مهدی‌ربوشه: مسئولان سازمان لیگ روزهای خبرسازی را پشت‌سر می‌گذارند.

 رسیدگی به تخلفات بازیکنان و مربیان، بخش عظیمی از وقت فدراسیون فوتبال را به خود اختصاص داده است. رئیس سازمان لیگ همواره در پاسخ به بسیاری از سئوالات توپ را به زمین کمیته انضباطی می‌اندازد و می‌گوید: «کمیته انضباطی به تخلفات رسیدگی خواهد کرد.»

این در حالی است که عزیزمحمدی در گفت‌وگو‌های مختلف از محرومیت‌های احتمالی برخی بازیکنان خبر داده است. اما نکته مهمی وجود دارد؛ کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال  در خصوص رسیدگی به اتهامات، دیدگاه کاملا متفاوتی نسبت به سازمان لیگ دارد. گفته می‌شود مجتبی شریفی با تدوین آیین‌نامه انضباطی  تازه‌ای به برخی اشکالات اساسی طرح منشور اخلاقی پرداخته است. مسئله‌ای که مسئولان سازمان لیگ نسبت به  آن چندان روی خوشی نشان نداده‌اند.

اختلاف شدید کمیته انضباطی با سازمان لیگ

تمایز دیدگاه مجتبی شریفی با مسئولان سازمان لیگ برتر و به‌خصوص علیپور از آنجایی آشکار شد که رئیس کمیته انضباطی به عنوان اصلی‌ترین مرجع رسیدگی به تخلفات اهالی فوتبال در برنامه ورزش و مردم از ضرورت بازگشت به اخلاق حرفه‌ای سخن گفت. این در حالی است که مسئولان سازمان لیگ به بلوتوث‌ها و اخبار حاشیه‌ای از زندگی شخصی بازیکنان و مربیان نیز توجه ویژه‌ای دارند.

مسئولان سازمان لیگ البته برای دیدگاه خود با این استدلال به میدان آمده‌اند که بازیکنان و مربیان به دلیل الگو بودن باید همواره تحت‌نظر قرار بگیرند و اگر مرتکب کار اشتباهی شوند با محرومیت‌هایی روبه‌رو خواهند شد. اما قاضی شریفی در این‌باره دیدگاه کاملا متفاوتی دارد. او به همشهری می‌گوید: «قبل از هر چیز باید روی یک نکته تاکید کنم؛ کمیته انضباطی وظیفه دارد با آنچه که منافی اصول حرفه‌ای است برخورد کند اما این وظیفه برای ما تعریف شده است.

ما می‌خواهیم از اخلاق حرفه‌ای دفاع کنیم و به دنبال تشکیل دایره مبارزه با منکرات نیستیم.»رئیس کمیته انضباطی در پاسخ به این سئوال که آیا فکر نمی‌کنید بحث رسیدگی به تخلفات بازیکنان و مربیان با دیدگاهی سرسختانه دنبال می‌شود، تاکید کرد: «همه دوستان درصدد هستند تا به فوتبال خدمت کنند. اما خب اختلاف‌نظرهایی هم وجود دارد. من معتقدم باید به اخلاق حرفه‌ای پرداخت. این بحث آن قدر اهمیت دارد که نباید مردم را دچار سرگیجه کنیم.»

وی در توضیح بیشتر این مسئله گفت: «فرض کنید بازیکنی بر سر تمرین تیم ملی حاضر نمی‌شود. اینکه بازیکن کجا رفته و مرتکب چه جرمی شده است به ما ربطی ندارد. چون این در حدود اختیارات محکمه شرعی است نه کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال. اما ما می‌توانیم به دلیل نادیده‌گرفتن اصول حرفه‌ای از جانب این بازیکن وی را به کمیته انضباطی فرابخوانیم و از او توضیح بخواهیم.»

شریفی ادامه داد: «منشور اخلاقی نباید به زندگی خصوصی افراد ورود پیدا کند. بلکه باید تمرکز خود را روی مسائل حرفه‌ای بگذاریم. اگر بازیکن یا مربی رفتاری انجام داد که به تیم، باشگاه، تیم ملی و به طور کلی فوتبال ما آسیبی وارد شد آن وقت ما وظیفه داریم به تخلف این دسته از افراد رسیدگی کنیم اما اینکه با تکیه بر بلوتوث یا فیلم یا هرگونه رفتار غیراخلاقی بازیکنان تصمیم به تشکیل محکمه بگیریم امر اشتباهی است و به عقیده من این نوع دیدگاه به صلاح فوتبال ما نیست و جز جنجال نتیجه دیگری نخواهد داشت.»

رئیس کمیته انضباطی با اشاره به اهمیت اخلاق حرفه‌ای به همشهری گفت: «در اساس‌نامه جدید انضباطی که به آقای کفاشیان تحویل داده‌ام با دو ماده روی بحث اخلاق حرفه‌ای تاکید کرده‌ام. قرار است این آیین‌نامه تا قبل از شروع لیگ نهم به تصویب برسد هرچند که ابتدا باید در مجمع راجع به آن تصمیم‌گیری شود. اما امیدوارم با تایید این آیین‌نامه انضباطی بسیاری از مشکلات کنونی حل شود.»

شریفی تاکید کرد: «مسئله اصلا سخت نیست. در وکالت، یک مرامنامه حرفه‌ای وجود دارد. اگر وکیل از یک سری رفتارهای حرفه‌ای نسبت به موکل خود سرپیچی کند این موکل است که حق شکایت دارد و می‌تواند از وکیل خود به کانون رسیدگی به تخلفات حرفه‌ای شکایت کند. دیدگاه کمیته انضباطی نیز در خصوص رسیدگی به تخلفات جز این نیست. ما می‌گوییم بازیکنان و مربیان فقط  با توجه به رفتارهای غیرحرفه‌ای خود باید مورد سئوال قرار بگیرند نه هیچ چیز دیگر.»رئیس کمیته انضباطی که چندی پیش از سوی شاه‌حسینی مورد انتقاد شدید قرار گرفت، تاکید کرد: «دوستان انتقاداتی را مطرح کرده‌اند. در مورد عملکرد کمیته انضباطی نیز انتقادهای تندی داشتند. اما من جواب نمی‌دهم. عادت ندارم در رسانه‌ها روبه‌روی دوستانم قرار بگیرم. هرکسی نظراتی دارد و می‌تواند آن را مطرح کند.»

کفاشیان: منشور اخلاقی نباید سلیقه‌ای اعمال شود

علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال به طور تلویحی اختلاف‌نظر میان سازمان لیگ و کمیته انضباطی را در خصوص رسیدگی به تخلفات بازیکنان و مربیان تایید کرد. وی به همشهری گفت: «به هرحال عده‌ای معتقدند که منشور اخلاقی در مسیر سلیقه‌ها قرار گرفته است. نباید اینطور باشد. من حامی طرح منشور اخلاقی هستم اما نباید به گونه‌ای پیش برویم که روند رسیدگی به اتهامات و تخلفات دچار آفت سلیقه شود.»

کفاشیان تاکید کرد: «اگر مسئولان سازمان لیگ در این خصوص نگاه سلیقه‌ای داشته باشند فدراسیون هزینه سنگینی را خواهد پرداخت و من این رویه را نمی‌پذیرم.» به نظر می‌رسد رئیس فدراسیون فوتبال با آنچه که کمیته انضباطی روی آن تاکید دارد، موافق است. کفاشیان دراین‌باره تصریح کرد: «به زودی آیین‌نامه انضباطی جدید را در هیات رئیسه مطرح خواهیم کرد و درباره برخی اشکالات تصمیم‌گیری می‌کنیم.» وی در پاسخ به این سئوال که خود شما طرفدار کدام دیدگاه هستید، گفت: «من طرفدار نگاه حرفه‌ای هستم. بازیکنان و مربیان ما الگو هستند. همواره باید اخلاق حرفه‌ای را حفظ کنند.

در غیر این صورت ما وظیفه داریم با آنها برخورد کنیم. اما در این راه نه سلیقه‌ای عمل می‌کنیم و نه امنیت روانی اهالی فوتبال را به خطر می‌اندازیم. ما یک خانواده هستیم و همواره باید به صورت دوستانه اشتباهات یکدیگر را رفع کنیم. فدراسیون نه‌تنها با تخلفات بلکه با آنچه که قرار است آبروی افراد را زیر سئوال ببرد نیز مخالف است.» با توجه به اظهارات رئیس فدراسیون فوتبال اصلا بعید نیست که در روزهای آینده سازمان لیگ برتر نوع رسیدگی و در واقع دیدگاه خود درباره تخلفات اهالی فوتبال را تغییر دهد. گویا در این بین دیدگاه کمیته انضباطی با رای موافق کفاشیان روبه‌رو است.

کد خبر 85057

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال ايران

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز