بررسی تعداد تماشاگران فیلم‌های شهاب حسینی و پارسا پیروزفر در یک دهه گذشته نشان می‌دهد که در موفقیت «مست عشق» باید سهم پررنگی برای علاقه تماشاگران به بازیگران ترکیه‌ای در نظر گرفت.

مست عشق

همشهری آنلاین: قانون نانوشته‌ای در تجارت سینما وجود دارد که اگر فیلمی افتتاحیه موفقی نداشته باشد، خیلی بعید است که گیشه‌اش در ادامه رونق بگیرد. روی همین اصل، آخر و عاقبت فیلم‌ها معمولا از روی فروش افتتاحیه‌شان قابل حدس است. در ایران، فروش افتتاحیه با مجموع فروش سه روز آخر هفته یعنی چهارشنبه و پنج‌شنبه و جمعه محاسبه می‌شود. تازه‌ترین فیلمی که فروش افتتاحیه موفقی داشته، «مست عشق» ساخته حسن فتحی با بازی شهاب حسینی، پارسا پیروزفر و چند بازیگر سینما و تلویزیون ترکیه است که طی ۳ روز نخست اکرانش، با نمایش در ۲ هزار و ۳۱۲ سانس، ۲۱۴ هزار تماشاگر داشته و ۱۵ میلیارد و ۲۸۳ میلیون تومان فروخته است. ایرنا گزارش داده این فروش افتتاحیه در یکی دو دهه اخیر در سینمای ایران بی‌سابقه بوده است. در این گزارش آمده پیش از این رکورد افتتاحیه فروش یک فیلم در اختیار فیلم «ما همه با هم هستیم» با ۱۲۷ هزار مخاطب بود. بعد از آن، افتتاحیه «هزارپا» با ۱۲۶ هزار، «فروشنده» با ۱۲۱ هزار، «گشت ۳» با ۱۱۷ هزار و «نهنگ عنبر ۲» با ۱۱۳ هزار مخاطب داغ‌ترین افتتاحیه‌های سینمای ایران بوده‌اند. امسال هم «تمساح خونی» با ۱۱۰ هزار و «سال گربه» با ۱۰۸ هزار مخاطب افتتاحیه‌ها شلوغی داشتند.

چه عامل یا عواملی باعث شده که تعداد تماشاگر افتتاحیه‌ «مست عشق» تقریبا دو برابر این دو فیلم پرتماشاگر امسال باشد؟ بعید است داستان فیلم که به رابطه مولانا و شمس می‌پردازد، برای تماشاگر ایرانی آنقدر جذابیت داشته باشد که چنین رکوردی را موجب شود. واقعیت این است که آخرین ساخته سینمایی حسن فتحی بیش از هر چیز به ستاره‌هایش تکیه دارد. شهاب حسینی و پارسا پیروزفر با اینکه در یک دهه اخیر عمده فیلم‌های‌شان در سینما فروش زیادی نداشته، اما در عوض به لطف سریال‌های‌شان در شبکه نمایش خانگی بسیار محبوب‌اند. اما مهم‌تر از این دو، بازیگران ترکیه‌ای سریال هستند که سریال‌های‌شان در ایران دیده شده و محبوبیت زیادی در میان گروهی از تماشاگران ایرانی دارند. بررسی تعداد تماشاگران فیلم‌های شهاب حسینی و پارسا پیروزفر در یک دهه گذشته نشان می‌دهد که در موفقیت «مست عشق» باید سهم پررنگی برای علاقه تماشاگران به بازیگران ترکیه‌ای در نظر گرفت.

«تی‌تی» به جای همه

از سال ۱۳۹۳ تا امروز، جز «مست عشق»، ۶ فیلم از پارسا پیروزفر به روی پرده رفته که موفق‌ترین‌شان از نظر گیشه «تی‌تی» به کارگردانی آیدا پناهنده بوده. تعداد تماشاگر و میزان فروش این فیلم‌ها نشان می‌دهد که پیروزفر را نمی‌توان بازیگر مورد پسند گیشه دانست. با این حال، پیروزفر از زمان سریال «در پناه تو» (مرحوم حمیده لبخنده، ۱۳۷۰) جذابیتی توأم با رمز و راز برای مخاطب داشته است. در سال‌های اخیر، استقبال مخاطبان از سریال شبکه نمایش خانگی «یاغی» با حضور پیروزفر بار دیگر بر محبوبیت این بازیگر در میان قشر عامه مهر تأییدی زد. تعداد تماشاگر و میزان فروش ۶ فیلم یک دهه اخیر پیروزفر را در جدول زیر می‌بینید.

راز و رمز چشمان پارسا پیروزفر یا محبوبیت میلیونی هانده ارچل؟

از این ۹۳۳هزار و ۷۳۵ نفر تماشاگر فیلم‌های پیروزفر فقط ۶۵۶ هزار و ۵۰۰ نفر به تماشای فیلم «تی‌تی» نشسته‌اند. عمده فروش این ۶ فیلم هم متعلق به «تیتی» است که حدودا ۲۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان فروخته و ۵ فیلم دیگر پیروزفر فقط حدودا ۳ میلیارد و ۲۶۸ تومان فروش کرده‌اند.

دستِ پرِ «فروشنده»

شهاب حسینی معمولا نامش در خبرها هست؛ حالا یا با نقش‌هایش یا با اظهارنظراتش. حسینی در یک دهه اخیر مدام در حال کار بوده و برخلاف پیروزفر که گزیده‌کار است، حضور در فیلم‌های مختلف تجاری یا مستقل را تجربه کرده است. در چند سال اخیر، حسینی در تعدادی فیلم بازی کرده که اصلا در ایران روی پرده نرفته‌اند یا فقط برخی‌های‌شان در جشنواره‌های خارجی نمایش محدودی داشته‌اند. حسینی از سال ۱۳۹۳ با بازی در سریال «شهرزادِ» حسن فتحی وارد شبکه نمایش خانگی شد که استقبال فراوان تماشاگران را در پی داشت. بعد از آن با تاک‌شوی «همرفیق» و سریال‌های «پوست شیر» و «گناه فرشته» جایگاه خودش را نزد تماشاگران شبکه نمایش خانگی محکم‌تر کرد. جدول زیر تعداد تماشاگر و میزان فروش فیلم‌های حسینی را از سال ۱۳۹۳ به بعد نشان می‌دهد. ‌

راز و رمز چشمان پارسا پیروزفر یا محبوبیت میلیونی هانده ارچل؟

پرتماشاگرترین فیلم حسینی «فروشنده» است که تعداد تماشاگرانش را بیش از حضور شهاب حسینی به اشتهار اصغر فرهادی، کارگردان فیلم، مدیون است. جز «فروشنده»، هیچ کدام از ۱۴ فیلم دیگر حسینی در این یک دهه اخیر حتی بالای ۵۰۰ هزار نفر هم تماشاگر نداشته است.

محبوبیت بازیگران ترکیه‌ای

بازیگران ترکیه‌ای فیلم «مست عشق» برای تماشاگران ایرانی شناخته‌شده‌اند. آنها سابقه حضور در سریال‌های عامه‌پسند ترکیه‌ای را دارند که گروهی از تماشاگران ایرانی در زمره مصرف‌کنندگان جدی‌شان هستند. جدول زیر تعداد فالوئرهای بازیگران اصلی این فیلم را در اینستاگرام نشان می‌دهد.

راز و رمز چشمان پارسا پیروزفر یا محبوبیت میلیونی هانده ارچل؟

کد خبر 848365
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۹:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۱
    7 5
    دیگه کورم می فهمه بازیگرای ترکیه عامل فروش فیلمن،تعارف نداریم
  • IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
    2 0
    چرت ترین فیلم
  • .. IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    1 0
    بهترین فیلم تاریخی