طب ایرانی میراث کشور ماست و در صورتی که درست به دنیا معرفی شود می‌تواند در کنار درمان، برای کشور ارزآوری هم داشته باشد.

برگزاری اولین کنگره طب ایرانی در خرداد ماه

همشهری آنلاین - یکتا فراهانی: سلامتکده های طب ایرانی دانشکده علوم پزشکی با دیدگاه «حفظ سلامتی مقدم بر درمان» و «تمرکز بر اصلاح سبک زندگی و غذا درمانی» اولین بار در سال ۱۳۸۶ در دانشکده طب ایرانی ایجاد شدند. تشخیص بیماری در طب سنتی نیز با در نظر گرفتن مزاج اعضا و مزاج بیمار و وضعیت روانی بیمار انجام می‌شود.

دکتر بابک شکارچی، معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی در این باره می‌گوید: طب ایرانی متعلق به ماست و در صورتی که درست روی آن کار کنیم و اطلاعات لازم در خصوص آن را در اختیار مردم در همه دنیا قرار دهیم می‌توانیم در جذب توریست موفق باشیم. این موضوعی است که می‌تواند سال‌ها برای ایران درآمدزایی و ارزآوری به همراه داشته باشد.

در برابر طب ایرانی گارد نگیریم
دکتر بابک شکارچی، معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی

به عقیده معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی، امروز این آشفته بازاری که در زمینه طب سنتی به وجود آمده باعث شده در این میان فقط سوداگرانی سود ببرند که خودشان را به اسم طب ایرانی، طب سنتی و اسامی عجیب و غریب معرفی می‌کنند. در واقع این افراد هم نام طب سنتی را زیر سؤال می‌برند و هم به شدت به سلامت مردم لطمه وارد می‌کنند.

او ادامه می‌دهد: متخصصان در رشته‌های مختلف پزشکی باید بدانند که در حال حاضر طب ایرانی در دانشگاه به صورت آکادمیک تدریس می‌شود و PHD تربیت می‌کند. اما نکته اینجاست که خیلی از نقطه مطلوب برای معرفی طب ایرانی فاصله داریم و در واقع متخصصان این رشته این وظیفه را بر دوش دارند که این رشته را معرفی کنند. سازمان نظام پزشکی نیز در تلاش است در این خصوص همگرایی ایجاد کند تا نشان دهد طب ایرانی چه توانمندی‌هایی دارد و تا کجا می‌تواند پیش برود و کجا می‌تواند در درمان بیماری به کار گرفته شود و کجا نمی‌توان از آن استفاده کرد

ضرورت آگاهی مردم از طب ایرانی

شکارچی می‌گوید: مردم باید بدانند کسی که بر طب ایرانی اشراف دارد چه مشخصاتی دارد و چطور می‌توانند او را راستی آزمایی کنند و فرق آن را با عطاری بدانند. چون شاید در عطاری فردی که دارو تجویز می‌کند حتی دیپلم هم نداشته باشد چون این کار گاهی ممکن است خطرناک هم باشد.

باید برنامه‌های آگاه‌سازی در این خصوص برای مردم تهیه شود. کسانی که دوست دارند با طب ایرانی معالجه شوند باید بدانند به چه کسی باید مراجعه کند. یا افرادی با بیماری گوارشی کجا می‌توانند از طب ایرانی استفاده کنند.

در واقع باید ثروت و دستاوردی را که از گذشته به ما رسیده حفظ کنیم و ارتقا دهیم. اما اینکه بخواهیم در برابر طب سنتی گارد بگیریم اشتباه است.

بیشتر بخوانید

در معرفی طب ایرانی به گردشگران صفر هستیم

۱۴ هزار داروخانه؛ ۱۴ هزار عطاری!

با این ماده غذایی آلزایمر را به تعویق بیندازید

محصولات ارگانیک

به گفته معاون آموزشی و پژوهشی سازمان نظام پزشکی، بعد سومی هم به نام محصولات ارگانیک وجود دارد که در همه جای دنیا هم گروهی از مردم تمایل به استفاده از چنین محصولاتی دارند و اتفاقاً در بیشتر فروشگاه‌ها هم این محصولات قیمت بالاتری دارند.

او بیان می‌کند: در واقع مصرف محصولات ارگانیک مختص طب ایرانی ماست و می‌توان به این وسیله توریسم درمانی به کشورمان بیاوریم. البته فاصله زیادی با این ایده داریم چون زیر ساخت‌های آن هنوز آن طور که باید در کشور ما مهیا نشده است. اما می‌توان به این موضوع توجه داشت که این موضوع مختص ماست. اما اگر بخواهیم روی بحث توریست کار کنیم نمی‌توانیم به پای کشورهایی مانند فرانسه و ترکیه که بر زیر ساخت‌های گردشگری کار کرده‌اند برسیم.

شکارچی با اشاره به برگزاری کنگره طب ایرانی هم بیان می‌کند: این کنگره طب ایرانی از دو جنبه اهمیت دارد، یکی برای خود مجموعه جامعه پزشکی و خدمات دهندگان سلامت کشور که شامل پزشک و پرستار و دندانپزشک و مدیکال می‌شود و قسمت دیگر هم برای مردمی که این خدمات را دریافت می‌کنند.

کد خبر 846415
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha