سالانه ۲ میلیارد آزمایش در ایران انجام می شود که میزان خطای این موارد بسیار اندک است. البته در حال حاضر دسترسی به کیت های آزمایشگاهی در کشورمان مشکل دارد و باید نیازهای علوم آزمایشگاهی را حل و از مکانیزهای هوشمند وارداتی در این باره استفاده شود. 

آزمایش

به گزارش همشهری آنلاین، علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در حاشیه برگزاری پانزدهمین کنگره بین المللی و بیست و یکمین کنگره کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران با بیان این مطلب درباره نقش آزمایشگاه ها در نظام سلامت گفت: آزمایشگاه ها در تمام ابعاد وجود نظام سلامت، نقش بی بدیل و شناخته شده ای دارند و این نقش در سال های اخیر قوت بیشتری گرفته است.

زالی با بیان این که بیش از ۷۰ درصد تشخیص ها در علم پزشکی بدون اتکا به یافته های آزمایشگاه ها غیرممکن است، عنوان کرد: آزمایشگاه ها اسناد معتبری برای تشخیص بیماری ها به پزشکان می دهند و نقش ارزنده آزمایشگاه ها روزبه روز گسترده‌تر شده است. آزمایشگاه ها در تشخیص بیماری هایی که در آینده گریبان فرد را می گیرد نقش اساسی دارند تا میزان مرگ و میر را کاهش دهند.

به گفته این پزشک، اگر یافته علوم آزمایشگاهی از اول بیماری یک فرد در دسترس باشد، اثربخشی تشخیص بیشتر خواهد شد.

او همچنین با تاکید بر این که اکنون در کشور بیش از ۶ هزار آزمایشگاه داریم که از این تعداد ۳۳۰۰ آزمایشگاه در بخش خصوصی فعال هستند، ادامه داد: ۲ میلیارد آزمایش در سال در ایران انجام می شود و میزان خطای این موارد در کشورمان بسیار اندک است. لذا اتصال مباحث بهداشتی و درمانی در کشور بدون داشتن آزمایشگاه باکیفیت ممکن نیست. این در حالی است که علاوه بر نیروی انسانی ماهر و مواد و تجهیزات، تامین کیت های آزمایشگاهی نیز مهم است که اکنون در کشورمان دسترسی به کیت ها مشکل دارد و باید بتوان نیازهای علوم آزمایشگاهی را حل و از مکانیزهای هوشمند وارداتی در این باره استفاده کنیم.

به گفته زالی بعضی از کیت ها، کیت های بسته هستند که دستگاه با آن کیت ویژه خود، کار می کند لذا همکاران و محققان فعال در این زمینه باید مورد حمایت قرار بگیرند و نیازهای بومی آنان نیز تامین شود.

این مسئول نقش کنگره در نظام سلامت و در تشخیص آزمایشگاه ها را بسیار مهم عنوان کرد و گفت: این کنگره یکی از سمینارهایی است که در سال های اخیر به خوبی برگزار می شود و عمده بحث آن ارتقا و سنجش کیفیت است.

کد خبر 848431
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha