و شیرین‌ترین ایام است که طی این دهه مبارک و خجسته ایران اسلامی غرق در شادی و شعف می‌شود.

دهه کرامت

همشهری آنلاین- علی‌الله سلیمی: در میان مناسبت‌های ویژه مرتبط با اهل‌بیت عصمت و طهارت، «دهه کرامت» یکی از پرطرفدارترین و شیرین‌ترین ایام است که طی این دهه مبارک و خجسته ایران اسلامی غرق در شادی و شعف می‌شود. امسال نیز در این ایام برنامه‌های مناسبتی شاد، متنوع و پرطرفداری با عنوان اصلی «با شما سربلندیم» در گوشه‌وکنار کشور برگزار می‌شوند و مورد استقبال دوستداران اهل‌بیت عصمت و طهارت قرار می‌گیرند؛ دهه پرنشاطی که با آیین‌ها و سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی عجین شده و یادآور ارادت قلبی مومنان به خاندان اهل‌بیت(ع) به‌ویژه امام هشتم، حضرت امام رضا(ع) است و اغلب برنامه‌های این ایام با نام و صفات نیک این خاندان عطرآگین می‌شود.

فلسفه وجودی دهه کرامت
دهه کرامت ایام خاطره‌انگیزی است، چراکه اغلب روزهای این دهه یادآور مناسبت‌های ویژه‌ای است که همگی عطر و بوی معنوی خاندان اهل‌بیت(ع) را دارند. برای ما که در فضای معنوی جامعه و ایران اسلامی تنفس می‌کنیم، ذی‌القعده‌ ماه امام رضا(ع) است و اغلب روزهای مبارک این دهه نام مبارک امام رضا(ع) را در ذهن و یاد تک‌تک ماها تداعی می‌کند. این موضوع دلایل گوناگونی دارد؛ ازجمله اینکه، مناسبت‌های این دهه مبارک همه رنگ و بوی امام رضا(ع) را دارند؛ از نخستین روز این دهه که سالروز ولادت خواهر گرامی آن حضرت است. تا ششمین روز این دهه که مصادف است با روز بزرگداشت حضرت احمد بن‌موسی ملقب به شاهچراغ. البته سالروز ولادت این حضرت دقیق مشخص نیست، اما غالبا ششمین روز از ماه ذی‌القعده به‌عنوان روز بزرگداشت مقام ایشان قرار گرفته است و به نوعی نیمه دهه کرامت با بزرگداشت آن حضرت در شیراز و سایر شهرهای ایران رنگ و بوی تازه‌ای می‌گیرد. همچنین سالروز ولادت خود حضرت امام رضا(ع) در یازدهم ذی‌القعده که در آخرین روز از دهه کرامت قرار دارد و یکی از بزرگ‌ترین اعیاد ایرانیان است. در سالروز ولادت هشتمین خورشید تابناک ولایت و امامت، حضرت شمس‌الشموس انیس انفوس سلطان اباالحسن علی بن موسی‌الرضا، ایران اسلامی غرق در شادی و شعف است و بسیاری از افراد همه‌ساله خود را در چنین روزی به مشهد مقدس می‌رسانند تا از نزدیک مهمان جشن تولد آن امام همام باشند. از دیگر مناسبت‌های ویژه این ایام، روز زیارتی مخصوص در ۲۳ این ‌ماه است و همچنین شهادت یگانه فرزند دلبندشان امام جواد(ع) که در پایان این ‌ماه است.

دعوتید به ضیافت خورشید | برنامه های دهه کرامت

کد خبر 851650
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha