هوش مصنوعی درحال ایجاد تغییرات اساسی دراقتصاد جهان است و آن طورکه آمارها نشان می‌دهد هر شرکتی در جهان که به سمت استفاده ازهوش مصنوعی حرکت کرده به سرعت درآمدهایش افزایش یافته است، این زنگ خطری برای شرکت‌های ایرانی است. در صورتی که شرکت‌های ایرانی به این سمت حرکت نکنند با چالش جدی مواجه خواهند شد.

رونمایی اینتل از بزرگ‌ترین کامپیوتر هوش مصنوعی

به گزارش همشهری آنلاین، استفاده از هوش مصنوعی توسط شرکت‌ها دیگر یک انتخاب نیست بلکه یک اجبار است چرا که جهان با سرعت سرسام‌آوری به سمت حرکت به سمت هوش مصنوعی است و برآوردها نشان می دهد که جهان در دهه‌های آینده به شدت تحت تاثیر فناوری‌های مبتنی بر هوش مصنوعی قرار خواهد گرفت به گونه‌ای که کریستالینا جورجیوا مدیرعامل صندوق بین‌المللی پول اخیرا هشدار داده است که هوش مصنوعی مانند سونامی وارد اقتصاد و بازار کار می‌شود.

صرف نظر از تغییراتی که هوش مصنوعی در فناوری‌های دنیا جدید و تکنولوژی ایجاد کرده است می‌توان گفت مهمترین بخشی که این فناوری تحت تاثیر قرار خواهد داد اقتصاد کشورها است.

کارشناسان بر این باورند که اقتصاد جهان در سال‌های آینده در همه ابعاد تحت تاثیر هوش مصنوعی قرار گرفت و آمار های موجود این تحلیل ها را تایی می کند.

رشد درآمد شرکت ها یکی پس از دیگری

آن طور که آمار ها نشان می دهد شرکت‌هایی که به سمت استفاده از هوش مصنوعی رفته اند درآمد هایشان به سرعت در حال رشد است.

به تازگی شرکت سامسونگ اعلام کرد درآمد عملیاتی اش تحت تاثیر استفاده از هوش مصنوعی در سه‌ماهه نخست ۲۰۲۴ با رشد ۹۳۳ درصدی روبه‌رو شده و با کسب ۴.۸ میلیارد دلار، فراتر از انتظارات عمل کرده است. همچنین درآمد این شرکت در فصل اول سال جاری میلادی ۱۳۱ درصد بیشتر از سال گذشته بوده است.

یک روز بعد از انتشار این گزارش شرکت آمازون نیز با انتشار گزارشی اعلام کرد که درآمدش تحت تاثیر هوش مصنوعی به سرعت رشد کرده است.

بیشتر بخوانید

هوش مصنوعی جایگزین پزشک نیست

پیش‌بینی هوای ۳۰ روز آینده با هوش مصنوعی!

سرمایه‌گذاری در مالزی | مایکروسافت، هوش مصنوعی خود را توسعه می‌دهد

گزارش های مالی این شرکت نشان می دهد که درآمد آمازون از بخش خدمات وب در بخش ای وی اس(AWS) که مبتنی بر هوش مصنوعی است با ۱۷ درصد رشد به بیش از ۲۵ میلیارد دلار رسیده است که فراتر از پیش بینی های قبلی است. فروش این بخش از جمله دلایل موفقیت آمازون بوده که ۶۲ درصد از کل سود این شرکت را تشکیل می دهد. اندی جاسی، مدیرعامل آمازون در این باره می گوید: تمرکز مستمر این شرکت بر هوش مصنوعی، باعث افزایش درآمد های آمازون شده است. این شرکت، چند ماه پیش ۲.۷۵ میلیارد دلار در استارتاپ هوش مصنوعی انتروپیک سرمایه‌گذاری کرده بود.

همچنین شرکت ای ام دی AMD غول سازنده تراشه دنیا در گزارشی اعلام کرد درآمدش در بخش مرکز داده، به‌لطف فروش تراشه‌های هوش مصنوعی ۸۰ درصد افزایش یافته و فروش این بخش در یک فصل به ۲.۳ میلیارد دلار رسیده و انتظار می‌رود این سود در فصل های بعدی به ۵.۷ میلیارد دلار برسد.

اما مهم‌ترین شرکتی که درآمد هایش تحت تاثیر استفاده از هوش مصنوعی به شدت رشد کرده شرکت انودیا است که پیش از همه وارد این حوزه شد.

آن طور که آمارها نشان می دهد درآمدهای این شرکت تحت تاثیر استفاده از هوش مصنوعی در یک سال گذشته بیشتر از ۴۰۴ درصد افزایش یافته و ارزش سهام انویدیا از ۳ ماهه پایانی سال ۲۰۲۳ تا ۳ ماهه ابتدای ۲۰۲۴ و در طول ۶ ماه حدود ۱۰۰ درصد رشد کرده است. تحت تاثیر افزایش درآمدهای این شرکت به دلیل استفاده از هوش مصنوعی ارزش کل این شرکت در حال حاضر به ۲.۲ تریلیون دلار رسیده و این شرکت در حال حاضر پس از طلا، سهام مایکروسافت و سهام اپل چهارمین دارایی ارزشمند دنیا محسوب می شود.

شرکت سنگاپوری کیو سی پی کپیتال که در حوزه دارایی‌های دیجیتال فعالیت می‌کند، از سهم این شرکت با عنوان مهم‌ترین سهم بر روی کره زمین یاد می‌کند.

کورت کرس مدیرمالی شرکت انویدیا که سازنده تراشه‌های هوش مصنوعی است، می‌گوید: اخیرا موج جدیدی از پذیرش هوش مصنوعی توسط شرکت ها آغاز شده و شرکت‌ها در حال توسعه سفارشی آن برای استفاده از داده‌های اختصاصی و بهبود بهره‌وری کارکنان هستند.

اینها فقط بخشی از اثرات هوش مصنوعی در افزایش درآمد شرکت‌ها است که صرفا مربوط به شرکت های بزرگ دنیا است. آمار ها همچنین نشان می‌دهد طیف وسیعی از شرکت‌های ریز و درشت دنیا به دلیل استفاده از هوش مصنوعی در تولیدات و خدماتشان درآمدهایشان رشد کرده است و این موضوعی است که باید توسط شرکت های ایران مدنظر قرار گیرد.

وضعیت ایران

با وجود آنکه دنیا به سرعت در حال پرتاب شدن به عصر جدید است و روز به روز برتعداد شرکت‌هایی که از این فناوری استفاده می کنند اضافه می شود، آمارها نشان می‌دهد شرکت‌های ایرانی هنوز فاصله معناداری با مقیاس جهانی دارند. به نظر می‌رسد در صورتی که اقدامات جدیدی از سوی شرکت‌های ایرانی در این زمینه انجام نشود این شرکت‌ها خیلی زود با چالش حتی در ابعاد منطقه‌ای مواجه خواهند شد.

نشریه آکسفورد اینسایتز به تازگی در گزارشی به رتبه‌بندی کشورها از نظر آمادگی در مواجهه با هوش مصنوعی پرداخت و اعلام کرد: رتبه جهانی ایران از لحاظ پذیرش هوش مصنوعی، ۹۴ از میان ۱۹۳ کشور و پایین‌تر از پاکستان و ازبکستان است که به معنای فقدان آمادگی است.

همچنین فاصله ایران با همسایگان نیز قابل‌توجه و کمتر از روسیه، ترکیه، قزاقستان و آذربایجان با رده های ۳۸، ۴۷، ۷۲ و ۷۳ است.

همه اینها در حالی است که کشور های منطقه به سرعت در حال سرمایه‌گذاری در هوش مصنوعی هستند و سرمایه‌گذاری‌های عظیم و برنامه‌ریزی‌های بلندمدت آنها حتی زودتر از حد انتظار جواب داده است.

به طور مثال در حال حاضر امارات و عربستان در رتبه ۲۹ دنیا در زمینه آمادگی برای مواجهه با هوش مصنوعی هستند و سرمایه‌گذاری‌های زیادی در این زمینه انجام داده اند.

نکته مهم‌تر اما این است که هوش مصنوعی منجر به افزایش شدید شکاف بین شرکت‌ها از جنبه درآمد زایی خواهد شدو شرکت‌هایی که از این ابزار استفاده می کنند به سرعت بزرگ می‌شوند و شرکت‌هایی که از این دایره عقب می‌مانند به مرز انحلال و ورشکستگی می‌رسند.

کد خبر 849822
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حسین FR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    2 0
    چرا نام و تخصص نویسنده مقاله مشخص نیست؟ شایسته بود جهت مقایسه معنی دار، شرکتهایی همتراز و همجنس شرکتهای ایرانی بررسی شوند. شرکتهای سامسونگ و انویدیا و ای ام دی نه در ایران که در بقیه دنیا هم مشابه معدود دارند.