چهارشنبه ۱۰ تیر ۱۳۸۸ - ۱۲:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: پادشاه عربستان در تلاش است بعد از تشکیل دولت لبنان در یک اجلاس سه جانبه، رئیس جمهور سوریه و نخست وزیر لبنان را آشتی دهد.

به گزارش ایسنا، منابع دیپلماتیک عربی در بیروت گفتند: ارتباطات عربستان و سوریه در زمینه پرونده لبنان با هدف ایجاد پایه‌های محکم جهت تحکیم ثبات سیاسی و امنیتی در لبنان با حمایت دمشق و ریاض و در راستای رویارویی با طر‌ح‌های بنیامین نتانیاهو آغاز شده است.

این منابع در بیروت گفتند: ملک عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان تمام تلاش خود را برای شفاف سازی روابط لبنان و سوریه به طور کلی و روابط بشار اسد، رییس‌جمهور سوریه و سعد حریری، نخست وزیر لبنان به کار گرفته است که دیدار آشتی میان سعد حریری و بشار اسد بعد از تشکیل دولت و از طریق یک نشست سه جانبه‌ سوریه - عربستان و لبنان که شانزدهم ژوییه ترجیحا در دمشق برگزار می‌شود و با حضور ملک عبدالله بن عبدالعزیز، بشار اسد، میشل سلیمان، رییس جمهور و سعد حریری خواهد بود.

به گفته این منابع نخستین نتیجه مثبت در این زمینه حاصل شده و دیدار بشار اسد با فرستاده پادشاه عربستان در این زمینه مثمرثمر بوده است.

در عین حال بعد از این دیدار عبدالعزیز خوجه، وزیر اطلاع رسانی و فرهنگ عربستان نیز در بیروت با سعد حریری دیدار کرد و رایزنی‌هایی را با فراکسیون‌های پارلمانی و نمایندگان مستقل داشت و آنها را در جریان نتایج مذاکرات عربستان و سوریه قرار داد.

حمایت‌های سوریه و عربستان از لبنان تحت نظارت ملک عبدالله و بشار اسد به سعد حریری کمک خواهد کرد که ظرف 10 روز آینده یا کمی بیشتر دولت را تشکیل دهد و برای گرفتن رای اعتماد، کابینه را به پارلمان معرفی کند.

به نوشته رونامه النهار - چاپ لبنان - منابع دیپلماتیک عربی اظهار داشتند: نیکولا سارکوزی، رییس‌جمهور فرانسه نیز از این مساله آگاه است و به طور غیر منتظره رییس دفتر ریاست جمهوری فرانسه وارد سوریه شده و با مسئولان سوری به بررسی مسایل اخیر پرداخته است.

این منابع دیپلماتیک گفتند: رییس‌جمهور فرانسه از تلاش عربستان برای آشتی میان سعد حریری و بشار اسد حمایت کرده چرا که آن را صفحه جدیدی میان دو کشور می‌داند.

این منابع گفتند: تسریع در تشکیل دولت لبنان تنها خواسته لبنانی‌ها نیست بلکه فرانسه، عربستان، سوریه و حتی آمریکا نیز خواهان آن هستند.

این منابع گفتند: هنوز موانعی در مسیر تشکیل دولت وجود دارد، اما سعد حریری تلاش برای راضی ساختن فراکسیون‌های اصلی را آغاز کرده است.

کد خبر 84668

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز