چهارشنبه ۱۷ تیر ۱۳۸۸ - ۱۷:۰۵
۰ نفر

در حالی که عملیات خنجر به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین حملات نظامی نیروهای آمریکا در افغانستان همچنان ادامه دارد برخی منابع از عقب نشینی تاکتیکی شبه نظامیان طالبان از این منطقه خبر دادند.

مقام‌های وزارت دفاع افغانستان  اعلام کردند تعدادی از اعضای طالبان از استان هلمند در شرق این کشور به شمال و غرب افغانستان فرار کرده‌اند.

در حالی که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا هدف این کشور را ریشه‌کنی گروه‌های تروریستی در مرز افغانستان و پاکستان اعلام کرده است اما اکنون مشخص شده است که عملیات جنجالی نیروهای آمریکایی پس از یک هفته تنها باعث جابه‌جایی نیروهای طالبان از شرق افغانستان به مناطق دیگر شده است.

این مسئله باعث نگرانی فرماندهان نظامیان آلمانی و ایتالیایی شده است که نیروهای آنها مشغول به فعالیت در این مناطق هستند. آنها عقیده دارند تعداد و توانایی نظامیان آمریکایی با طرح‌های اعلام شده از سوی مقام‌های واشنگتن همخوانی ندارد.

ژنرال استنلی مک کریستال، فرمانده نظامیان آمریکا در افغانستان اعلام کرده است واشنگتن قصد دارد استان هلمند را از نیروهای طالبان پاکسازی کند و سپس در این منطقه تا زمان آمادگی نیروهای امنیتی افغانستان باقی بماند. این در حالی است که در چنین شرایطی نظامیان این کشور قادر به انجام عملیات تعقیب و گریز با شبه نظامیان طالبان نیستند.

ژنرال زهیر عظیمی، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان روز گذشته با تایید جابه‌جایی شبه نظامیان طالبان به مناطق شمال و غرب این کشور اعلام کرد که برخی از اعضای طالبان برای فرار از منطقه از لباس زنانه استفاده کرده‌اند.

سخنگوی وزارت دفاع با وجود این تاکید کرد که نیروهای طالبان به پاکستان فرار نمی‌کنند چون عقیده دارند عملیات نیروهای آمریکایی در شرایط سخت این منطقه صعب‌العبور به‌زودی به پایان می‌رسد.

به هر حال، این عقیده وجود دارد که بخش اصلی از نیروهای طالبان در استان هلمند همچنان حضور دارند و در حال طراحی واکنشی مناسب به عملیات گسترده نیروهای آمریکا هستند.

عملیات موسوم به خنجر یک هفته پیش با حضور 4 هزار تفنگدار آمریکا و 650 نیروی افغان در استان هلمند شروع شد و آمریکایی‌ها اعلام کرده‌اند قصد پاکسازی کامل این منطقه را از وجود شبه نظامیان طالبان تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان در 2ماه آینده دارند.

برخی از فرماندهان طالبان هم اعلام کرده‌اند که عملیات خنجر در رسیدن به اهداف خود در هلمند شکست خورده است زیرا نیروهای آمریکایی هنوزدرخارج از روستاهایی به سر می‌برند که تحت کنترل نیروهای طالبان است. نیروهای طالبان همچنین با منفجرکردن یک پل، ارتباط قندهار را به دیگر نقاط این استان قطع کرده‌اند.

زمرای بشاری سخنگوی وزارت کشور هم روز گذشته از کشته شدن 6افسر پلیس و 21 شورشی در حملات شبه‌نظامیان به پاسگاه‌های پلیس و یک ساختمان دولت در شرق این کشور خبر داد.

سخنگوی وزارت کشور افغانستان اعلام کرد حملات شبه نظامیان بر ضد‌ساختمان‌های دولتی از روز سه‌شنبه در منطقه‌ای از استان نورستان آغاز شده است.

باب اینس ورث وزیر دفاع انگلیس هم با کشته شدن هفتمین نظامی این کشور در یک هفته گذشته تاکید کرد که مسیر پیشرفت در افغانستان همچنان نامشخص، دشوار و خطرناک است و سربازان انگلیسی بیشتری در این مسیر جان خود را از دست خواهند داد.

وی با اشاره به اینکه ماموریت نظامی آمریکا و انگلیس به شهامت نیاز دارد اعلام کرد که پیروزی در افغانستان در هفته‌ها و ماه‌های آینده به‌دست نمی‌آید و زمان مشخصی نیز برای پایان ماموریت نظامی در این کشور نمی‌توان محاسبه کرد.

استان هلمند مرکز تولید 50 درصد تریاک افغانستان است که یکی از پناهگاه‌ها و منابع مالی مهم طالبان به حساب می‌آید. حملات نیروهای طالبان در شرق افغانستان در 3 سال گذشته حدود 8 هزار نظامی انگلیسی مستقر در این منطقه را به ستوه آورده است.

خشونت‌ها در افغانستان اکنون به بالاترین حد خود پس از حمله نیروهای تحت رهبری آمریکا در سال 2001 رسیده است و بسیاری عقیده دارند که با وجود اعزام نیروهای اضافی آمریکا به افغانستان نظامیان این کشور هنوز توانایی کنترل و مبارزه با شبه نظامیان طالبان را ندارند.

به عقیده بسیاری این عملیات نظامی گسترده شاید بتواند قدری طالبان را تضعیف کند اما قادر نیست آن را به‌طور کلی نابود کند. شاید به همین خاطر است که همزمان با این عملیات گسترده مایکل مولن، فرمانده ستاد مشترک ارتش آمریکا اعلام کرده است که گزینه مذاکره با شبه نظامیان طالبان همچنان روی میز مقام‌های واشنگتن است.

آمریکایی‌ها اذعان کرده‌اند که هنوز درگیری شدیدی میان دوطرف شروع نشده است و شاید در روزهای آینده باید منتظر یک درگیری تمام عیار در شرق افغانستان بود.

کد خبر 85115

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز